Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelle Økonomi

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ » 01 jan 2012 21:20

pelle » 01 Jan 2012, 20:57 skrev:Py hah... Det er koldt og mørkt oppe på taget lige nu.. Jeg er lige kommet ned..Er ved at montere skinner til et stort areal. 51 m2 m. eller dvs 40 stk. 190 watts m2 solcellepaneler=( 7,6 kwp) Og det bliver helt skyggefri på en 40 gr. taghældning..
Der kommer to invertere på. På hver 3 kwp...Så det er da meget godt... Skal give 104.ooo kr. for hele pivtøjet + lidt til en elektrikker til at tilmelde og montere det...jeg kan så vælge at give 10000 kr. mere og få 20 års garanti på inverterne. Det vælger jeg nu nok,,, :)

Og lige en ting til... der har været lidt skriverier om det... I kan tapetsere jeres tag eller grund med alle de solcelle paneler i vil...det er ok... inverteren skal blot være godkendt, så den ikke kan smide mere end 6ooo w ud på nettet... Belaste nettet om man vil på et øjeblik.. Men, så sandelig.. Så mange solcellepaneler som muligt... i sidste ende giver det jo langt mere strøm end blot et 6 kwp anlæg..

Skal jeg være helt ærlig.. Så fravælger jeg nok virksomhedsordningen og vælger i stedet den skematiske ordning,,,
I sidste ende går det lige op... Jeg skal ikke til at bøvle med selv. angivelsen plus udgifter til revisor, fordi jeg ikke lige kan finde ud af det..
Med den strøm jeg kommer til at pruducere kommer jeg aldrig op på over 7000 kr...Som jo er fradraget ved den skematiske model...Så derved ingen skat... Ad åre kommer det jo til at gå lige op da de der vælger virksomhedsordningen kommer til at betale skat af alt produktionen plus evt. en udgift til revisor. Det er nu blot sådan jeg ser tingene.. Det kan godt være i kan betale anlægget hjem på 7 år med virksomhedsordningen hvor jeg skal bruge 10 år... Men, over tiden indhenter jeg jer der vælger virksomhedsordningen da jeg ikke skal svare skat af min strøm..Det med de 7 års tilbagebetalingstid er vist også, hvis man betaler topskat... Det gør jeg så ikke... :)

Og nej... Jeg gider ikke alt det der... Hva så hvis regeringen/regeringerne, så gør ditten og datten i fremtiden... Det er så enerverende.. Og jeg er ærlig talt revnende ligeglad..Ingen ved hvad fremtiden bringer.
Jeg har solgt en sommerhusgrund og har brugt nogle af pengene til et solcelleanlæg..
Jeg kunne også have valgt at bruge pengene til en ny bil... Men, vær så sikker på dette... Den investering vil være temmelig dårlig,da en ny bil vil rasle ned i pris blot jeg drejer nøglen. Så, der behøver man ikke engang at gisne om "hva så hvis" for det er helt sikkert en dårlig forretning,,, Så hellere lade tvivlen komme solcelleanlægget til gode...Har man pengene kunne man også efterisolere huset og sætte energiruder i... Også en god investering...

Jeg tager lidt billeder undervejs af projektet med solcellerne og lægger dem ind på forum... Så i kan have noget at kikke på. :)

Citat "I kan tapetsere jeres tag eller grund med alle de solcelle paneler i vil...det er ok", der modsiger du Danfoss SMA og Kostal, som siger at tilsluttet effekt skal holdes på max 10% > mærkeeffekten.
Hvem oplyser det du skriver ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 01 jan 2012 21:49

BWJ » 01 Jan 2012, 21:20 skrev:
Citat "I kan tapetsere jeres tag eller grund med alle de solcelle paneler i vil...det er ok", der modsiger du Danfoss SMA og Kostal, som siger at tilsluttet effekt skal holdes på max 10% > mærkeeffekten.
Hvem oplyser det du skriver ??
Altså... Du kan sætte lige så mange solcelepaneler op du vil... Mennn. Din inverter må ikke spytte mere end 6000 w på nettet, som reglen er lige nu.( men, håber da det bliver ændret, så vi kan smide mere på nettet. :) Og så er jeg egentlig bedøvende lige glad med hvad de forskellige producenter af inveretere oplyser. Jeg holder mig til lovgivningen, det er der jeg er oplyst... Så, må de producenter af invetere hvor det er noget problem jo få deres invertere forbedret.. så de kan holde til noget mere strøm...Helt ærligt... det er ikke mit problem, men deres.. Jeg køber et samlesæt med paneler og invertere fra et absolut kompotent firma. Og det er det jeg holder mig til

Bmj... du må ikke stirre dig blind påhvad producenter skriver på hjemmesider der omtaler deres produkter.. Hold dig til lovgivningen...
Ok... jeg skriver på nettet/forum jeg kan
mod
dre videne tage fejl... I så fald vil jeg give dig en uforbeholden undskyldning, hvis jeg har taget fejl og misforstået et eller andet. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 01 jan 2012 23:10

Landlyst » 01 Jan 2012, 21:10 skrev:Pelle... Er der forskel på hvilke invertere du så får eller er det "bare en ekstra forsikring"?
For filen da... Jeg havde ikke set jeres indlæg.Undskyld folkens.. :oops: ...
Altså... jeg får jo de her 40 paneler og de her to invertere.
De er fra dette firma..
http://solenergi.d-a.dk/sol/Teknisk_data.html

Men hvem gider se kunder to gange med hensyn til problemer. Så... jo jeg tror på der er styr på det...
Ham Poul ager jensen ,Jeg handler med er, i øvrigt dk mester i tractortræk
2500 kg klassen Plus 12 gange Europamester i samme..
http://www.youtube.com/watch?v=TqucRiFGVRw

Det har ikke en døjt med solceller at gøre. Snarere tvært imod... DET FORURENER.. Men, alligevel. Han kan da mere end sit fadervor..... icon_cheesygrin.gif .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 02 jan 2012 07:38

Hej pelle,

De to invertere er altså den komponent, der bestemmer den til enhver tid producerede mængde på elnettet = max. 6000.
Når du sætter flere celle paneler op, så må det skyldes at du ønsker at opnå en capacitet på 6000 stort set konstant, også når der er mindre optimale vejrforhold. Er det korrekt forstået ?

Den grænse der nævnes på 7000 kr - hvordan udregnes den ?
Er det produktion fra 0 - 3500 kw afhængig af prisen?
eller er det produktion fra 0 - dit forbrug + 3500 kw? - og derefter beskatning af indtægt?

mikael
Mikael

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af Flemming DJ » 02 jan 2012 10:33

Mikael> De 7000 kr. er et bundfradrag ved den skematiske afskrivningsordning. Og strømmen, der produceres, tillægges en skattemæssig værdi af 0,60 kr./kWt. Derfor vil man i forbindelse med nettomålerordningen i kombination med den skematiske afskrivning aldrig kunne blive beskattet af ens produktion.

Jeg gætter på, den skematiske ordning (og bundfradraget) er opfundet til brug i forbindelse med vindmølleanparter.

For lige at slå det fast med syvtommersøm:

Nettomålerordningen kan bruges i.f.m. vedvarende energianlæg på max. 6 kW-peak. Det er kun en afregningsmetode. (Men, den sikrer dig en ordentlig pris på produktionen op til dit eget, årlige forbrug. Sender du mere ud på nettet, får du vist 0,60 kr./kWt).

Så er der to afskrivningsordninger, som begge kan bruges i.f.m. ovennævnte:

1. Virksomhedsskatteordningen, hvor du kan afskrive op til 25% af anlæggets restværdi, hvilket kan fratrækkes på selvangivelsen. Her bli'r du beskattet af produktionen. Husker desværre ikke den skattemæssige værdi pr. kWt.

2. Den skematiske, hvor du (vistnok) afskriver samme beløb hvert år over en valgt årrække. Kan ikke fradrages, men så er der jo bundfradraget på 7.000 kr. Og værdien af produktionen er 0,60 kr./kWt i 10 år og derefter 0,40 kr./kWt.

Hvis jeg husker rigtigt. :wink:

Pelle> 10 kkr. for 20 års garanti på inverter(ne) - kan det nu osse svare sig?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 02 jan 2012 13:18

mikael1960 » 02 Jan 2012, 07:38 skrev:Hej pelle,

De to invertere er altså den komponent, der bestemmer den til enhver tid producerede mængde på elnettet = max. 6000.
Når du sætter flere celle paneler op, så må det skyldes at du ønsker at opnå en capacitet på 6000 stort set konstant, også når der er mindre optimale vejrforhold. Er det korrekt forstået ?



Den grænse der nævnes på 7000 kr - hvordan udregnes den ?
Er det produktion fra 0 - 3500 kw afhængig af prisen?
eller er det produktion fra 0 - dit forbrug + 3500 kw? - og derefter beskatning af indtægt?

mikael
Hej... Anlægget er på 7.6 kwp. 190 w x 40 paneler.= 7.6 kwp..Det vil de kunne give ved en luft temp. på 25 grader.. Bliver det lunere falder effektiviteten. Og det er med sol lige på ..Så er det klart at nogle dage vil de producere mere end man kan aftage på nettet.. Det er så bare spildt.. Meen. om morgenen og eftermiddagen og ved overskyet kommer de jo ikke til at give så meget... men, jo over 6kw er spildt..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 02 jan 2012 13:27

Flemming DJ » 02 Jan 2012, 10:33 skrev:Mikael> De 7000 kr. er et bundfradrag ved den skematiske afskrivningsordning. Og strømmen, der produceres, tillægges en skattemæssig værdi af 0,60 kr./kWt. Derfor vil man i forbindelse med nettomålerordningen i kombination med den skematiske afskrivning aldrig kunne blive beskattet af ens produktion.

Jeg gætter på, den skematiske ordning (og bundfradraget) er opfundet til brug i forbindelse med vindmølleanparter.

For lige at slå det fast med syvtommersøm:

Nettomålerordningen kan bruges i.f.m. vedvarende energianlæg på max. 6 kW-peak. Det er kun en afregningsmetode. (Men, den sikrer dig en ordentlig pris på produktionen op til dit eget, årlige forbrug. Sender du mere ud på nettet, får du vist 0,60 kr./kWt).

Så er der to afskrivningsordninger, som begge kan bruges i.f.m. ovennævnte:

1. Virksomhedsskatteordningen, hvor du kan afskrive op til 25% af anlæggets restværdi, hvilket kan fratrækkes på selvangivelsen. Her bli'r du beskattet af produktionen. Husker desværre ikke den skattemæssige værdi pr. kWt.

2. Den skematiske, hvor du (vistnok) afskriver samme beløb hvert år over en valgt årrække. Kan ikke fradrages, men så er der jo bundfradraget på 7.000 kr. Og værdien af produktionen er 0,60 kr./kWt i 10 år og derefter 0,40 kr./kWt.

Hvis jeg husker rigtigt. :wink:

Pelle> 10 kkr. for 20 års garanti på inverter(ne) - kan det nu osse svare sig?
Jeg ved det ikke helt.. Der er jo en garanti på 5 år i prisen... Men, de bliver jo nok billigere med tiden. Det gør sådan nogt elektronik jo.

Ved den skematiske opstilling skal jeg ikke foretage mig noget... Jeg kommer ikke til at sælge noget el, da jeg har monteret en luft/luft varmepumpe. Ud over strømmen var det også meningen det skal kunne bidrage til opvarmning. co2 frit...Der går vist et par år inden de har hentet energien hjem der er brugt til at fremstille anlægget. Men, derefter.. Co2 fri energi forhåbentlig mange år ud i fremtiden.....
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af Flemming DJ » 02 jan 2012 14:01

Jeg kommer sq da i tvivl, om jeg har fattet den skematiske ordning rigtigt!

Hvorfor afskrive, hvis det ikke kan trækkes fra noget sted? Æææææh....
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ » 02 jan 2012 15:22

pelle » 01 Jan 2012, 21:49 skrev: Altså... Du kan sætte lige så mange solcelepaneler op du vil... Mennn. Din inverter må ikke spytte mere end 6000 w på nettet, som reglen er lige nu.( men, håber da det bliver ændret, så vi kan smide mere på nettet. :) Og så er jeg egentlig bedøvende lige glad med hvad de forskellige producenter af inveretere oplyser. Jeg holder mig til lovgivningen, det er der jeg er oplyst... Så, må de producenter af invetere hvor det er noget problem jo få deres invertere forbedret.. så de kan holde til noget mere strøm...Helt ærligt... det er ikke mit problem, men deres.. Jeg køber et samlesæt med paneler og invertere fra et absolut kompotent firma. Og det er det jeg holder mig til

Bmj... du må ikke stirre dig blind påhvad producenter skriver på hjemmesider der omtaler deres produkter.. Hold dig til lovgivningen...
Ok... jeg skriver på nettet/forum jeg kan
mod
dre videne tage fejl... I så fald vil jeg give dig en uforbeholden undskyldning, hvis jeg har taget fejl og misforstået et eller andet. :)
Pelle du tager lidt fejl :?
Du skriver at man kan tapetsere grunden til med celler, med andre ord, bygge videre i én uendelighed på et eksisterende anlæg, det kan man ikke.
èn ting er lovgivningen med max 6000Wp som du selv skriver, og det er rigtigt nok, men det er ikke det jeg taler om, jeg taler om den effekt du putter ind i inverteren, det er her du får problemer ved for højt indput.
Til eks., dit anlæg vil max kunne producere 7372Wp dvs. 3686Wp pr. inverter hvilket er 526Wp mere end inverteren er designet til i max input på DC siden http://www.wattbits.com/media/datasheets/Sunteam.pdf.
Men uanset hvad, har du vel handlet med et dansk firma som selv har beregnet anlægget, og som selvfølgelig hæfter for den 5 årige garanti.
Det jeg bare slår fast, er at man IKKE kan tilslutte uhæmmet med paneler, tingene skal passe sammen.

Men det du har gang i (anlægget) ser godt ud. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 02 jan 2012 15:35

Jeg fandt noget om nettomåler ordningen som er beskrevet i ligningslovens § 8 P se nedenfor:


Lovregler mv.:
Ligningslovens § 8 P:

Stk. 1. Fysiske personer, der ejer vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst vælge at medregne indkomst ved driften af energianlægget efter reglerne i stk. 2 og 3. Valget har virkning for alle vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg, som den fysiske person ejer og efterfølgende erhverver, og er bindende til og med det indkomstår, hvor det sidste anlæg eller de sidste andele afstås.

Stk. 2. Af den del af bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energi-anlæg, der overstiger 7.000 kr., medregnes 60 pct. til den skattepligtige indkomst.

Stk. 3. Såfremt bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energianlæg medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglen i stk. 2, kan der ikke foretages fradrag for udgifter forbundet med driften af det vedvarende energi-anlæg, herunder afskrivninger.

Stk. 4. Hvis den skattepligtige vælger at anvende reglerne i stk. 2 og 3, anses det vedvarende energianlæg eller andelene i det vedvarende energianlæg for udelukkende benyttet til private formål.

Stk. 5. Hvis den skattepligtige vælger ikke at anvende reglerne i stk. 2 og 3, anses det vedvarende energianlæg eller andelene i det vedvarende energianlæg for udelukkende erhvervsmæssigt benyttet.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-4 omfatter:

1) Vedvarende energianlæg, der er knyttet til en husstand, og som ikke har et erhvervsmæssigt formål, og

2) vedvarende energianlæg og andele i vedvarende energianlæg, hvor anlægget eller andelenes udbudspris er fastsat efter de samme principper som udbudsprisen for vindmølleandele i § 14, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi.

Stk. 7. Ved overdragelse af vedvarende energianlæg eller andele i sådanne anlæg, hvor indkomsten inden overdragelsen blev beskattet efter stk. 2, skal der dog ikke fastsættes nogen udbudspris efter stk. 6, nr. 2.

I ovenstående skt. 3 er det klart beskrevet at der ikke kan foretages afskrivninger hvis man har valgt nettomålerordningen.


I kan læse hele afgørelsen her:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=194676 ... lerordning*

Hvis man nærlæser "ad spørgsmål 2" (der besvarer spørgsmål for dem der har tilmeldt sig nettomålerordnigen)
nederst på siden, så mener jeg at det skal fortolkes således at man kan producere el til eget forbrug skattefrit, og at overskudsproduktion op til 7000 kr også er skattefrit.
Det gør jeg fordi de anvener termen "bruttoindkomst". - og der kan kun være tale om en indkomst såfremt man sælger el til elselskabet.

Er i enige i denne fortolkning?
Mikael


Besvar