Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Rasmus Jensen » 24 apr 2012 08:05

Claus-fra-fyn » 24 Apr 2012, 07:53 skrev:Nogen der kender til det her ?

"Til orientering:
Energinet.dk har en uoverensstemmelse med SKAT omkring fortolkning af installeret effekt. Energinet.dk's fortolkning understøttes af Energistyrelsen, og Energistyrelsen er ved at afklare denne uoverenstemmelse med Skatteministeriet."

http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og- ... nlaeg.aspx
Ja - Det har efterhånden stået på hjemmesiden længe. Har skrevet med energinet om de havde en dato for hvornår der ville være en afgørelse. Det havde de ikke. :(
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Flyball » 24 apr 2012 08:06

Claus-fra-fyn » 24 Apr 2012, 07:53 skrev:Nogen der kender til det her ?

"Til orientering:
Energinet.dk har en uoverensstemmelse med SKAT omkring fortolkning af installeret effekt. Energinet.dk's fortolkning understøttes af Energistyrelsen, og Energistyrelsen er ved at afklare denne uoverenstemmelse med Skatteministeriet."

http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og- ... nlaeg.aspx
Jep, skat er en oplevelse. Venter meget spændt på udfaldet :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af From » 24 apr 2012 10:27

Lodberg » 24 Apr 2012, 07:52 skrev:
Ok, tak for svaret - som naturligvis lige avler et spørgsmål til:

Efter ca. 7-8 år er anlægget nedskrevet, vil det så sige at man lovligt kan tage 0kr for det?
Hvis det er fordi at du sælger huset som anlægget sidder på, så skal salgsummen fordeles mellem huset og anlægget. Værdien skal sættes til handelsværdien, og det er jo ikke nemt, men da du næppe vil sælge anlægget for 0 kr til en der ikke vil købe huset, så er handelsværdien højere.

Mit bud på en handelsværdi, vil være nyprisen på salgstidspunktet, fratrukket "forbrugt levetid" og omkostninger til nedtagning hvis det skulle flyttes til en ny ejendom. Hvis værdien bliver sat til noget der er åbenlyst urimligt, så har Skat ret frie hænder til at komme med deres bud på hvad anlægget er værd.

Lodberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Lodberg » 24 apr 2012 11:42

From » 24 Apr 2012, 10:27 skrev: Hvis det er fordi at du sælger huset som anlægget sidder på, så skal salgsummen fordeles mellem huset og anlægget. Værdien skal sættes til handelsværdien, og det er jo ikke nemt, men da du næppe vil sælge anlægget for 0 kr til en der ikke vil købe huset, så er handelsværdien højere.

Mit bud på en handelsværdi, vil være nyprisen på salgstidspunktet, fratrukket "forbrugt levetid" og omkostninger til nedtagning hvis det skulle flyttes til en ny ejendom. Hvis værdien bliver sat til noget der er åbenlyst urimligt, så har Skat ret frie hænder til at komme med deres bud på hvad anlægget er værd.
Ok, mange tak for det uddybende svar! :)

Lodberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Lodberg » 24 apr 2012 11:45

Hej Rasmus

Kan du uddybe hvad konflikten går på, det synes jeg nemlig ikke lige jeg kan finde, når jeg følger linket.
Rasmus Jensen » 24 Apr 2012, 08:05 skrev: Ja - Det har efterhånden stået på hjemmesiden længe. Har skrevet med energinet om de havde en dato for hvornår der ville være en afgørelse. Det havde de ikke. :(


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Flemming DJ » 24 apr 2012 12:25

From » 24 Apr 2012, 10:27 skrev:
....

Mit bud på en handelsværdi, vil være nyprisen på salgstidspunktet, fratrukket "forbrugt levetid" og omkostninger til nedtagning hvis det skulle flyttes til en ny ejendom. Hvis værdien bliver sat til noget der er åbenlyst urimligt, så har Skat ret frie hænder til at komme med deres bud på hvad anlægget er værd.
Jeg tror sgunte, SKAT forholder sig til omkostninger til evt. nedtagning (eller flytning for den sags skyld), hvis skidtet sidder på et hus, der handles.

Er til gengæld helt enig i, at de nok skal anslå en salgspris, hvis de synes, det er for billigt. :twisted:

En pris, som er reduceret i forhold til den forventede levetid, lyder som en vej frem. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af robocop » 24 apr 2012 12:50

Lodberg » 24 Apr 2012, 07:52 skrev: Ok, tak for svaret - som naturligvis lige avler et spørgsmål til:

Efter ca. 7-8 år er anlægget nedskrevet, vil det så sige at man lovligt kan tage 0kr for det?
Det får du slet ikke lov til at bestemme selv. Det bliver en "uvildig" instans der skal vurdere anlægget og prissætte det.
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Emborg41 » 24 apr 2012 13:32

Hej

@robocop

Hvordan kommer du frem til det :roll:

Der er vel ikke dannet præcenens for noget endnu ? Samtidig vil det da være en umulig opgave for skat at køre rundt og vurdere gamle solcelleanlæg.

Umiddelbart vil mit gæt da være at skat i tilfælde af kontrol vil vurdere om salgsprisen er rimelig.

Peter

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Rasmus Jensen » 24 apr 2012 20:22

Lodberg » 24 Apr 2012, 11:45 skrev:Hej Rasmus

Kan du uddybe hvad konflikten går på, det synes jeg nemlig ikke lige jeg kan finde, når jeg følger linket.
Tvisten går ud på tolkningen af 6kw regel.
Jeg kan nu ikke se at regelen kan mistolkes - Men SKAT kan jo dreje alt :evil:

Det er nok de folk der sidder hos SKAT der ikke kan finde ud af hvad forskellen er på 6Kw, 6Kwp og 6kwh
Som jeg har forstået mener SKAT ikke man må producer mere end 6000Kwh for at kunne godkendes under netto målerordningen. Og det giver jo ingen mening overhovedet.
At man ikke må sende mere end 6kw ud på nettet hænger jo ikke sammen med hvor mange timer om året man sender 6kw ud. Så hvis man nu kunne lave 6kw i gennemsnit 5 timer hver dag, så ville man jo lave 10.950Kwh om året - og det har SKAT tilsyneladende ondt i røven over. Det er ikke usandsynligt at en 6Kw vindmølle laver 12.000Kwh om året - hvis den står rigtig. Skal de så ud og binde møllen fast når den har lavet 6000Kwh????
Desuden ville det være i strid med den "grønne" politik som regeringen påstår de står for.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Grevens » 24 apr 2012 21:20

Claus-fra-fyn » 24 Apr 2012, 07:53 skrev:Nogen der kender til det her ?

"Til orientering:
Energinet.dk har en uoverensstemmelse med SKAT omkring fortolkning af installeret effekt. Energinet.dk's fortolkning understøttes af Energistyrelsen, og Energistyrelsen er ved at afklare denne uoverenstemmelse med Skatteministeriet."

http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og- ... nlaeg.aspx
... tvisten går på om "Lovteksten" skal følges som den er skrevet ... -eller Energinets fortolkning af lovteksten.

Skat siger at teksten : " - anlæggets producerende del på maks 6K ... " ... den producerende del af anlægget er jo i dette tilfælde her solpanelerne ...

Energinets fortolkning af teksten er: " - det samlede anlæg på maks 6K ... " ... det vil sige flere solpaneler end 6K .. men med en inverter der er begrænset til maks 6K ...

Det betyder at hvis skat får "ret" i at den producerende del maks må være 6K for at indgå i nettomålerordningen, så er der en stor del af de allerede opsatte anlæg der ryger ud af nettomålerordningen ...

... og hvis man læser teksten som den er skrevet ... HAR Skat jo ret ... -det er skisme svært at argumentere for at den producerende del af anlægget IKKE er solpanelerne ...

Betegnelsen " 6K " er her brugt som betegnelsen 6KWp ... dvs. du må ikke producere mere end 6KW på noget givent tidspunkt ... men gerne 6KW over en længere tid så du samlet set kommer over 6KWh om året ... hvis du vel at mærke kan få solen til dette ...
...


Besvar