en lille åben debat debat om energiberegning

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af solcelle »

Hej...
Da jeg har fået lidt opfatelse af at det er et lidt mere seriøst forum vi her er havnet i
så har jeg et spørgsmål, sådan fra forhandler/grossist til bruger....
Vi bruger utrolig megen tid på at lave en energi beregning på de anlæg vi har med at gøre, ofte så er det vores forhandler der
beder os om at lave den til dem.
Der er en del arbejde forbundet med det da vi skal have en del data for at kunde simulere træer, huse eller andet ( nej ikke flagstænger ) der kunde skyge...
ofte rammer vi temlig godt, men vi har ikke rigti nogen fornemmelse af hvor meget det er aksepteret at ramme ved siden af.

Fx:
et 6,4Kw anlæg er simuleret ti et års udbyte på maks 5890Kw/h ( inden nogen snakker CIS paneler så har jeg kommet jer i forkøbet, der var ikke plads nok så der fik jeg kun 4888KW/h)
der er en del trær og div der skyger.
han har i år lavet 5589KW/h, han var vældig godt tilfreds da han var klar over at det har været en meget dårlig sommer.

Så lad os få en lille debat, hvor meget i % syntes i det kan være tilladt at det svinger... tænk på det er naturen vi regner på den er rimlig uforudsiglig.??
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af Skiveren »

solcelle » 18 Jan 2012, 10:09 skrev:Hej...
Da jeg har fået lidt opfatelse af at det er et lidt mere seriøst forum vi her er havnet i
så har jeg et spørgsmål, sådan fra forhandler/grossist til bruger....
Vi bruger utrolig megen tid på at lave en energi beregning på de anlæg vi har med at gøre, ofte så er det vores forhandler der
beder os om at lave den til dem.
Der er en del arbejde forbundet med det da vi skal have en del data for at kunde simulere træer, huse eller andet ( nej ikke flagstænger ) der kunde skyge...
ofte rammer vi temlig godt, men vi har ikke rigti nogen fornemmelse af hvor meget det er aksepteret at ramme ved siden af.

Fx:
et 6,4Kw anlæg er simuleret ti et års udbyte på maks 5890Kw/h ( inden nogen snakker CIS paneler så har jeg kommet jer i forkøbet, der var ikke plads nok så der fik jeg kun 4888KW/h)
der er en del trær og div der skyger.
han har i år lavet 5589KW/h, han var vældig godt tilfreds da han var klar over at det har været en meget dårlig sommer.

Så lad os få en lille debat, hvor meget i % syntes i det kan være tilladt at det svinger... tænk på det er naturen vi regner på den er rimlig uforudsiglig.??
Den er ikke nem, som du selv er nævner, er der forhold som man ikke kan medregne i en evt energiberegning, så jeg vil mene at at du bør tage nogle forbehold for anlæggets virkningsgrad/elproduktion pga (feks) dårlig vinter, ikke optimal placering, skygger.. Det vil jeg mene at alle kan forstå.... Det er jo aldrig helt ens vilkår.. :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af solcelle »

det mht anlægets virknings grad er som grundsten med i beregningen( inverter tab, Kabel tab, + div)
Det jeg tænker på er fx en for handler går ud og låver noget så vanvitigt som et 5,8Kw anlæg optimal pladsering kan lave en års prudugtion på 6408Kw, Hvor længe skal der gå før kunden I kommer i tanke om de har regnet forkert...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af Skiveren »

solcelle » 18 Jan 2012, 10:22 skrev:det mht anlægets virknings grad er som grundsten med i beregningen( inverter tab, Kabel tab, + div)
Det jeg tænker på er fx en for handler går ud og låver noget så vanvitigt som et 5,8Kw anlæg optimal pladsering kan lave en års prudugtion på 6408Kw, Hvor længe skal der gå før kunden I kommer i tanke om de har regnet forkert...
Nu skal jeg lige forstå det rigtigt... Spørg du om, hvor længde der skal gå, FØR KUNDEN kom i tanke om at DE (Forhandleren) har regnet forkerkt ???
Hvis jeg forstår det rigtigt, skal Kunden da aldrig selv udregne sådan noget, det er da forhandleren ansvar..
Må da formode at forhandleren ved hvad han har med at gøre, ellers er det en omèr på forhandlerens regning.
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af solcelle »

100% enig
det jeg vil op nå med det her er at folk får fokus på forskellen på en energirapport og hvor vigtig det er når de forhandler der regner med en våd tommelfinger i været... Bliver opkrævet at komme med en rigtig energi beregning fra et anderkendt simulerings program
Jeg er selv ude af og til og se på Fantast anlæg som værken laver de 10 eller 25% mere i års produgtion end alm. anlæg, som sælgeren har låvet dem.
kunden har ikke nogen sag da det er et tomt løfte der står i luften med ikke på noget parpier, en ting er hvad der er forhandlerens pligt noget andet hvad han gør.
og nej kunden skal selv følgelig ikke selv regne det ud men når du går ud og købr en ny bil til 200.000 og er blevet låvet i gendemsnitlig kørsel så køre den 27Km/l og den så kun køre 19..... hvad gør du så?
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af Skiveren »

solcelle » 18 Jan 2012, 10:44 skrev:100% enig
det jeg vil op nå med det her er at folk får fokus på forskellen på en energirapport og hvor vigtig det er når de forhandler der regner med en våd tommelfinger i været... Bliver opkrævet at komme med en rigtig energi beregning fra et anderkendt simulerings program
Jeg er selv ude af og til og se på Fantast anlæg som værken laver de 10 eller 25% mere i års produgtion end alm. anlæg, som sælgeren har låvet dem.
kunden har ikke nogen sag da det er et tomt løfte der står i luften med ikke på noget parpier, en ting er hvad der er forhandlerens pligt noget andet hvad han gør.
og nej kunden skal selv følgelig ikke selv regne det ud men når du går ud og købr en ny bil til 200.000 og er blevet låvet i gendemsnitlig kørsel så køre den 27Km/l og den så kun køre 19..... hvad gør du så?
Hvad jeg gøre, jo det er nemt... Idag er alle vilde med at se andre blive snydt på åben skræm, så jeg ville tage og smide en mail til Morten Spiegelhauer & Kåre Quist, og se om ikke dette ville hjælpe.. 8)
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af solcelle »

ha ha haaaaaaaaaaaaaaaaaa:
that's a good one
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Dette emne er jo som at sælge elastik i metermål.

Jeg betragter det lidt som med solvarmeanlæg. Vi forbrugere er desværre nød til selv at sætte os ind i tingene og undersøge markedet bedst muligt.

I sidste ende handler det jo tillid.

Peter
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af Flemming DJ »

Til en energiberegning (beregning af forventet årsproduktion) kan du som "sælger" KUN lave en vejledende beregning ud fra et normalår.

Så du er jo nødt til at gøre opmærksom på, at det er baseret på et normalår (evt. med X antal soltimer, evt. for den aktuelle, geografiske region, hvis du skal være rigtigt grundig).
Og hvis du så tager forbehold for ting/fakta, som ikke er oplyst, såsom ukendte skyggegivere, så har du jo dit på det rene.

Det er jo ikke en garanti for årsproduktionen, der bli'r udstedt. Bare en (forhåbentlig) realistisk beregning ud fra nogle kendte faktorer.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
paj
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 jan 2012 13:35

en lille åben debat debat om energiberegning

Indlæg af paj »

Ang. beregning, så er det altid svær. Vil klart anbefale folk at de får en beregning lavet, med den rigtige tag hældning og vinkel i forhold til syd. Det er også vigtigt at beregningerne er lavet med et anerkendt program, og med de rigtige klimadata og med de rigtige kabel længder og tværsnit. Jeg vil mene at man ikke kommer meget over 960Wh/1000Wp om året i Danmark lidt afhængig af hvor i Danmark man er. En anden ting er skygger som har en del indvirkning på ydelsen afhængig hvornår på dagen skygge påvirkningen kommer. Jeg mener, at som forhandler er man forpligtig til ikke at love mere end anlæggene kan yde, hvis kunderne skal have tiltro til os.
Poul A. Jensen
Teknisk ansvarlig - Solcelle
http://solenergi.d-a.dk

Besvar