Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af KristianVilhelm » 11 mar 2012 12:54

Tror sku du skal lede længe efter et 10 kwh under netto ordningen, eller er der da noget jeg har fuldstændig misforstået. :wink:


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af Flyball » 11 mar 2012 13:04

KristianVilhelm » 11 Mar 2012, 12:54 skrev:Tror sku du skal lede længe efter et 10 kwh under netto ordningen, eller er der da noget jeg har fuldstændig misforstået. :wink:
Vær opmærksom på kWp - kilo watt peak, det er det som er grænsen i nettomålerordningen, ikke kWh !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

brytter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2012 09:08

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af brytter » 11 mar 2012 13:30

Hej

som fortolkningen af reglerne er lige nu har jeg læst at flere udbyder invertere der netop sørger for at man holder sig inden for grænsen og alligevel er i stand til at producere f.eks 10.000 Kwh om året. der er f.eks et italiensk firma der har udviklet en inverter+software der sikrer dette.

brytter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2012 09:08

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af brytter » 11 mar 2012 13:37

ja ja sorry :-), der mig det fumler med forkortelserne

jeg mener naturlig vis 10kwp anlæg under nettomåler ordningen

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af KristianVilhelm » 11 mar 2012 17:29

Flyball » 11 Mar 2012, 13:04 skrev: Vær opmærksom på kWp - kilo watt peak, det er det som er grænsen i nettomålerordningen, ikke kWh !


:great:
Jeps, men vi er enige om netto ordningen er 6kwp, og du naturligvis kan presse lidt mere end 6000 kwh ud af det. 10.000kwh lyder bare af meget ekstra at presse ud af det.

Eller er jeg helt gal på den? icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af BWJ » 11 mar 2012 18:11

Vi tager lige den "korte" version.
For tilslutning til Nettomålerordningen betinges det at der på intet tidpunkt sendes mere en 6Kwp (6000W) ud på nettet i timen.
Disse 6Kwp (6000W) må sendes ud, hver eneste time i døgnet, hvis det var muligt.
Derfor er der nogen der køber større effekt på solcellesiden, sådan at der ved skyede dage stadig kan produceres tæt på grænsen på 6Kwp (6000W), hvorimod et "rent" 6Kwp anlæg måske kun kan producere 2,5Kwp.
Det med at have et 10Kwp anlæg (cellerne), forudsætter selvfølgelig at vekselretter er beregnet til det.

Men alt andet lige, et større anlæg vil al den tid solen skinner fra skyfri himmel, være spild af penge.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

brytter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2012 09:08

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af brytter » 11 mar 2012 18:22

Det jeg synes har været udfordringen er at hvis jeg bruger 10 Kw om året og kun kan få et anlæg der max producerer 6kw - så står jeg med en hybridløsning og betaler stadig 2kr for mange 4Kw, alt imens jeg samtidig har en finansiering ved siden af. Det er defor jeg så "lyset" da jeg læste om de italienske invertere der kunne håndtere den problemstilling og stadig holde anlægget indefor nettomålerordningen.

Men det kan da være at jeg stadig blander tingene samme. Det korte af det lange er at jeg gerne vil ha'' et anlæg der dækker mit forbrug 10Kw årligt og stadig kan være under netto målerordningen dvs. med tilbageløb.

Hygge

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af BWJ » 11 mar 2012 18:47

Du kan som du skriver nemt komme i nærheden af 10.000 KwH om året.
Jeg ved Solia reklamerer for en "optimeret" inverter som kan håndtere de effekter du taler om, men giv den et ring
:great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Knud-Erik Fabricius
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 mar 2012 16:55

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af Knud-Erik Fabricius » 11 mar 2012 20:10

Spændende ---- Hvad nu hvis man købte : 7,5 Kw paneler, 8 Kw "Micro invertere" ( en pr. panel modvirker skygge virkningerne pr. streng ) og monterede dem på en enakset tracker, med en Software / Hardware begrændsning på 6 Kwa Peak ------------------------- er man så ikke i nærheden af et årligt indtag på 10.000 Kwh ?

Knud - Erik Fabricius
6560 Sommersted

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Feedback på solcelleinvestering ønskes

Indlæg af Rasmus Jensen » 11 mar 2012 22:11

Knud-Erik Fabricius » 11 Mar 2012, 20:10 skrev:Spændende ---- Hvad nu hvis man købte : 7,5 Kw paneler, 8 Kw "Micro invertere" ( en pr. panel modvirker skygge virkningerne pr. streng ) og monterede dem på en enakset tracker, med en Software / Hardware begrændsning på 6 Kwa Peak ------------------------- er man så ikke i nærheden af et årligt indtag på 10.000 Kwh ?

Knud - Erik Fabricius
6560 Sommersted
Lyder meget interessant Knud-Erik
Men for at anlægget kan godkendes skal inverteren være på "positivlisten" Og jeg ved ikke om de 8Kw er godkendt med begrænsning.
Reglen for nettoordningen er at enten skal Inverteren eller panerlerne begrænse til at der ikke bliver sendt mere end 6000W ud på nettet på noget givet tidspunkt.
Så dit forslag ligger måske i en grå zone.

Bortset fra det så skriver jysk solenergi noget interessant om præcis dette emne.

Citat:
Max 6kw anlæg

Hvordan kan vi så sælge 9kwp solcelle anlæg?. Reglen med de 6kwp er meget tydelig, der står at det enten er solcellerne eller inverteren der max må være på 6kwp, altså må vi sætte alle de solpaneler op, bare inverteren er på max 6kwp til sammen.
Hvordan kan man sætte flere solceller på en inverterne. Vore Delta Solivia invertere har indbygget en begrænser funktion, hvis effekten kommer over det inverteren er lavet til, så aftager inverten kun det som den må, den bruger teknisk forklaret, dens MPP tracker omvendt, MPP trackeren har til formål at optimere den effekt den kan få fra panelerne under de givne forhold, omvendt kan den så regulere den anden vej.
Vi har ud fra minut data gennem hele sommeren analyseret på hvor stor tabe man få hvis man sætter 1,5 gange så mange solpaneler på som invertere vil aftage strøm fra. Under danske forhold er det kun 2 til 3% af energien man mister på års basis. Det er jo kun midt om sommeren hvor solen stå vinkelret på cellerne at de yder fuld effekt. + hvis solen bager hele dage bliver cellerne varme og falder i effekt, kik selv på de forskellige cellers "Temperture Coefficient of Pmax"
Faktisk burde man altid have en faktor 1,5 flere celler på end inverteren. Det er her at Pris/årsproduktion er bedst.
Citat slut. - Hentet her http://www.jysksolenergi.dk/FAQ.html

Synes det er meget spændene at de mener at man kun smider 2-3% væk!!
Tror jeg laver en ny tråd om dette.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar