Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

så kom solcelleanlægget igang.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af BWJ » 04 feb 2012 11:33

mikael1960 » 04 Feb 2012, 10:51 skrev:Det ser godt ud, tillykke med anlægget. :great:

Det er en yderst interessant måde at dele panelerne op på - det glæder jeg mig til at høre mere om fremover.
Jeg synes også at forslaget med at lagre overkapaciteten på batterier er interessant, idet du jo på gode dage producerer til spild.

Ikke nødvendigvis spild, kunne jo bruges i stor VV tank, eller til komfortkøling, eller (måske ikke lovligt) sæt måler på og lad nabo købe strøm til VV tank, eller til komfortkøling.

Hvis du finder løsningsmuligheder, så lad os endelig høre.
Kunne man sætte en switch der leder overskydende strøm til batterier, når de bedste af panelgrupperne yder max ? Hvis man kan, så skal der vel også bruges en eller anden form for omformer fra panelernes 40vold til batteriernes 12v.

Fra cellerne kommer ved eks. 10 paneler et sted mell. 300-500 volf afhængig af fab. :shock:

Så kan man vel vælge at sætte en inverter til batterierne, så man kan hente strøm derfra i perioder, eller alternativt montere 12v belysningskilder ? - hvad kan svare sig økonomisk ?
Batteripriser og inverterpriser kender vi jo - men hvor meget strøm, vil kunnne lagres på batterierne?
omformerpris 40v til 12v - kender jeg ikke. Hvad koster sådan en dims ?

Der skal bruges kæmpe batteribank, dyrt 230-12V ladegrej med batterivagt for ladespænding, og så igen converter fra 12-230V, det blir dyrt :|

@vanggsgård: Inverternes kapacitet gør, at der max kan produceres 6 kw til elnettet. Det er det, der er kernen. Når han har flere solcelle paneler, så betyder det at han på dage med svag sol, skyer osv. har større mulighed for at kunne producere 6kw. Hvis han havde haft færre solcelle paneler, hville anlægget producere mindre, end de 6kw som man må levere til elnettet.
Men, man kan heller ikke uhæmmet sætte paneler op, alle vekselrettere har en grænse for max DC volt/W., i værste tilfælde siget det fuuuut, og det er dyre lærepenge, morale, tingene skal passe sammen :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Lars n
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2011 19:35
Mit fyr: Baxi 1,5 350ltr med iltstyring
Areal: 235
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: ca 7 tons
Geografisk sted: vestjylland

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af Lars n » 04 feb 2012 11:50

Hej Pelle
Det ser jo godt ud det du der har smidt på taget!! har selv lige smidt et anlæg op med 32 paneler(magen til Pelles) og er meget tilfreds med det vil lige få taget nogle billeder i løbet af ugen og få lagt ind.
MÅ SOLEN VÆRE MED OS!!!!!!:-)

LARS

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af pelle » 04 feb 2012 20:13

Ja Lars n. det er en god fornemmelse at lave sin egen strøm. :)
jeg tog lige et par billeder af toutch panelet, her Kl. 17.15. Ja der laves stadigvæk strøm, selvom det er meget lidt...
Her er strømproduktionen fra inverter 1 med de 2 bedste kredse. ( blitzen skjuler for " ac voltage.") men ellers tror jeg godt man kan se viserne og tallene.
001.JPG
Og et billede af inverter 2 og dens produktion. 700 watt. mindre. alle 4 kredse har stort set skyggefrie forhold. det er først efter 16.20 kredsene til inverter 2 får lidt skygge og det er kun den ene af kredsene. Der er der så alligevel ikke så meget knald på solen. Så, der er nok noget om snakken med at man lige skal sætte panelerne sammen så de bedste er i en kreds osv.
002.JPG
men 29.3 kw blev det til idag.
Rigtig god sol og drønkoldt. Det kan solcellerne åbentbart godt lide. :)
Der er så toutch panelet kan tilsluttes netværket. så jeg kan se det hele på pcer. Men, det kommer senere.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af Bjarne B. » 05 feb 2012 09:53

Hej
Super flot anlæg du har fået dig der. Og rart at der er nogle, som satser og kan give os andre nogle erfaringer, inden vi selv køber os fattige icon_cheesygrin.gif

Nu er jeg ikke så meget inde i det med produktion af strøm, men hvis man kun må levere 6kw til nettet, og du har været oppe omkring 29kw, hvad er så fordelen ved det store anlæg? og hvordan er det lige med de 6kw.. er det i døgnet, løbende eller?? :? Og forsvinder overproduktionen lige ud i det blå? icon_frown.gif

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af cp_ » 05 feb 2012 10:04

6 kW er hvad du kan(må) levere her og nu, de 29 er kWh, dvs. 29 kilo watt timer.
Kører et anlæg med 6 kW i f.eks 5 timer vil det have produceret 6 x 5 = 30 kWh.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af Bjarne B. » 05 feb 2012 10:12

Det vil altså sige, at jo flere timer man kan levere 6kw, jo bedre forretning. Er det rigtigt forstået?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af pelle » 05 feb 2012 10:22

Hej
Det vil være en fordel hvis man kan sætte solcelleanlægget stejlt, når det er så stort. Der ville det være smart om man kunne hæve dem mere i forhold til taghældning ved hjælp af stativ. Måske et par rækker eller tre på et tag. Således hældningen bliver på mindst 50 gr.. Gerne 60-65 gr. Det vil alligevel levere max i sommertiden. Men, fidusen er så at det også vil kunne levere ekstra i vintermdr. og efterår, forår. Evt. kan man stativ ben af et rør der går ind i et andet rør og bore huller igennem og en bolt i, således hældningen kan ændres efter årstiden.
Et par fordele mere. Sneen og blade vil have sværere ved at lægge sig på panelerne. Der vil være en masse ventilation bag dem. De står jo sådan set op i det fri. Så en god afkøling opnår man også. Og så noget jeg lige læste om i avisen.. Lidt ubetydeligt syntes jeg. Men, brandfolk er ikke så glade for de solceller. De mener ikke de kan komme gennem taget ved brand. og der er fare for stød. der kan de jo noget nemmere komme til hvis der er afstand mellem panelerne. evt. hvis de er placeret på stativ. i rækker på taget.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
rmi-vejr
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 322
Tilmeldt: 15 okt 2009 10:17
Mit fyr: Kondenserende oliefyr
Areal: 160
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 1450 liter
Geografisk sted: Hallendrup mellem Århus og Randers
Kontakt:

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af rmi-vejr » 05 feb 2012 15:29

pelle » 04 Feb 2012, 20:13 skrev:Ja Lars n. det er en god fornemmelse at lave sin egen strøm. :)
jeg tog lige et par billeder af toutch panelet, her Kl. 17.15. Ja der laves stadigvæk strøm, selvom det er meget lidt...
Her er strømproduktionen fra inverter 1 med de 2 bedste kredse. ( blitzen skjuler for " ac voltage.") men ellers tror jeg godt man kan se viserne og tallene.
001.JPG
Og et billede af inverter 2 og dens produktion. 700 watt. mindre. alle 4 kredse har stort set skyggefrie forhold. det er først efter 16.20 kredsene til inverter 2 får lidt skygge og det er kun den ene af kredsene. Der er der så alligevel ikke så meget knald på solen. Så, der er nok noget om snakken med at man lige skal sætte panelerne sammen så de bedste er i en kreds osv.
002.JPG
men 29.3 kw blev det til idag.
Rigtig god sol og drønkoldt. Det kan solcellerne åbentbart godt lide. :)
Der er så toutch panelet kan tilsluttes netværket. så jeg kan se det hele på pcer. Men, det kommer senere.
Jeg kan se på billede 1 at den viser 0.7 grader er det temp. ude på panalerne ?
Min hjemmeside http://www.rmi-vejr.dk
Min private mail rmi@rmi-vejr.dk

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af Hr.Hansen » 05 feb 2012 15:45

pelle » 03 Feb 2012, 21:06 skrev: Du mener altså at batterierne kan sættes på jævnstrøm siden og så smide det af, senere.
( Skal lige siges ) Jeg har ikke såmeget begreb om strøm. Faktisk er jeg på det område temmelig "Dum".
Men, skriv gerne om ideer i denne tråd om hvad man kan gøre med den strøm der ellers vil forsvinde.
Der må jeg melde pas, jeg har bare læst mange steder, at man gør det på denne måde, for ikke at ødelægge batterierne. Også tænkte jeg at det måtte jo også kunne gøres i større skala, også eks. smide strøm på enten mange batterier, eller i akku tanken.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

så kom solcelleanlægget igang.

Indlæg af pelle » 05 feb 2012 16:36

rmi-vejr » 05 Feb 2012, 15:29 skrev: Jeg kan se på billede 1 at den viser 0.7 grader er det temp. ude på panalerne ?
Hej.
Nej, Det er inverter temp.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar