Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Emiku
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 maj 2012 08:36

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Emiku »

Grevens » 24 Apr 2012, 21:20 skrev: ... tvisten går på om "Lovteksten" skal følges som den er skrevet ... -eller Energinets fortolkning af lovteksten.

Skat siger at teksten : " - anlæggets producerende del på maks 6K ... " ... den producerende del af anlægget er jo i dette tilfælde her solpanelerne ...

Energinets fortolkning af teksten er: " - det samlede anlæg på maks 6K ... " ... det vil sige flere solpaneler end 6K .. men med en inverter der er begrænset til maks 6K ...

Det betyder at hvis skat får "ret" i at den producerende del maks må være 6K for at indgå i nettomålerordningen, så er der en stor del af de allerede opsatte anlæg der ryger ud af nettomålerordningen ...

... og hvis man læser teksten som den er skrevet ... HAR Skat jo ret ... -det er skisme svært at argumentere for at den producerende del af anlægget IKKE er solpanelerne ...

Betegnelsen " 6K " er her brugt som betegnelsen 6KWp ... dvs. du må ikke producere mere end 6KW på noget givent tidspunkt ... men gerne 6KW over en længere tid så du samlet set kommer over 6KWh om året ... hvis du vel at mærke kan få solen til dette ...
Her er hvor jeg tror skat er gået galt i byen:

Hvis man snakker om den producerende del så må vi være enige om et produkt?

Hvilken del af anlæget producerer vækselstrøm, som er det "produkt" der kommer ud af et solcelle anlæg, der er tilsluttet det kollektive net?

Man kan sammenligne solfangerne med skovlene i turbinehjulet i vandkraft og vingerne i vindkraft.

Hvad producerer brugbar energi i en vindmølle, generatoren (inverter i en DC mølle) eller vingerne?

Solpaneler alene producerer ikke de Kwh som nettomålerordningen omhandler og kan derfor ikke være den producerende del.

Mvh,

Emil.

ishøi
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jan 2011 13:12
Mit fyr: Blackstar 20 Brænder 16 kw Scotte
Areal: 132
Fremviser gerne i postnummer: 2750
Årligt forbrug: 3,5 forventer jeg
Geografisk sted: Ballerup Egebjerg

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af ishøi »

Jo den er god nok måleren kører baglæns
Kan se det på min måler den drøner bare den forkerte vej mod pilen og tallene går nedaf
Emiku
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 maj 2012 08:36

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Emiku »

/Ironi

Hej Skat.

Hvad er den nominelle effekt af mit 7.2 KWp anlæg?

/Den bekymrede.
Vedhæftede filer
Bedste dag
Bedste dag
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Grevens »

Emiku » 01 May 2012, 18:22 skrev:/Ironi

Hej Skat.

Hvad er den nominelle effekt af mit 7.2 KWp anlæg?

/Den bekymrede.
/sarkasme

Til: Emiku

Da De tilsyneladende har forstand på solpaneler, ser vi os desværre nødsaget til at beskatte deres "Indkomst Af Egen Avl". Den såkaldte IAEA regel, jfr. Lov om forordning af midlertidig bemærkning til notat vedr. betænkning til ændring af Lov om IAEA af 26 feb. 1872.
Vi er ligeglade med Deres "nominelle Peak indput" ... -det har Vi ikke forstand på ... men Vi kan via sattelitovervågning konstatere størrelsen på Deres paneler, ( -og bagfaldet på deres belægningssten) og Deres penge skal Vi nok få fat på.
Væmeligst, Skattefar.

Vedlagt giorindbetalingskort.
...

Besvar