Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit solcelleanlæg..

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Renevinum » 06 apr 2012 08:25

efter vi har sat det op kan vi godt se det muligvis skulle ha' været lavet kraftigere, tror også vi kommer til at forstærke det inden efteråret..
Har også tænkt på at lave en storsikring på den med nogle wire man evt. kunne sætte i den, og derved "låse" den fast mod syd, huset laver læ fra nord og vest.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af pelle » 06 apr 2012 11:11

Ang. forstærkning. Hvor langt nede på soklen drejer den. Jeg tænker på om du kunne sætte 4 stykker jern på. en fra hvert hjørne af rammen og et stykke ned på soklen. Det vil jo stive meget på rammen. Som jeg ser det, er soklen jo noget solid.
Vil du prøve at se hvor meget anlægget giver morgen og aften. Altså lave et forsøg en dag det er skyfrit. Og så læse Power af for hver time. Der skal bare være skyfrit og anlægget må ikke få skygge. Eller aflæsning skal bare ske når der er klart sol. Så behøver der jo ikke være skyfrit. Det kunne være interressant at se hvor meget energi der kommer hjem på de forskellige tidspunkter. Det kan du jo sagtens se. Da anlægget altid er vinkelret på solen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Renevinum » 06 apr 2012 17:32

Kan godt prøve at skrive ned for hver time en dag. Om aftenen laver huset skygge, først på det ene anlæg og senere på begge. Så den vil falde hurtig om aftenen. Kan tage et billede af den sammen med aflæsningen af power, så er det tydeligt at se.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af pelle » 06 apr 2012 18:41

Renevinum » 06 Apr 2012, 17:32 skrev:Kan godt prøve at skrive ned for hver time en dag. Om aftenen laver huset skygge, først på det ene anlæg og senere på begge. Så den vil falde hurtig om aftenen. Kan tage et billede af den sammen med aflæsningen af power, så er det tydeligt at se.
Det lyder fint.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Vangsgaard » 07 apr 2012 21:01

pelle » 05 Apr 2012, 22:14 skrev: Det kommer vel an på hvem der ser på det. En flot udsigt er der jo ikke meget strøm i. Jeg ved ikke hvordan reniwium har tænkt. Som jeg ser det har han vægtet pengepungen og den grønne energi højest. Det er hans valg.og evt også hans kones valg. Så kan vi andre jo være ligeglade. Jeg selv er blind over for de vinduer på stuehuset. Jeg kikker blot på anlægget. Hvis det er den eneste sted , han kan få det meste ud af anlægget... Så er da Kanon. :great:
Jeg var sammen med nogle i går... Ja... konen der skulle ihvertefald ikke have solceller på sit tag. da det så grimt ud... Jeg viser det ikke, da jeg er et menneske der har lært at opføre sig ordentligt. Men, inden i mig roterer det hvide ud af øjnene. Og jeg tænker blot ... fuck, hvor er kællingen dog bare for dum ..Undskyld... :oops:

Nåh.. Lige meget. Trådstarter viser et projekt frem, som han har lavet. :great: .. Jeg syntes det er flot... Og til andre... spørg til anlægget. Og, vis trådstarteren respekt. :)
Nu er det vel ikke noget i vejen for at kommentere placeringen af et anlæg? Synes man fornemmer at det er afgørende for mange, inkl. mig selv, at det installeres forholdsvis neutralt, blot derfor jeg var nysgerrig med hesnyn til tankerne bag.


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Renevinum » 07 apr 2012 21:07

Det er som sagt det eneste sted på grunden kommunen kunne acceptere placeringen, så der var ikke så meget at gøre desværre. Vi ville også gerne ha haft den rykket ud på hjørnet af grunden men det gik sku ikke.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Vangsgaard » 07 apr 2012 21:18

Det var også ærgeligt. Hvordan kan naturfredninsforeningen påvirke placeringen som du nævner i det ene indlæg, troede kun man fik problemer hvis man generede en nabo eller lignende ?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af pelle » 07 apr 2012 21:38

Jeg har læst din kommentar i tråden, Vangsgaard igen. Og det må du undskylde. Du spørger, jo blot på en pæn måde om ikke det kan tage udsigten. Der kan jeg godt se jeg var for hurtig ude og slå, Undskyld for det.
Jeg har blot fået så mange kommentarer herhjemme, af naboer fordi jeg har fældet så mange træer pga solceller og det har irreteret mig grusomt med alle de kommentarer. Er man grøn eller er man det ikke...
For selv. er dit sp.mål helt rellevant.Vangsgaard.. Det var blot mig der var i forsvars position. Undskyld. :oops:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Vangsgaard » 07 apr 2012 22:16

Det er helt i orden, var som nævnt blot nysgerrig da jeg selv arbejder på at få sat lidt solceller op, og overvejer en jord løsning da mit hus har et L-form som gør at der kommer en skygge i løbet af dagen, der hvor solcellerne nok bedst burde placeres :(

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Mit solcelleanlæg..

Indlæg af Renevinum » 08 apr 2012 07:19

Vi bor i landzone og de er ikke meget for at man bygger ting så store at det ikke kan skjules. Undre mig også over at museet Sønderjylland skulle ha en kopi af ansøgningen, en til kommunen, en til naturforeningen og en til museet.


Besvar