Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fradrag på indkøb af solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af jhjorsal » 07 mar 2012 05:58

Jeg har hørt at der findes 2 forskellige måder, hvorpå man kan få noget fradrag hvis man indkøber et solcelleanlæg. Den ene skulle være noget med at oprette et firma også afskrive med 25% pr. år og den anden var vist noget man kunne som privat. Er der nogen der kan forklare hvad det går ud på, og hvor fordelene skulle ligge i de forskellige løsninger.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af Flyball » 07 mar 2012 08:33

Prøv at kigge nedenstående tråd igennem (der er også andre tråde) så er du kommet langt med forståelsen

viewtopic.php?f=189&t=12938



:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af solcelle » 07 mar 2012 13:14

her er også lidt... http://solia.dk/afskrivning.php
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af jhjorsal » 07 mar 2012 20:23

Hmm, det blev jeg da kloger af og alligevel ikke helt. Jeg overvejer at købe et 6KWh anlæg, da jeg bruger ca 12.000,- om året på strøm, og uden helt at vide det helt ville jeg mene det må give mest mening at vælge et 6 KWh anlæg. Men ud fra det jeg læser i linkene, er det jo ikke indkomstafhængig hvad man skal betale i skat, og jeg kan pt. i min bank på en prioritetskonto låne til:
Rente af gæld: 2,100 %
Nominel årlig rente af gæld: 2,117 %
Så det burde jo kunne lade sig gøre at regne ud hvad der bedst kan betale sig. Altså netto ordningen eller afskrivningsordningen.
Jeg tror også på at jeg ville kunne montere det meste selv, så det kun er den del med tilslutning til nettet der skal hjælp til, også skal jeg selvfølgelig have fundet et anlæg. nogen der har et bud på hvad der bedst kan betale sig. Min holdning til afskrivningsmodellen er at revisordelen må man da også kunne selv, det burde man da kunne finde hjælp til på nettet.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af manny » 08 mar 2012 08:09

jhjorsal » 07 Mar 2012, 20:23 skrev: Så det burde jo kunne lade sig gøre at regne ud hvad der bedst kan betale sig. Altså netto ordningen eller afskrivningsordningen..
Nu blander du to ting sammen. Nettoordningen er betegnelsen for den ordning der tillader at bruge elnettet til at lagre overproduktion du senere kan trække retur (måleren tæller baglæns når du producerer mere end du forbruger)

m.h.t afskrivning findes der to muligheder. Den skematiske ordning hvor de første 7000kr. af anlæggets bruttoindtægt er skattefri og evt. indtægt herover tilregnes 60% beskatning og tillægges din personlige indkomst.
Den anden mulighed der kaldes virksomhedsordningen kræver en udvidet selvangivelse og så har du mulighed for det første år at afskrive 25% af den samlede investering. Året efter afskriver du 25% af restbeløbet og så fremdeles indtil hele beløbet er afskrevet.

jhjorsal » 07 Mar 2012, 20:23 skrev: Jeg tror også på at jeg ville kunne montere det meste selv, så det kun er den del med tilslutning til nettet der skal hjælp til, også skal jeg selvfølgelig have fundet et anlæg. nogen der har et bud på hvad der bedst kan betale sig. Min holdning til afskrivningsmodellen er at revisordelen må man da også kunne selv, det burde man da kunne finde hjælp til på nettet.
med hensyn til valg af anlæg findes der rigtigt mange gode bud på markedet. Pas på med kun at fokusere på prisen og gå efter et anlæg hvor kvaliteten og ikke mindst garantien er i top og selvfølgelig skal prisen være fornuftig. Find en leverandør der kan tilbyde den fornødne service og rådgivning så du er sikker på at få det bedste resultat af dit anlæg.

Angående revisordelen kan den synes noget indviklet. På vores hjemmeside www.scan-comfort.dk ligger der en god forklaring på de to afskrivningsmetoder og ligeledes en vejledning til udfyldelse af den udvide selvangivelse
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af jhjorsal » 08 mar 2012 08:48

Den første afskrivningsmulighed (den skematiske ordning), hvordan kommer man frem til bruttoindtægten, er det årlige producerede KW x dagsprisen eller ?
Den anden afskrivningsmulighed(virksomhedsordningen), er det så den hvor man de første 10 år betaler 60 øre pr KW og de næste 10 år 40 øre pr KW af det man producerer.
Der var en konsulent der fortalte mig at det i sidste ende går lige op uanset hvad man vælger, er det rigtigt ? eller hvornår kunne det være en fordel at vælge det ene frem for det andet?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af manny » 08 mar 2012 10:23

jhjorsal » 08 Mar 2012, 08:48 skrev:Den første afskrivningsmulighed (den skematiske ordning), hvordan kommer man frem til bruttoindtægten, er det årlige producerede KW x dagsprisen eller ?
Den anden afskrivningsmulighed(virksomhedsordningen), er det så den hvor man de første 10 år betaler 60 øre pr KW og de næste 10 år 40 øre pr KW af det man producerer.
Der var en konsulent der fortalte mig at det i sidste ende går lige op uanset hvad man vælger, er det rigtigt ? eller hvornår kunne det være en fordel at vælge det ene frem for det andet?
De 60 og 40 øre er den pris du får for en evt. overskydende produktion af el som du ikke selv forbruger i årets løb, men sælger til elselvskabet. De har ikke noget med afskrivningen at gøre. Om den ene metoder er at foretrække frem for den anden er lidt en smags sag og individuel fra person til person. Virksomhedsordningen kan være lidt vanskeligere at overskue og det kan være en fordel at søge råd hos en revisor.
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af jhjorsal » 08 mar 2012 17:03

men hvis man nu er så heldig at kunne købe et anlæg til engros pris, og kan montere det meste selv. Kan man så ikke sige at det formentlig vil være en fordel at bruge den skematiske ordning
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

luka
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 07 jan 2008 18:03

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af luka » 08 mar 2012 18:03

Nettoordning er en afregningsregel der gøre at du kan bruge elnettet som lager når der er overskudsproduktion (når anlægget er under 6kv) og det har for så vidt intet med skatten at gøre.

Ved opgørelse af skatten kan du vælge de skematiske regler eller de regnskabsmæssige regler.

Ved de skematiske regler skal du beskattes af 60% af det eventuelle nettosalg af el der overstiger 7000 kr om året, Prisen pr. Kwh er i de første 10 år 60 øre, hvorfor man efter de skematiske regler i praksis aldrig kommer til at skrive noget på selvangivelsen.

Ved de regnskabsmæssige regler skal der opgøres et overskud bestående af årets samlede produktion * 60 øre. Herfra trækkes driftsudgifter, vedligehold og eventuelt afskrivninger på anlægget. Når man har opgjort resultatet skal man vælge efter hvilke regler der skal indberettes på selvangivelsen. Enten taster du bare resultat i den udvidede selvangivelse, eller alternativt kan man anvende kapitalafkastordning eller virksomhedsordning. Virksomhedsordning er en skatteregel for selvstændige og ikke noget specielt for solceller.

Det vil næsten altid være en fordel at anvende de regnskabsmæssige regler, men det afhænger selvfølgelig af om man betaler topskat eller bundskat, hvad prisen på anlægget, hvor meget der kommer i vedligeholdsudgifter, om man i forvejen anvender de skematiske regler på f.eks. vindmølleanparter osv.

mvh. Jan

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Fradrag på indkøb af solceller

Indlæg af jhjorsal » 09 mar 2012 10:04

Jeg vil lige prøve at kører et eksempel igennem med meget runde tal for et år

Skematiske regler

Indvestering 100.000 kr
Produktion KW 6000KW
Produktion Kr 12.000Kr
Tilbagebetalingstid 100.000/12.000 = ca 8,5 år

Regnskabsmessige regler
Indvestering 80.000 Kr. (går ikke ud fra at man betaler moms i det setup)
Produktion KW 6000KW
Beskatning 6000x0,6 =3600Kr herfra fratrækkes driftsudgifter, vedligehold og afskrivninger
Skatteværdi med trækprocent på 40% =1440kr

Som jeg forstår det kan man selv vælge sin sin afskrivningsprocent mellem 0 og 25 %
Og i dette tilfælde er der vel ikke nogen ide i at afskrive med mere end det man skal beskattes af altså 3600 kr. Det vil sige at det max kan betale sig at afskrive med 4,5% det vil dog langsomt stige, efterhånden som restværdien falder, også tager det jo temmelig lang tid at afskrive anlægget, mit bud er 20x25 år, jeg ved ikke lige hvordan man regner det ud her i skyndingen. Men det er jo det meste af anlæggets levetid, der kommer jo sikkert også nogle driftsudgifter, vedligehold udgifter. Men tilbagebetalingstiden vil så blive 80.000/12.000 ca 6,5 år.
Er princippet for de 2 ordninger som skitseret eller er det helt forkert?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar