Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af pelle » 22 apr 2012 18:50

Skovfogeden » 19 Apr 2012, 18:10 skrev:Hej alle,

Jeg har lige et spørgsmål.
Jeg har, som jeg også har skrevet i et par af mine andre tråde, lige købt et "nyt" hus fra 1974. Der er pt. et olie/fastbrændsels-fyr som skal udskiftes.
Vi har 171kvm beboelse + 85kvm tilbygning.

Tror I at et solcelleanlæg og en luft til vand varmepumpe vil kunne levere beboelsens el/varme?

Vh. Skovfogeden
Jo, men... Behøves dit fyr at få fyreseddlen, så at sige. Er der en akkutank tilsluttet. ???
Du kan jo supplere med solceller til strøm og så en luft/luft varmepumpe. selvf. skal dine solceller så kunne dække både strømforbruget til alm. el. men også strømforbruget til en varmepumpe. Det kan etableres for rimeligt små penge. så, kan du jo smide noget træ i kedlen, når der rigtig bliver koldt... jeg har fået et solcelleanlæg der kan lave knap. 7000 kwt årligt og en luft/luft varmepumpe for 124.000 kr. solcellerne har jeg selv monteret. Varmepumpen var inc. alt incl. montering.. Vi bruger for 3200 kwt til strøm, resten går til den varmepumpe. Så, er det jo blot at tilpasse pindfyringen. Jeg har også 25 m2 solfangere , hjemmelavet, af øldåser... de spiller skam også med i regnskabet...Jeg syntes det arbejder godt sammen det hele. Jeg har ikke fyret i 5 uger nu... :) Jeg, regner med at varmepumpen, kan dække det halve af mit varmeforbrug, sammen med solvarmen.
Men, det kræver nok en akkutank, for at det kan styres ordentligt, for dit vedkommende..
Men, der er godtnok mange måder, det kan klares på. Men, har du et centralvarmeanlæg og en kedel der gør det godt. Så få en luft/luft varmepumpe som supplering..
Jeg er meget tilhænger af combi løsninger...
En, jeg kender, hernede i byen. gik fra et pillefyr med gulvvarme til et jordvarmeanlæg og en vindmølle. Pillefyret blev skrottet. Det var altså bare lige en udgift på 400.000 kr alt i alt... Og det er altså mange penge. :oops:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar