Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 03 apr 2012 11:01

Ser i sådanne rygter som disse er med til at skabe uro i markedet, har tilsyneladende skabt lidt røre inde hos ENS. og de har igen i dag kontagtet mig og bekræftiget at de ikke kan finde en juenal på disse 12 anlæg i århus...
Nu er det ikke for at jeg vil skyde efter dig Rasmus men det er en bøn til alle, har man ikke noget konkret at have sine spøgelser i så undgå at spred dem forlang omkring.
Men og det er der jo altid, det er et alment problem at mange montere med et forkert relæ, så grundlaget var der og det var det der bekymrede mig... har lige pt en dialog med SIK og hvad udfalet der bliver vil jeg her melde tilbage med...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 04 apr 2012 10:09

her er så svaret fra SIK
Hej Kim



Jeg har følgende svar på dine spørgsmål. Se nedenstående.



Om inverteren opfylder nedenstående krav, kan jeg ikke udtale mig om. Det skal fabrikanten!

Såfremt du har behov for yderligere oplysninger eller har supplerende spørgsmål, bedes du sende dem til sik@sik.dk og ikke direkte til mig. Da jeg ikke altid kan træffes risikerer du at der går for lang tid inden du får et svar.

Du er også velkommen til at ringe på telefon nr. 33 73 20 01 og tale med en af vores tilsynsførende.

Med venlig hilsen

Ib Slavensky











Installation af solcelleanlæg

Beskyttelse mod indirekte berøring (fejlbeskyttelse)

Sikkerhedsstyrelsen ønsker hermed at vejlede om reglerne for installation af solcelleanlæg, herunder regler for fejlbeskyttelse.

Solcelleanlæg skal installeres i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6A, kapitel 712, ”solcellesystemer”. Kapitel 712 omhandler de særlige regler for installation af solcellesystemer, hvilket betyder at anvisningerne i kapitlet supplerer, ændrer eller erstatter de tilsvarende regler i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 1 til 6.

Her henvises til nogle væsentlige regler med Sikkerhedsstyrelsens bemærkninger;

712.413.1.1.1.1  På vekselstrømssiden skal solcellens forsyningsledning være forbundet til forsyningssiden af beskyttelsesudstyret for automatisk afbrydelse af kredse, der forsyner elektrisk udstyr.

712.413.1.1.1.2  Hvor en elektrisk installation omfatter et solcellesystem uden mindst enkel adskillelse mellem vekselstrømssiden og jævnstrømssiden, skal en fejlstrømsafbryder, der er installeret for at give beskyttelse mod fejl ved automatisk afbrydelse af forsyningen være af type B i henhold til IEC 60755, amendment 2.

Note Fejlstrømsafbrydere af type B i henhold til IEC 60755 er en type, der fungerer ved fejlstrømme med jævnstrømsindhold over 6 mA.
Hvor solcelleinverteren ved sin konstruktion ikke er i stand til at levere fejlstrømme med jævnstrømsindhold til den elektriske installation, kræves der ikke en fejlstrømsafbryder af type B i henhold til IEC 60755 amendment 2 (men kan erstattes af en type A).Inverterfabrikanten skal stille de fornødne oplysninger til rådighed for installatøren, således at installatøren er istand til at afgøre hvorvidt inverteren lever op til kravene om enkel adskillelse. En enkel adskillelse kan eksempelvis etableres ved hjælp af en skilletransformer.

Installatøren kan frit vælge mellem HPFI- eller PFI-afbrydere.

Den krævede fejlstrømsafbryder har til formål at fejlbeskytte inverteren såfremt denne er af klasse I udførsel. Er inverteren af klasse II udførsel, kan fejlstrømsafbryderen eventuelt udelades.

Opmærksomheden henledes på, at andre dele af stærkstrømsbekendtgørelsen kan stille yderligere supplerende krav. Eksempelvis henvises til kapitel 705, ”Installationer i landbrug og gartneri og bygninger for husdyrhold”, 705.422, Beskyttelse mod brand, hvor der for beskyttelse mod brand skal installeres en fejlstrømsafbryder med en mærkeudløsestrøm på højst 0,5 A.

Igen så har jeg ratten på min side vores inverter overholde netop en/iec60755 og ar inbyget RCD typ b eller pfi tup b så den er for mit vedkommende ikke længer...
Kontagt jeres inverter leverandør og få klarlagt hvorvidt deres inverter har inbyget den enne eller anden FI beskyttelse.

MVH Kim Jessen Solia A/S
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

mikkel8000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 jan 2012 19:07

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af mikkel8000 » 04 apr 2012 12:03

Danfoss har skrevet d. 30/3 at de har haft møde med sik. og at deres ulx er godkendt med HPFI A men TLX skal der et B relæ foran. de vender tilbage efter påske med en handlings plan for de TLX der er monteret


Besvar