Solcelle Økonomi

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ »

Nu vi taler økonomi ved solcelleanlæg, hvordan tror i det vil påvirke den enkelte, når nu "regeringen" melder ud, at den vil fremskynde bla. vindenergi, og plante regningen for udbyggelsen (ca. 50 mia.) hos forbrugerne.
Fusen går vel lidt af deres regnestykke hvis flere og flere hopper på solcellevognen, hvem er der så til at betale regningen, vil solcelleejere så alligevel få en afgift på solskinstimer :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Solcelle Økonomi

Indlæg af anderswitt »

du må max tilføre 16 ampære per fase i installtionen derfor to invertere på 3000 watt ca 16ampee
og du må tilføre lysnettet 6000watt per time
at dit solcelle anlæg kan produksere 7000 eller 100.000 kilo watt er ligemeget så laver det bare strøm når det er tus mærkt

at teknologien er skredet for det danske firma danfoss. så deres inveter ikke kan klare en produktion ove 6000watt
må for deres egen regning
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ »

anderswitt » 01 Jan 2012, 17:27 skrev:du må max tilføre 16 ampære per fase i installtionen derfor to invertere på 3000 watt ca 16ampee
og du må tilføre lysnettet 6000watt per time
at dit solcelle anlæg kan produksere 7000 eller 100.000 kilo watt er ligemeget så laver det bare strøm når det er tus mærkt

at teknologien er skredet for det danske firma danfoss. så deres inveter ikke kan klare en produktion ove 6000watt
må for deres egen regning
Kunne du måske løfte sløret for, hvilke invertere der kan håndtere en tilsluttet effekt der er >10% af mærkeeffekten, både for 3 KwH og 6 KwH invertere, for sådan en eller to vil jeg have. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Solcelle Økonomi

Indlæg af anderswitt »

nej det kan jeg ikke for er ikke nået til mit eget anlæg endnu men der var en vist her inde med 7,2kw på 2 3kw invertere
men her http://solarpanels.dk/velkommen kører de 7,2 kw på to 3kw invetere så de må vide det
og ellere er det vist noget med to 4 eller 5kw invertere som er droslet ned på afgangen
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ »

anderswitt » 01 Jan 2012, 18:25 skrev:nej det kan jeg ikke for er ikke nået til mit eget anlæg endnu men der var en vist her inde med 7,2kw på 2 3kw invertere
men her http://solarpanels.dk/velkommen kører de 7,2 kw på to 3kw invetere så de må vide det
og ellere er det vist noget med to 4 eller 5kw invertere som er droslet ned på afgangen

Ja det kan da undre en del med 7200Wp på 2 SMA SB 3000HF invertere som hver kan tåle en Max. DC power (tilsluttet effekt) på 3150 Wp se spec her : http://www.sma.de/en/products/solar-inv ... 000hf.html.
Det vil medføre at producentens garanti på invertere bortfalder, alt andet lige er det et udtryk for salgsgas og anlæg som ikke vil holde.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Solcelle Økonomi

Indlæg af anderswitt »

hvis du regner på det så kan den fødes med 700vdc fra solcellerne
og 15ampere fra solcellerne

så hvis du regner det ud i kw dc så giver det langt over 3000wp
så når fabrikken siger at garantien bortfalder hvis den fødes med mere end mærke efekten mener de nok 15ampere ved 700volt dc
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ »

anderswitt » 01 Jan 2012, 20:03 skrev:hvis du regner på det så kan den fødes med 700vdc fra solcellerne
og 15ampere fra solcellerne

så hvis du regner det ud i kw dc så giver det langt over 3000wp
så når fabrikken siger at garantien bortfalder hvis den fødes med mere end mærke efekten mener de nok 15ampere ved 700volt dc
Jeg kan kun forholde mig til hvad der står i databladet, Max. DC power (@ cos φ=1) - 3150W, jeg vil helst ikke ud i noget med nok og måske, det ved jeg ikke nok om. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle »

Py hah... Det er koldt og mørkt oppe på taget lige nu.. Jeg er lige kommet ned..Er ved at montere skinner til et stort areal. 51 m2 m. eller dvs 40 stk. 190 watts m2 solcellepaneler=( 7,6 kwp) Og det bliver helt skyggefri på en 40 gr. taghældning..
Der kommer to invertere på. På hver 3 kwp...Så det er da meget godt... Skal give 104.ooo kr. for hele pivtøjet + lidt til en elektrikker til at tilmelde og montere det...jeg kan så vælge at give 10000 kr. mere og få 20 års garanti på inverterne. Det vælger jeg nu nok,,, :)

Og lige en ting til... der har været lidt skriverier om det... I kan tapetsere jeres tag eller grund med alle de solcelle paneler i vil...det er ok... inverteren skal blot være godkendt, så den ikke kan smide mere end 6ooo w ud på nettet... Belaste nettet om man vil på et øjeblik.. Men, så sandelig.. Så mange solcellepaneler som muligt... i sidste ende giver det jo langt mere strøm end blot et 6 kwp anlæg..

Skal jeg være helt ærlig.. Så fravælger jeg nok virksomhedsordningen og vælger i stedet den skematiske ordning,,,
I sidste ende går det lige op... Jeg skal ikke til at bøvle med selv. angivelsen plus udgifter til revisor, fordi jeg ikke lige kan finde ud af det..
Med den strøm jeg kommer til at pruducere kommer jeg aldrig op på over 7000 kr...Som jo er fradraget ved den skematiske model...Så derved ingen skat... Ad åre kommer det jo til at gå lige op da de der vælger virksomhedsordningen kommer til at betale skat af alt produktionen plus evt. en udgift til revisor. Det er nu blot sådan jeg ser tingene.. Det kan godt være i kan betale anlægget hjem på 7 år med virksomhedsordningen hvor jeg skal bruge 10 år... Men, over tiden indhenter jeg jer der vælger virksomhedsordningen da jeg ikke skal svare skat af min strøm..Det med de 7 års tilbagebetalingstid er vist også, hvis man betaler topskat... Det gør jeg så ikke... :)

Og nej... Jeg gider ikke alt det der... Hva så hvis regeringen/regeringerne, så gør ditten og datten i fremtiden... Det er så enerverende.. Og jeg er ærlig talt revnende ligeglad..Ingen ved hvad fremtiden bringer.
Jeg har solgt en sommerhusgrund og har brugt nogle af pengene til et solcelleanlæg..
Jeg kunne også have valgt at bruge pengene til en ny bil... Men, vær så sikker på dette... Den investering vil være temmelig dårlig,da en ny bil vil rasle ned i pris blot jeg drejer nøglen. Så, der behøver man ikke engang at gisne om "hva så hvis" for det er helt sikkert en dårlig forretning,,, Så hellere lade tvivlen komme solcelleanlægget til gode...Har man pengene kunne man også efterisolere huset og sætte energiruder i... Også en god investering...

Jeg tager lidt billeder undervejs af projektet med solcellerne og lægger dem ind på forum... Så i kan have noget at kikke på. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Solcelle Økonomi

Indlæg af anderswitt »

må man høre om vilke firma der har leveret dit nye legetøj

det vi havde gang i var at vis inverteren giver 3kw at den så kun klare solceller på 3000w +10 procent

har du en inverter på 6kwp eller to på 3kwp
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af Landlyst »

Pelle... Er der forskel på hvilke invertere du så får eller er det "bare en ekstra forsikring"?

Besvar