Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af robocop » 25 jan 2012 12:35

BWJ » 25 Jan 2012, 12:04 skrev:
Jep det er jeg med på, måske er jeg indstillet til en førehund, men jeg kan ikke finde noget om antal dioder i databladet for Solia AS-5M-200 ? .
Men tak for info :great:
Du har du ret i, men det er begrænset hvor meget man kan proppe på en A4 side, når det også gerne må se lidt pænt ud. Jeg arbejder også på at lave et nyt og mere indholdsrigt datablad.
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af BWJ » 25 jan 2012 12:43

robocop » 25 Jan 2012, 12:35 skrev: Du har du ret i, men det er begrænset hvor meget man kan proppe på en A4 side, når det også gerne må se lidt pænt ud. Jeg arbejder også på at lave et nyt og mere indholdsrigt datablad.

Men laver man "gør det selv" datablade, selvom de ligner nok så meget, skal man vær opmærksom på, at de ikke retvisende idet de ikke er omfattet af IEC/ISO certificeringen af produktet, gælder selvfølgelig ikke for producenter som får revideret datablad certificeret. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af robocop » 25 jan 2012 12:48

Jeg forstår desværre ikke en brik af hvad du skriver. Skal jeg have mit "gør det selv" datablad IEC/ISO certificeret?
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S

PoulSchack
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 feb 2012 20:53

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af PoulSchack » 01 mar 2012 20:30

Flemming har helt ret i at nettordningen er en gratis lagerordning, og at der til den hører to skattemodeller, hvoraf man skal vælge den ene.
Det er også korrekt at "virksomhedsordningen" kræver at man skal betale skat af hele sin produktion. Her er skattegrundlaget 60 øre pr. kWh. de første 10 år, hvorefter det falder til 40 øre de næste 10 år, og bagefter er der reelt ingen der ved hvad der sker. Så hvis ens totalproduktion har været 4000kWh om året, bliver skattegrundlaget altså 2400kr, og det skal man så betale skat af. Derfor er det en fordel og være så heldig og betale topskat - endnu engang, og et yderligere incitament til at vælge virksomhedsordningen frem for den skemattiske ordning.
Der er intet lovkrav endnu omkring at man skal have en dobbeltmåler, og en del steder i landet kører man videre med den gode gamle Ferrari måler, som kan køre begge veje. Dette er dog på lånt tid. De fleste steder udskiftes måleren med en tovejsmåler, nemlig en der måler hvor meget man importerer fra nettet, og en der måler hvor meget man eksporterer.
Nu er det sådan, at med selv disse nye målere, kan elselskabet som jo er skattefars medsammensvorne forlængede arm, ikke måle hele ens forbrug, som loven jo siger man skal betale skat af hvis man har valgt virksomhedsordningen, og der er helt sikker nogle embedsmænd som har røde ører, da det jo var den oprindelige plan.
Hvis man har en af de nye målere, og ens anlæg f.eks. står og producerer 4000watt, samtidig med at elkanden med et forbrug på 2300 watt er startet, ja så bliver der kun spyttet 1700 watt ud på nettet som bliver optalt af tælleværket. Derfor er det med at bruge strøm mens man producerer, hvilket jo samtidig går i rigtig godt spænd med hvordan man som CO2 ansvarlig verdensborger bør opføre sig. Nogle vil kalde det skattesnyd, men jeg vil kalde det ansvarlig opførsel.
På Solarpanels hjemmeside, kan man finde en regnemaskine der viser forskellen mellem de to skatteordninger. Her kan man indsætte prisen for sit anlæg, samt produktion og trækprocent, hvorefter man får to forskellige kurver frem, som viser hvilken ordning der er den bedste for en selv. Jeg smider lige et link her : http://solarpanels.dk/oekonomiberegner
Jeg tror der er en sitepolitik som siger at jeg ikke må gøre dette, med mindre jeg fortæller hvem jeg er, så derfor vil jeg blot fortælle at jeg er chef konsulent for firmaet.
Jeg sidder desuden med i det rådgivende arbejdsudvalg under Energinet.dk, som administrerer lovgivningen, samt laver gratis kurser over hele landet med henblik på at fortælle folk hvad lovgivningen i nettoordningen i virkeligheden dækker, samt fordele og bagdele ved de to skatteordninger hvoraf man er nødt til at vælge den ene.
Håber dette var brugbart. Venlig Hilsen Poul Schack/konsulent

olemgm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 07 nov 2009 10:31
Mit fyr: MGM 15
Areal: 150
Brændsel: Træpiller/Strøm
Årligt forbrug: 1-2 Tons piller
Geografisk sted: Djursland

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af olemgm » 01 mar 2012 22:58

Hej igen Poul.
Du er den der har givet det bedste svar på mit sprøgsmål.
virksomhedsordningen er den bedste løsning for mig.
Jeg tror dog ikke at jeg vælger denne ordning.
Jeg magter ikke at arbejde med en ekstra selvangivelse.
Derfor grundet tidspres vælger jeg at betale mere skat end det er nødvendigt.
Mvh.
Ole


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af solcelle » 02 mar 2012 08:53

"
Hvis man har en af de nye målere, og ens anlæg f.eks. står og producerer 4000watt, samtidig med at elkanden med et forbrug på 2300 watt er startet, ja så bliver der kun spyttet 1700 watt ud på nettet som bliver optalt af tælleværket. Derfor er det med at bruge strøm mens man producerer, hvilket jo samtidig går i rigtig godt spænd med hvordan man som CO2 ansvarlig verdensborger bør opføre sig. Nogle vil kalde det skattesnyd, men jeg vil kalde det ansvarlig opførsel.
"
Har lige haft en drøftelse med skat... den producerede efegt man skal opgive er den der står på inverteren og ikke den der står på måler... stort set alle inverter har deres eget tælle værk... lad nu vær med at komme med den der vis os et bindende svar.. det har jeg ikke men det er pt den generalle holdning... hos skat... vi vil på sigt nok søge et bindende svar...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

venoepiller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 jan 2012 13:29

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af venoepiller » 02 mar 2012 09:12

Her er lidt læsning vedr. de forskellige ordninger.


http://revisionlimfjord.dk/anleg/

Mvh.

Preben

Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af robocop » 04 mar 2012 13:30

Og mht. den skematiske ordning, så har jeg set rigtig mange der regner forkert. Mange regner bundfradraget på de 7.000,- på den el man ligger ud på nettet, men hvis man vælger den skematiske, så er hele ens elproduktion skattepligtig, både den du selv bruger og den du smider ud på elnettet. Skattefar har dog været så flink at give os et bundfradrag på 7.000,- hvilket vil sige at man skal op at producere over 11.600 kWh/år før man skal betale skat af produktionen.
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Flyball » 04 mar 2012 14:54

robocop » 04 Mar 2012, 13:30 skrev: Skattefar har dog været så flink at give os et bundfradrag på 7.000,- hvilket vil sige at man skal op at producere over 11.600 kWh/år før man skal betale skat af produktionen.
Der tabte du mig, en lille, og kort, forklaring. Tak ?


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af robocop » 04 mar 2012 15:24

Undskyld... Nedenstående er kun gældende for den skematiske ordning:

De første 10 år har din elproduktion en værdi af 60 øre/kWh. De næste år 40 øre/kWh. Det vil sige at du indenfor de første 10 år skal producere over 7.000 / 60 øre = 11.666 kWh.

Hvis du har et anlæg der producerer 6000 kWh om året ser regnestykket således ud:

Værdi af elproduktion: 6000kWh * 60 øre/kWh = 3.600 kr.
Fradrag: 7.000 kr.
Du producerer mindre end dit fradrag. Ingen problem

Lad os så forestille os at du have et solcelleanlæg der kunne producere 20.000 kWh om året (we wish 8) ):

Værdi af elproduktion: 20.000 kWh * 60 øre/kWh = 12.000 kr.
Fradrag: 7.000 kr.
Beløb der skal betales skat af: 12.000 - 7.000 = 5.000,-
Du betaler 60% i skat af de 5.000 kr. = 3.000 kr.

Var det bedre?
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S


Besvar