10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Rasmus Jensen »

Grevens » 21 Mar 2012, 23:05 skrev:Rasmus ... vi to er helt enige ... ... det er de dersens paragrafryttere der snosker rundt ...

... selvom jeg i slutfirserne tog et brevskolekursus i militær retspleje ! ... er jeg absolut ikke paragrafrytter ...

... men har lige prøvet at "boge" den lidt ...

Skat laver en ændring til en lov den 25 Juni 2010 ... 3 dage senere kommer der en bekendtgørelse, om samme emne, i de tre dage der er gået, er det lykkedes for dem at ændre ét "væsentligt" ord ...

- nemlig Lovens ord " Installeret effekt på højst 6KW per husstand " ...
- bekendtgørelsen´s ord " samlet nominel effekt på højst 6 kW " ...

Jeg er lægmand, for mig er der ingen forskel ... men pokker stå mig at blive dømt ude af kampen af Skat på grund af fortolkning af disse ord ...


--- her lidt kopi / paste så man selv kan finde det ...

LOV nr 722 af 25/06/2010
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
… i lov om fremme af vedvarende energi med en installeret effekt på højst 6 kW pr. husstand,

BEK 804 af 28. juni 2010
5.2.1
Egetforbruget skal være fremstillet på et eller flere elproduktionsanlæg, som alene anvender vedvarende energikilder, og som har en samlet nominel effekt på højst 6 kW pr. husstand
Der står jo ingen steder noget om en begrænsning på hvor mange Kwh man må producer.
Og der skal bare være en begrænsende faktor - enten panelerne at de har en max WP på 6Kw eller at inverteren at en max udgangs AC på max 6Kw.
Så der er ikke noget i vejen for at man laver 10.000 KWh om året - Ellers ville idér såsom en tracker jo også være ulovlig - samt en 6KW vindmølle på en bakke top ude vest på :) Da sådan en kan lave op omkring 12.000KWh om året, hvis den står et godt sted.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af majland »

Der står jo ingen steder noget om en begrænsning på hvor mange Kwh man må producer.
Og der skal bare være en begrænsende faktor - enten panelerne at de har en max WP på 6Kw eller at inverteren at en max udgangs AC på max 6Kw.
Så der er ikke noget i vejen for at man laver 10.000 KWh om året - Ellers ville idér såsom en tracker jo også være ulovlig - samt en 6KW vindmølle på en bakke top ude vest på :) Da sådan en kan lave op omkring 12.000KWh om året, hvis den står et godt sted.
Enig i at det er en diskussion om ord i en lovtekst.

Men vindmøllen med en maks effekt på 6kW eller et sæt solpaneler på 6kW er der ingen tvivl om er ok.

Vindmøllen kan ved en optimal placering ved vestkysten måske producerer 10000kWh/årligt - og det er der ingen regler imod. Solcellerne laver mod syd og 45 grader måske 5500-6500kWh/årligt og 8000kWh hvis de kommer på en tracker. Og det er der heller ingen ko på isen med.

Problemet opstår i fortolkningen når man har et solcelle anlæg med en teoretisk peak effekt større end 6000W. F.eks 8000W paneler der er mindre en optimalt placeret producerer 25% mindre og er derfor effektivitet under 6000W peak. Ligeledes diskussionnen om de 6000W peak der er maks må ligge i inverteren eller ej.

Jeg tør ikke gætte på udfaldet af juristeriet.

De to problemsstillinger der mangler at bliver afklaret

- F.eks 8000W paneler monteret mindre end optimalt så de aldrig kan producere mere end 6000W peak ?
- Begrænsning af effekten i inverteren til maks 6000W peak (med et "stort" antal paneler bag) ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Bandit1200
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 apr 2012 09:57

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Bandit1200 »

Er der nogen som ved om Skat og Energi styrrelsen er blevet enige?
Evt et link til afgørelsen vil gøre godt :)
Lodberg
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Lodberg »

Bandit1200 » 08 May 2012, 10:19 skrev:Er der nogen som ved om Skat og Energi styrrelsen er blevet enige?
Evt et link til afgørelsen vil gøre godt :)
Der er ikke offentliggjort noget på Energinets, Skats eller Energistyrelsens hjemmeside, så jeg tvivler.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af BWJ »

Ja udfaldet bliver MEGET spændende, men vel ikke så svært at gætte.
Producerer solceller AC strøm som kan "hældes" ud på nettet ?....... Nej.
Producerer inverteren AC strøm som kan "hældes" ud på nettet ?....... JA.
Hvilken del er mon så omfattet af lovgivningen ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Bandit1200
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 apr 2012 09:57

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Bandit1200 »

BWJ » 09 May 2012, 16:20 skrev:Ja udfaldet bliver MEGET spændende, men vel ikke så svært at gætte.
Producerer solceller AC strøm som kan "hældes" ud på nettet ?....... Nej.
Producerer inverteren AC strøm som kan "hældes" ud på nettet ?....... JA.
Hvilken del er mon så omfattet af lovgivningen ?
Når Skat (og andre offentlige instandser) er involveret, tør jeg ikke at gætte på udfaldet.
Det er ikke altid det er logikken der råder, når det kommer til muligheder for at få en krone i kassen.

Når det så er sagt, var jeg til info møde i aftes med et energiselskab.
En af rådgiverne kune fortælle at han for nyligt havde snakket med energistyrrelsen, som var af den opfattelse at de ville få ret i denne sag.
Der var dog ikke noget klart, entydigt svar fra hverken Skat eller Energistyrrelsen endnu.
Lodberg
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Lodberg »

Så er der en afgørelse i sagen - det er ok med samlet paneleffekt på over 6kW sålænge inverteren er begrænset til 6kW.

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/s ... /index.htm

Denudvidende fortolkning vil indebære, at solpaneler og vekselretter tilsammen skal anses somet solcelleanlæg, således at der ved begrebet ”installeret effekt” forstås, at der højst leveres6 kW til det kollektive elnet. Fortolkningen indebærer, at der kan godkendes anlæg, hvorsolpanelerne er større end 6 kW

Dejligt :D
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af BWJ »

Så mangler vi bare Energinets side - her er teksten kun ændret lidt.
"Til orientering:
For tiden pågår en afklaring af fortolkningen af installeret effekt i forbindelse med årsbaseret nettoafregning mellem Energinet.dk og relevante myndigheder."
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

10.000Kwh på Nettomåler ordningen

Indlæg af Rasmus Jensen »

Lodberg » 13 Jun 2012, 15:25 skrev:Så er der en afgørelse i sagen - det er ok med samlet paneleffekt på over 6kW sålænge inverteren er begrænset til 6kW.

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/s ... /index.htm

Denudvidende fortolkning vil indebære, at solpaneler og vekselretter tilsammen skal anses somet solcelleanlæg, således at der ved begrebet ”installeret effekt” forstås, at der højst leveres6 kW til det kollektive elnet. Fortolkningen indebærer, at der kan godkendes anlæg, hvorsolpanelerne er større end 6 kW

Dejligt :D

smiley140.gif smiley140.gif
Ta den SKAT! stophiertease02HL.gif AN6F5B~119.GIF
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Besvar