Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En liter mælk og en solcelle?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af solcelle » 06 mar 2012 21:24

Jeg vil prøve...!
1. problem.
I inverteren er den en mppt enhed... det er den der sørger for at anlæget køre optimalt... faktisk er det sådan at hvært panel har deres eget mpp punkt( og nu skulle jeg komme med nogle fansie grafer, en anden dag) det er panelt efektiveste arbejdts område, det variere fra panel til panel iht. panelts unøjagtighed... det er der for at vi sider og bestiller paneler ud fra en flas raport... jo mindre tollerancie jo bedre er det...
Jo men det er jo kun +-3%...
Nej det er ikke kun... der er en unøjagtighed på 6%... ser man så på et komplet anlæg så vil alle de forskellige små ting så sumere sig op og det er her man begynder at snakke om et kvalitets anlæg...
Det der definere en god inverter en den hastighed som mppt enhedens algoritme håndtere forskellige former skyge påvirkning...
2 problem:
Kulle...
Som vi alle ved eller de fleste af ved så er et pv panel ømfentlig over for varme, der findes forskellige tollerancier for forskellge paneler når vi snakker om varme men de tollerancier følger også de 6% unøjagtighed i punkt 1 det vilsige at man har en unøjagtighed som someret op, om sommeren på muligvis 10-15 % på et helt anlæg...
Jeg laver på et tids punkt en bedre forklaring men her er det kort belyst hvor problemet likker...

fangede i noget af det
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af BWJ » 06 mar 2012 21:37

Jeg mener at Den karakteristiske effektkurve for en PV-streng er ikke-lineær, og i situationer, hvor solcellepaneler
delvist ligger i skyggen af eksempelvis et træ eller en skorsten, kan kurven have mere end
ét lokalt maksimum effektpunkt (lokalt MPP). Kun ét af disse punkter er det sande globale maksimum
effektpunkt (globalt MPP). Derforhar de bedste invertere PV Sweep som lokaliserer det globale MPP
frem for blot det lokale MPP. Inverteren fastholder dermed produktionen ved det optimale
punkt, nemlig det globale MPP.
Men det skal jeg nu ikke gøre mig klog på :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af klinten » 06 mar 2012 21:42

BWJ » 06 Mar 2012, 21:37 skrev:Jeg mener at Den karakteristiske effektkurve for en PV-streng er ikke-lineær, og i situationer, hvor solcellepaneler
delvist ligger i skyggen af eksempelvis et træ eller en skorsten, kan kurven have mere end
ét lokalt maksimum effektpunkt (lokalt MPP). Kun ét af disse punkter er det sande globale maksimum
effektpunkt (globalt MPP). Derforhar de bedste invertere PV Sweep som lokaliserer det globale MPP
frem for blot det lokale MPP. Inverteren fastholder dermed produktionen ved det optimale
punkt, nemlig det globale MPP.
Men det skal jeg nu ikke gøre mig klog på :wink:
Der er nok nogen der har fundet manualen til en Danfoss TripleLynx inverter, side 20. Det er fint nok, men meld da lige ud hvor det kommer fra i stedet for at få det til at lyde som om det er dig selv der har skrevet det.. :oops:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af solcelle » 06 mar 2012 21:50

BWJ » 06 Mar 2012, 21:37 skrev:Jeg mener at Den karakteristiske effektkurve for en PV-streng er ikke-lineær, og i situationer, hvor solcellepaneler
delvist ligger i skyggen af eksempelvis et træ eller en skorsten, kan kurven have mere end
ét lokalt maksimum effektpunkt (lokalt MPP). Kun ét af disse punkter er det sande globale maksimum
effektpunkt (globalt MPP). Derforhar de bedste invertere PV Sweep som lokaliserer det globale MPP
frem for blot det lokale MPP. Inverteren fastholder dermed produktionen ved det optimale
punkt, nemlig det globale MPP.
Men det skal jeg nu ikke gøre mig klog på :wink:
Danfos eller vilken som helst anden... forholdet er det samme... det ændre ikke på funktionen af panellet
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af BWJ » 06 mar 2012 22:12

klinten » 06 Mar 2012, 21:42 skrev: Der er nok nogen der har fundet manualen til en Danfoss TripleLynx inverter, side 20. Det er fint nok, men meld da lige ud hvor det kommer fra i stedet for at få det til at lyde som om det er dig selv der har skrevet det.. :oops:
men mener jeg skrev, at jeg ikke skulle gøre mig klog på det, så har jeg jo heller ikke skrevet det :great:
Last edited by 1 on BWJ; edited 6 times in total
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af solcelle » 06 mar 2012 22:16

hvis du havde skrevet manualen til en danfos inverter så stiller du her formange sjove spørgsmål :shock: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af KristianVilhelm » 07 mar 2012 06:18

solcelle » 06 Mar 2012, 19:56 skrev:ja jo men så skal det gå diregte til montage firmaet... efter hånden gad jeg nok vide hvad bilka får ud af det her... ??? Der kan ikke være mange kroner tilbage...
Mon ikke de har styr på deres skat. De må vel have en revisor ansat et sted til de ting. :wink:

anderstk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 mar 2012 19:36

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af anderstk » 07 mar 2012 06:33

Bilka skriver nu, at de har en aftale om kun at modtage paneler med en tolerance på -0 til +3. Det er datablade på to forskellige paneler, der omtales andetsteds her i tråden.

Brugeravatar
Morten5792
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 15 dec 2011 21:29
Mit fyr: CN15 unit
Areal: 165m2 hus+85m2 garag
Brændsel: Piller+træ
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Årligt forbrug: 5-6 Ton+ 1rm træ

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af Morten5792 » 07 mar 2012 17:32

klinten » 06 Mar 2012, 14:58 skrev: Ja du har ret, hvis man zoomer ind, så er skriftstørrelsen på 0 og 3 er mindre en på linjen nedenunder. Mistænkeligt..

Ja nu du nævner det så er det faktisk ret tydeligt at der er forskel på skrift str. det virker underligt :roll:
Montør Fyn/Jylland for
http://www.solteknik.dk
Super kvalitet og bedst til prisen.


Hellere være optimist og tage fejl, end være pessimist og få ret.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

En liter mælk og en solcelle?

Indlæg af Rasmus Jensen » 02 apr 2012 10:08

Til dem der måtte have interesse i det - så holder Bilka Info møder omkring emnet.
Kunne ikke lige finde et linket.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar