Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Input til anlæg fra AVDSolar

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Freaky1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 mar 2012 23:10

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af Freaky1 » 10 apr 2012 23:40

hensan » 10 Apr 2012, 23:01 skrev:Kim kan du ikke forklare mig hvorfor du mener den energi rapport er så vigtig i alle tilfælde ?

Jeg har et vestvendt tag. Det er den eneste placering jeg har muligt og naturligvis ikke optimalt i forhold til et sydvendt tag- det ved jeg men uanset hvor mange energi rapporter der bliver laver stiger produktionen ikke på anlægget. Det kan kun installeres på een måde og på eet sted.

Hvis vi fx tager et Bilka anlæg er det uden specifikke beregninger på mit hus men ved hjælp af såkaldte Excell beregninger kan jeg få en ide om en årlig produktion men uanset at disse beregninger måtte være lidt off tager jeg ikke min beslutning om at installere et solcelleanlæg til +100000 på grundlag om et anlæg kan producere 200 kwh (ca 400 kr) mere eller mindre - Dette vil "blot" rykke lidt hvor længe det tager før anlægget er tjent hjem. Som sagt er placeringen på huset fast og ingen beregning kan ændre den og dermed solindstrålingen.

Det eneste jeg kan se at en energi rapport vil hjælpe mig er hvis jeg kan sammenligne et anlæg fra forhandler A med et anlæg fra forhandler B og se at fx 6000 W anlægget fra A vil producere mere end anlægget 6000 W anlægget fra forhandler B men dette burde jeg vel stort set kunne se fra panel type / inverter type - eller er jeg helt galt på den ?
Det er også min tanke.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af John Skov Jensen » 11 apr 2012 06:14

[quote="solcelle » 10 Apr 2012, 21:57"]@ john.
Grunden til at poly er lidt ringer en mono er at krystal strukturen befinder sig i et stort kaos hvor i mod i mono har krystallet haft tid til at sætte sig i et strugtureret gitter, jeg vil til en hvær tid vælge mono, da flere tæst viser at mono i et bredre lysspektra har en gendemsnitlig bedre ydeævne...

=quote]

ok, så er det udelukkende et spørgsmål om at poly paneler måske yder 5% mindre end mono paneler??
For så er det jo den konkrete indkøbspris på anlægget i forhold ydeevne der afgør om den handel man er ved at lave er god eller mindre god.
Vigtig er jo også ydeevne efter f.eks 10 år og 20 år, er det forventet at være det samme på disse 2 paneltyper??

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 11 apr 2012 08:57

@ AVD solar.
Sådan kan man godt se på det... dog et kvalitets anlæg i dag har som grundlag 30 års efegt garanti 12 produgt garanti på paneler og inverter har 10 års fabriks garanti og mer eller mindre forventet levetider på mellem 15-25 år.
Henfaldet på mono og poly er stort set det samme om det er på -80% efter 15 eller 30 åer er udelukkende et spørgsmål om hvilken kvalitets Wafer producenten har været ude at købe, men har man et mono med en garanti på 25 år og et poly med samme garanti så er henfaldet det samme polyen optager lige som tyndfilm bare lidt mere plads...
Så jo med det syns punkt du har der så har du 100% rat.
Og når vi så snakker ydeevne så er det ikke her og nu men den totale over et år der er den afgørende faktor... og det er der det brede lys spektra kommer ind.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 11 apr 2012 09:59

Freaky1 » 10 Apr 2012, 23:40 skrev: Det er også min tanke.
Tanken er rigtig og hvis det er din holdning så er det på en måde også helt rigtig...
Men lad os nu sige at du bor i Holstebro hvor du har en gendemsnitlig indstrålings faktor på 930 ( 6Kwp beregnet 5576Kwh/år ) men der bliver brugt data fra FX rønne ( 6Kwp beregnet 6167 Kwh/år ) det vil sige en forskeld på 591Kwh/år eller med en kw pris på i snit 2.10 kr/kw 1241 det vil så over anlæget forventet garanti periode på 30 år blive til 37233.-kr i nutíds kr, kan og vil man se ud over det så ja så har i 100% rat det er lige gyldigt at sætte 40000 i sandet, for at spare 5-15000.- kr.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af hensan » 11 apr 2012 18:14

Jeg er ikke helt sikker jeg kan følge dig - det kan godt være jeg læser dit svar forkert og i så tilfælde må du gerne rette mig.

Som jeg læser dit svar mister jeg produktion til 37233 kr ved at fx vælge et "forkert" anlæg ved et firma der udfører beregninger i Excel hvorimod hvis jeg køber ved dig der laver beregninger i godkendt programmer vil få et anlæg der producerer fo de ca 37000 mere.

Sådan kan du efter min mening ikke sætte det op. Jeg mister den strøm produktion for 37000 ved at bo i Holsterbro frem for Rønne. Jeg mister ikke produktion fordi jeg har sparet 10-15000 på mit anlæg og købt ved fx Bilka istedet for dig eller fået en Excel beregning istedet for fra det program du bruger.

Personen der startede denne tråd havde købt et anlæg og spurgte ind i om det var et godt anlæg han havde købt. Man kan ikke udefra om han har fået Excel beregning / Program beregning eller ingen beregning overhoved sige noget (godt eller dårligt) om anlægget. Det kan du kun sige om den celle og inverter der er valgt er af god kvalitet. Hans anlæg vil producere fuldstændig afhængig af solen på det sted han installere det.

Det er irelevant at sige at han har et tab på måske 37000 årligt ved at bo i Holsterbro i forhold til at bo i Rønne. Hvis han bor i Holsterbro fortrækker han sikkert at blive boende.

Når det er sagt kan jeg ikke se problemet med at nogle forhandlere beregner i Excel. Jeg har fx fået et tilbud på Excel hvor forhandleren har forsøgt at estimere en årlig produktion. Denne forhandler har taget geografien i betragtning og regner således selvom han bruger Excel på den gennemsnit solindstråling på det pågældende sted. Skulle denne forhandler have fjollet i det og give mig uelastiske forventninger kan jeg da godt blive skuffet over forhandleren men det ændrer ikke på at et 6000 w anlæg fra ham vil give den strøm et 6000 w anlæg kan give på min adresse og sikkert meget ens med et 6000 w anlæg fra hans konkurent kan installere på min adresse.

Det bringer mig tilbage til mit oprindelige: Den største fordel jeg kan se af detailled beregninger er hvis du kan afsløre at et 6000 w anlæg fra forhandler A og af mærke A producerer mere end et 6000 w anlæg fra forhandler B og mærke B fx pga kvalitet forskelle i komponenter.

Først hvis du kan levere denne beregning kan du sige at jeg ved at spare 10000 nu går glip af strøm produktion for måske 40000 kr over 30 år.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 11 apr 2012 18:48

1...
Om det er kvalitet eller ikke kan man ikke slutte ud fra en energiberegning det har du 100% rat i.. så skulle det være på plads...
2...
Jeg er ikke enig i og det kan vi diskutere fra nu til domme dag vi bliver ikke enig... så jeg syntes at vi skal lade den stå iht mit svar her...
GODT her kommer det:
Min argumentation byger på virkelige oplevelser... og der for er jeg så agrasiv mod dem der bruger det hjemme strikede beregnings program, og vores produgter er på samme basis blevet misbrugt, og vi kan ikke gøre noget, jo vi kan lade være med at sælge til den ellektriker, men ok for mig er pænge lige så vigtig som for jer.
Vi har oplevet beregninger på et rent 6Kwp anlæg hvor sælger låver 6800Kwh/år en anden gang så har en anden sælger låvet på en vest vendt tagflade med 5kwp 4800Kwh/år det kan ikke lade sig gøre... eller jo det kan det i de jemme strikede exel programmer, og min harme går ud på at det er opgaver vi mister for di vores anlæg totalt ser er noget dyrer fordi det forventede udbyte skal over holdes... IHT. det beregnings program vi har fastlagt os på... Men igen komponenterne i selve anlæget er sikkert ganske udemærget at sælger har forgøjlet kunde noget er noget helt andet... det jeg argumentere for er at 6kwp ikke er ensbetydning med 6000Kwh/år.
Spørger indikerede at han ønskede et udbyte på omk 5200 -5700Kwh/år og så mener jeg at har han dette ønske skal han kræve en energiberegning for at forsikre sig at det sælger siger også stemmer...
Men er man som du selv indikere ligeglad med den detalierede beregning, og bare skal have det du får ja så har du rat i dine antagelser og så kan jeg syntes fulstendig hysterisk, med min energiberegning og så trækker jeg det korte strå...

Så ganske kort til sidst...
så forstår jeg din holdning sådan KSO certificering og beregnings programmer tyder ikke på at et firma er seriøst nok til at tro mere på det i forhold til dem der sider og bruger et alm regne ark... for så skal vi da til at sadle om for så er den service vi yder vores forhandler for dyrt kobt og så kan jeg da godt fyre 1 eller 2 mand da det til syneladende er spil af tid...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 11 apr 2012 19:01

Og så her til Jeppe...
Pakken ser meget fornuftig ud, har regnet det efter og du skal nok nå i mål med dit energiforbrug.
Men iht. hvad du kan få mono til idag så er det for dyrt for et poly anlæg...

Jeppe: Undskyld det løb lidt af sporet... der var bare nogle argumenter fra AVD som jeg ikke kunde få til at passe med virkeligheden, men ok man skal jo selge sit produgt.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

levi

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af levi » 11 apr 2012 21:31

solcelle » 11 Apr 2012, 08:57 skrev:@ AVD solar.
Sådan kan man godt se på det... dog et kvalitets anlæg i dag har som grundlag 30 års efegt garanti 12 produgt garanti på paneler og inverter har 10 års fabriks garanti og mer eller mindre forventet levetider på mellem 15-25 år.
Henfaldet på mono og poly er stort set det samme om det er på -80% efter 15 eller 30 åer er udelukkende et spørgsmål om hvilken kvalitets Wafer producenten har været ude at købe, men har man et mono med en garanti på 25 år og et poly med samme garanti så er henfaldet det samme polyen optager lige som tyndfilm bare lidt mere plads...
Så jo med det syns punkt du har der så har du 100% rat.
Og når vi så snakker ydeevne så er det ikke her og nu men den totale over et år der er den afgørende faktor... og det er der det brede lys spektra kommer ind.
Alt det her debat om garanti etc. er en hel del opreklameret.

Faktum er at om 2 år så er halvdelen af alle solcelleproducenter/leverandører gået konkurs.

Se bare i Tyskland, - Tysklands største producent af solceller er netop gået i betalingsstandsning.

Når man køber solceller så er mit bedste råd at man skal købe af et firma der kun har solceller som en biting, - og som har et godt ry/god økonomi - f.eks hos en grossist eller i en butik som Bilka eller lign.

99 procent af alle de her garanti løfter der smides op i luften holder ikke når firmaet er lukket, - hvor vil I klage jeres nød når sælger er lukket og slukket ?

Dette indlæg er ikke skrevet for at lave en ny solcelle krig, - men er skrevet fordi det vitterlig er fakta, - bare vent om 2 år, - så er der ikke mange solcelleforhandlere tilbage, - kun de stærkeste overlever på dette marked!

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 11 apr 2012 21:35

Levi... der er jeg desvære nødtil at give dig rat... dog er flere og flere begynt at forsikre deres paneler hos externe forsikrings selskaber... og det skulle jo nok bode en smule på at der er nogle der nødtil at lukke...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar