Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvem laver mest....

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

hvem laver mest....

Indlæg af BWJ » 24 jan 2012 20:17

solcelle » 24 Jan 2012, 19:46 skrev:alle de her solccelle forhandlende medlemmer må da have et demo anlæg???
er der ingen her inde der har solceller??

Et er at sælge, - men er det nu også et krav, at de skal virke :lol: :lol: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

hvem laver mest....

Indlæg af solcelle » 24 jan 2012 20:21

nøøøø tilsyneladene ikke :great:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

hvem laver mest....

Indlæg af pelle » 24 jan 2012 20:38

solcelle » 24 Jan 2012, 20:21 skrev:nøøøø tilsyneladene ikke :great:
Hej Solcelle.. Jeg er så stadigvæk "Jomfru" inden for solcelleanlæg... Men, det varer skutte mange dage inden det er sat i gang. Skinnerne er sat op.. Jeg er ved at give møtrikkerne locktite. Just in case.. :D Så, skal jeg nok give dig nogen konkurrence. Du.. Stol på det.. :great:
Men, der er alligevel et bette spørgsmål der presser sig på. Det med skyggefrie omgivelser. Altså , alt er relativt. Når solen står op i øst om vinteren kaster den en god skygge og når den går ned i vest kaster den en god skygge.... Altså. Det jeg spørger om, er. Hvor mange timer skal solcellerne være skyggefrie. Er det fra marts til oktober, mellem kl. 900 og kl. 1700. for at det er under kategorien " skyggefrie forhold" Eller hvorledes diffinerer man lige det med skyggefrie forhold. Jo... For jeg kan intet finde om dette sp. mål på nettet....
Bed jo mærke i dine celler næsten intet gav, Kl. 16.40 i dag, hvor du skrev indlægget. Var det ikke 10 watt ..
Men, bare vent... Jeg skal nok lege med her, når jeg er på ac/dc ...SOLCELLESTRØM smiley140.gif
Last edited by 1 on pelle; edited 24 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

hvem laver mest....

Indlæg af bamse » 24 jan 2012 20:41

Hej solcelle. Du skrev demoanlæg. Skal det forstås som noget man må se ?
Med venlig hilsen
Jes

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

hvem laver mest....

Indlæg af solcelle » 24 jan 2012 22:16

1'
Pelle: den der med skygge er ikke sådan bare lige... og jeg vil her på ingen måde komme med en definition på spørgsmålet... Men!
Når nogen kommer med udtagelsen skyge fri så menes der ofte frit udsyn fra den nederste kant af anlæget mod syd og i det horisontale +/- 45-50 grader øst west...
Skal jeg dog komme med min holdning så er skyge fri en åben mark eller et højt hus med fri sigt +- 90 grader....
Spørgsmålet er har du ikke fået lavet en rigti opmåling og der udfra genereret en energi rapport. der kan der genereres/ visualiseres hvilken skyge dit anlæg bliver udsat for og samtidig med får du en beregnet års produgtion... man må ikke købe et anlæg uden en ordentlig projegtering.... eller det må man godt men så beder man selv om det...

2:
Jes du er til en hvær tid velkommen... vi har demo anlæg forskellige steder omk i dk. vi har en forhandler i midelfart som hvor vi har 2 demo anlæg et på tegl og et på flad tagpap. send mig en pb, tror at det iht reglerne er der vi skal fortsette.
her i struer har vi 3 anlæg monteret forskelligt, det ene er et hvor vi har sænket det ned i taget. her er du/i også altid velkommen...
Det skal her siges det bliver til demo, vi giver ingen priser det skal i få over vores forhandler
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

hvem laver mest....

Indlæg af Flemming DJ » 25 jan 2012 10:24

Vi høstede 12 kW og 49,5 grader varmt vand på solvarmen med 9 m2 absorberareal, 11,25 brutto. 8)

Men, det er jo lidt off-topic. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

hvem laver mest....

Indlæg af pelle » 25 jan 2012 23:15

solcelle » 24 Jan 2012, 22:16 skrev:1'
Pelle: den der med skygge er ikke sådan bare lige... og jeg vil her på ingen måde komme med en definition på spørgsmålet... Men!
Når nogen kommer med udtagelsen skyge fri så menes der ofte frit udsyn fra den nederste kant af anlæget mod syd og i det horisontale +/- 45-50 grader øst west...
Skal jeg dog komme med min holdning så er skyge fri en åben mark eller et højt hus med fri sigt +- 90 grader....
Spørgsmålet er har du ikke fået lavet en rigti opmåling og der udfra genereret en energi rapport. der kan der genereres/ visualiseres hvilken skyge dit anlæg bliver udsat for og samtidig med får du en beregnet års produgtion... man må ikke købe et anlæg uden en ordentlig projegtering.... eller det må man godt men så beder man selv om det...

2:
Jes du er til en hvær tid velkommen... vi har demo anlæg forskellige steder omk i dk. vi har en forhandler i midelfart som hvor vi har 2 demo anlæg et på tegl og et på flad tagpap. send mig en pb, tror at det iht reglerne er der vi skal fortsette.
her i struer har vi 3 anlæg monteret forskelligt, det ene er et hvor vi har sænket det ned i taget. her er du/i også altid velkommen...
Det skal her siges det bliver til demo, vi giver ingen priser det skal i få over vores forhandler
hej... Nej jeg har ikke fået nogen projektering her.. jeg har dog efter bedste evne, placeret solcellerne på den bedste sted. Efter min mening.De vil helt sikkert give meget i sommertiden.
Men, hold da op. Det ville være skønt med en assimilations/ animations program, Så man kunne indtegne huset og alt,(Grader og hældning, ligeledes højder på bygninger og andet. Feks træer.) ind på dette program og på denne måde få en fornemmelse af hvor cellerne placeres bedst..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

hvem laver mest....

Indlæg af solcelle » 26 jan 2012 07:32

Pelle:
sender lige en pb til dig
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

hvem laver mest....

Indlæg af Bri_Jac » 26 jan 2012 10:01

Jeg har på et tidspunkt set en model i google sketchup der havde sollyset ind på huset, der viste skygger og sol - fandt lige hurtigt et par link du måske kan bruge


http://www.builditsolar.com/References/ ... chUpEx.htm


http://www.builditsolar.com/References/SunChartRS.htm

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

hvem laver mest....

Indlæg af solcelle » 26 jan 2012 10:42

det er en fin måde at lave en skyge simulering på... det man kan med prof. værk tør er at der får man også en %sats med i beregningen... hvilke paneler skal kobles til hvilken mpp.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar