Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Input til anlæg fra AVDSolar

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
jeppetl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21 mar 2012 13:53
Mit fyr: Woody 16kw, BS1016 kedel, Woody 10 styri
Areal: 275kvm.
Brændsel: Barlinek 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Årligt forbrug: 5,8

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af jeppetl » 21 mar 2012 15:10

Hejsa,

Jeg overvejer at købe et anlæg fra AVDSolar.

Er der nogen kloge hoveder som kan give input til om det virker som et fornuftigt anlæg?

De bruger paneler(polykrystallinske) og invertere fra GESOLAR.

Jeg påtænker at købe deres store pakke som består af:

26 stk. GESOLAR GES-6P240 paneler
2 stk. GESOLAR GES-3K3TL invertere.
+ monteringsmateriel.

Min umiddelbare indskydelse er, at anlægget er fornuftigt sat sammen.
Så vidt jeg lige kan regne ud, er det ca. 41kvm. det fylder.

Inverternes specifikationer siger, at de er godkendt til et kontinuerligt output på 3,3KW og et maks. på 3,8KW. Det virker fornuftigt ift. andre anlæg jeg har set på, hvor inverterne umiddelbart vil blive mere pressede med deraf større "slid" til følge.

Panelerne er opgivet til 240W med en tolerance på +5W, så det giver vel en teoretisk min. produktion på 6240W.

Lyder det ikke fornuftigt nok?

Jeg har en stor tagflade mod syd med en hældning på ca. 45 grader uden nogen form for skyggeindfald. Så det må da være ret gode betingelser.

Prisen er ca. 110.000 + montage og tilslutning. Er klar over, at der findes billigere alternativer(og dyrere) men firmaet virker seriøst og anlægget gennemtænkt.

Hvad siger i? Tror i ikke at det er et udemærket bud på et fornuftigt anlæg. Har et ca. forbrug på 5.200-5.700KWh p.a.

Vh Jeppe
De bedste hilsner

Jeppe Raabjerg Larsen


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af Rasmus Jensen » 21 mar 2012 17:15

Tror ikke det anlæg kan godkendes under nettomåler ordningen - da inverterne har en udgangs effekt på 2x3300W =6600WP og panelerne er også over 6Kwp samlet. Så med mindre jeg har misforstået reglerne kan det ikke godkendes.

Nå det er åbenbart en droslet udgave - i følge AVD, så er det jo godt nok. Kan dog ikke lige finde positivlisten lige nu. Men mon ikke den er godkendt
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

AVD Solar ApS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 apr 2012 11:59

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af AVD Solar ApS » 10 apr 2012 12:08

Hej Jeppe og Rasmus
Da jeg er blevet gjort opmærksom på denne post vil jeg naturligvis gerne kommentere på den :-)

Som du også nævner Rasmus, så er det netop 2 stk. invertere, som er begrænset til en AC ydelse på max 3.000W.
I øvrigt var vi faktisk nogle af de første, som havde vores invertere godkendt til de nye 2012 regler - så ja, de er naturligvis godkendt! :-)

I forlængelse af Jeppe's indlæg, så er inverteren netop valgt på grund af "overdimensioneringen". Mange anlæg sælges med invertere, som er væsentligt underdimensionerede i forhold til panel-output. Det gøres typisk fordi man ønsker at køre inverteren ved dens bedste effektivitet. Men på gode invertere er effektivitetskurven stort set flad fra ganske lille input og helt op til max output. Enkelte modeller falder endda, når den skal yde max.
Det argument holder ifølge min mening derfor ikke!
Der ud over er der en ting, som om noget kan forkorte levertiden på elektronik. Det er varme!
En inverter, som i lange perioder skal arbejde på max ydelse bliver varm!
Vore invertere kører ikke på max (men har samme gode effektivitet) og er kølet super effektivt.
Det vil, alt andet lige, forlænge levetiden væsentligt.

Med venlig hilsen
Jens Christian Nørtoft Bækgaard
AVD Solar ApS

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 10 apr 2012 20:33

Andre inverter eller de fleste andre inverter bliver helder ikke varme!!! der er typ i DSP, programeringern indbyget en overvågning som håndtere MPPt enheden således at når/ hvis den bliver varm drosler den sit eget forbrug lidt til temp er kommet på plads igen... den der med at inverter ikke kan håntere det er en for de fleste en gammel skrøne... ja som jeg selv også HAR været med på men det passer ikke...

Der til hvem i alverden sælger poly i danmark og så til den pris, det kan du få et kvalitets mono anlæg til også monteret...

Undskyld jeppe det er en ommer.

Nu nævner du selv at de virker seriøse... har du spurt efter en energiberegning på dit anlæg, og her snakker jeg ikke om et hjemme striket exel ark, nærmere sådan noget som pv-sol med rigtige klimadata, skyge beregning osv... ja jeg ved du ikke har skyge men alligeveld...
Sad lige og regnede lidt... jeg ville bede om en energi rapport... hvis jeg var dig
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af John Skov Jensen » 10 apr 2012 21:18

solcelle » 10 Apr 2012, 20:33 skrev:Andre inverter eller de fleste andre inverter bliver helder ikke varme!!! der er typ i DSP, programeringern indbyget en overvågning som håndtere MPPt enheden således at når/ hvis den bliver varm drosler den sit eget forbrug lidt til temp er kommet på plads igen... den der med at inverter ikke kan håntere det er en for de fleste en gammel skrøne... ja som jeg selv også HAR været med på men det passer ikke...

Der til hvem i alverden sælger poly i danmark og så til den pris, det kan du få et kvalitets mono anlæg til også monteret...

Undskyld jeppe det er en ommer.

Nu nævner du selv at de virker seriøse... har du spurt efter en energiberegning på dit anlæg, og her snakker jeg ikke om et hjemme striket exel ark, nærmere sådan noget som pv-sol med rigtige klimadata, skyge beregning osv... ja jeg ved du ikke har skyge men alligeveld...
Sad lige og regnede lidt... jeg ville bede om en energi rapport... hvis jeg var dig
Hej Kim
Hvad er det der gør at poly paneler er så meget ringere mono paneler?? Hvis de 2 typer paneler i en tænkt situation er lige dyre og yder den samme effekt, er det så stadig mono paneler der er bedst, og i så fald hvorfor?

/John


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af thoken » 10 apr 2012 21:22

solcelle » 10 Apr 2012, 20:33 skrev:Andre inverter eller de fleste andre inverter bliver helder ikke varme!!! der er typ i DSP, programeringern indbyget en overvågning som håndtere MPPt enheden således at når/ hvis den bliver varm drosler den sit eget forbrug lidt til temp er kommet på plads igen... den der med at inverter ikke kan håntere det er en for de fleste en gammel skrøne... ja som jeg selv også HAR været med på men det passer ikke...

Der til hvem i alverden sælger poly i danmark og så til den pris, det kan du få et kvalitets mono anlæg til også monteret...

Undskyld jeppe det er en ommer.

Nu nævner du selv at de virker seriøse... har du spurt efter en energiberegning på dit anlæg, og her snakker jeg ikke om et hjemme striket exel ark, nærmere sådan noget som pv-sol med rigtige klimadata, skyge beregning osv... ja jeg ved du ikke har skyge men alligeveld...
Sad lige og regnede lidt... jeg ville bede om en energi rapport... hvis jeg var dig

Hej.
Undskyld, men hvad fanden skal han bruge en skyggeberegning til, hvis han slet ingen skygger har??
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af solcelle » 10 apr 2012 21:57

@ john.
Grunden til at poly er lidt ringer en mono er at krystal strukturen befinder sig i et stort kaos hvor i mod i mono har krystallet haft tid til at sætte sig i et strugtureret gitter, jeg vil til en hvær tid vælge mono, da flere tæst viser at mono i et bredre lysspektra har en gendemsnitlig bedre ydeævne...

@ Thoken...
Hvis lidt flere ville tage sig tiden til at interassere sig for energiberegninger fra seriøse program udbyder ville mange fra start af opdage nogle af de svagheder et evt. anlæg har, at der ikke er skyge ændre ikke på at kunden har en geografisk pladsering og den har i forhold til en anden et andet gendemsnitligt lysforhold og der udfra kan han så ud fra flere energi raporter( TIlbud) konkludere at han skulle have valgt mono eller for den sags skyld tyndfilm eller moske også poly, men i det her tilfelde ville det på en ren 6kw anlæg give lige omk 190Kwh mere en det han får ud af et 6,2kw poly anlæg...
Det er ikke for sjov at der bliver udviklet programmer til at beregne solcelle anlæg, at den gendemsnitlige forbruger så bare ikke gider at beskæftige sig med det og har en holdning som din jadet er i mine øjne meget bekymrende... En energi rapport er til en hvær tid klart at anbefale... jeg kan ikke forstå alle de anlæg der i dag bliver solgt uden... men ok ...

Den kom moske lidt surt over undskyld, men det er frustrerende gang på gang at snakke med folk der fortvivlet ikke forstår hvorfor deres anlæg ikke producere det sælger havde låvet dem... Har de en energirapport... jaaa det har de da... et exel ark baseret på standart værdier uden vider krektion beregning eller en ordentlig klima bank... hmm ja nok sparet men når bugettet er lagt ud på en besparelse som aldrig indtraffer så er det en stor skade for dem der er blevet misvejledt...

Derfor reagere jeg sådan...
Senest rettet af solcelle 10 apr 2012 22:34, rettet i alt 4 gange.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

AVD Solar ApS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 apr 2012 11:59

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af AVD Solar ApS » 10 apr 2012 21:59

Hej igen
Jeg synes måske tonen er en anelse forkert i denne tråd og vil derfor ikke som den professionelle part kommentere yderligere. Enhver der måtte have interesse i det er mere end velkomne til at stille spørgsmål til os (også kritiske).
Mvh
Jens Chr Nørtoft Bækgaard
AVD Solar ApS

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af hensan » 10 apr 2012 23:01

Kim kan du ikke forklare mig hvorfor du mener den energi rapport er så vigtig i alle tilfælde ?

Jeg har et vestvendt tag. Det er den eneste placering jeg har muligt og naturligvis ikke optimalt i forhold til et sydvendt tag- det ved jeg men uanset hvor mange energi rapporter der bliver laver stiger produktionen ikke på anlægget. Det kan kun installeres på een måde og på eet sted.

Hvis vi fx tager et Bilka anlæg er det uden specifikke beregninger på mit hus men ved hjælp af såkaldte Excell beregninger kan jeg få en ide om en årlig produktion men uanset at disse beregninger måtte være lidt off tager jeg ikke min beslutning om at installere et solcelleanlæg til +100000 på grundlag om et anlæg kan producere 200 kwh (ca 400 kr) mere eller mindre - Dette vil "blot" rykke lidt hvor længe det tager før anlægget er tjent hjem. Som sagt er placeringen på huset fast og ingen beregning kan ændre den og dermed solindstrålingen.

Det eneste jeg kan se at en energi rapport vil hjælpe mig er hvis jeg kan sammenligne et anlæg fra forhandler A med et anlæg fra forhandler B og se at fx 6000 W anlægget fra A vil producere mere end anlægget 6000 W anlægget fra forhandler B men dette burde jeg vel stort set kunne se fra panel type / inverter type - eller er jeg helt galt på den ?

levi

Input til anlæg fra AVDSolar

Indlæg af levi » 10 apr 2012 23:04

hensan » 10 Apr 2012, 23:01 skrev:Kim kan du ikke forklare mig hvorfor du mener den energi rapport er så vigtig i alle tilfælde ?

Jeg har et vestvendt tag. Det er den eneste placering jeg har muligt og naturligvis ikke optimalt i forhold til et sydvendt tag- det ved jeg men uanset hvor mange energi rapporter der bliver laver stiger produktionen ikke på anlægget. Det kan kun installeres på een måde og på eet sted.

Hvis vi fx tager et Bilka anlæg er det uden specifikke beregninger på mit hus men ved hjælp af såkaldte Excell beregninger kan jeg få en ide om en årlig produktion men uanset at disse beregninger måtte være lidt off tager jeg ikke min beslutning om at installere et solcelleanlæg til +100000 på grundlag om et anlæg kan producere 200 kwh (ca 400 kr) mere eller mindre - Dette vil "blot" rykke lidt hvor længe det tager før anlægget er tjent hjem. Som sagt er placeringen på huset fast og ingen beregning kan ændre den og dermed solindstrålingen.

Det eneste jeg kan se at en energi rapport vil hjælpe mig er hvis jeg kan sammenligne et anlæg fra forhandler A med et anlæg fra forhandler B og se at fx 6000 W anlægget fra A vil producere mere end anlægget 6000 W anlægget fra forhandler B men dette burde jeg vel stort set kunne se fra panel type / inverter type - eller er jeg helt galt på den ?
:great:


Besvar