Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solcelle Økonomi

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 02 jan 2012 15:37

Jeg synes også at dit projekt ser godt ud, pelle.

Jeg vil køre derop til hedehusene 14/15 januar, hvor der er åbent hus.

Det er ganske spændende.
Mikael


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ » 02 jan 2012 15:43

mikael1960 » 02 Jan 2012, 15:35 skrev:Jeg fandt noget om nettomåler ordningen som er beskrevet i ligningslovens § 8 P se nedenfor:


Lovregler mv.:
Ligningslovens § 8 P:

Stk. 1. Fysiske personer, der ejer vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst vælge at medregne indkomst ved driften af energianlægget efter reglerne i stk. 2 og 3. Valget har virkning for alle vedvarende energianlæg eller andele i vedvarende energianlæg, som den fysiske person ejer og efterfølgende erhverver, og er bindende til og med det indkomstår, hvor det sidste anlæg eller de sidste andele afstås.

Stk. 2. Af den del af bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energi-anlæg, der overstiger 7.000 kr., medregnes 60 pct. til den skattepligtige indkomst.

Stk. 3. Såfremt bruttoindkomsten ved driften af det vedvarende energianlæg medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglen i stk. 2, kan der ikke foretages fradrag for udgifter forbundet med driften af det vedvarende energi-anlæg, herunder afskrivninger.

Stk. 4. Hvis den skattepligtige vælger at anvende reglerne i stk. 2 og 3, anses det vedvarende energianlæg eller andelene i det vedvarende energianlæg for udelukkende benyttet til private formål.

Stk. 5. Hvis den skattepligtige vælger ikke at anvende reglerne i stk. 2 og 3, anses det vedvarende energianlæg eller andelene i det vedvarende energianlæg for udelukkende erhvervsmæssigt benyttet.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-4 omfatter:

1) Vedvarende energianlæg, der er knyttet til en husstand, og som ikke har et erhvervsmæssigt formål, og

2) vedvarende energianlæg og andele i vedvarende energianlæg, hvor anlægget eller andelenes udbudspris er fastsat efter de samme principper som udbudsprisen for vindmølleandele i § 14, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi.

Stk. 7. Ved overdragelse af vedvarende energianlæg eller andele i sådanne anlæg, hvor indkomsten inden overdragelsen blev beskattet efter stk. 2, skal der dog ikke fastsættes nogen udbudspris efter stk. 6, nr. 2.

I ovenstående skt. 3 er det klart beskrevet at der ikke kan foretages afskrivninger hvis man har valgt nettomålerordningen.


I kan læse hele afgørelsen her:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=194676 ... lerordning*

Hvis man nærlæser "ad spørgsmål 2" (der besvarer spørgsmål for dem der har tilmeldt sig nettomålerordnigen)
nederst på siden, så mener jeg at det skal fortolkes således at man kan producere el til eget forbrug skattefrit, og at overskudsproduktion op til 7000 kr også er skattefrit.
Det gør jeg fordi de anvener termen "bruttoindkomst". - og der kan kun være tale om en indkomst såfremt man sælger el til elselskabet.

Er i enige i denne fortolkning?
Enig :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 02 jan 2012 19:05

hej...
Jo. jo.. du har fuldstændig ret. BMJ..
Jeg er bare en skovl til elektronik. Der er selvf. nogle begrænsninger. som du er inde på.. Jeg så jo blot på det lovgivnings mæssige...Men, du har så sandelig ret. elektrolytten skal jo kunne følge med..Og her kommer den så. Min uforbeholdne undskyldning.

Undskyld :oops:
Og ikke nok med det... Du får også en krammer.. :friends:
Nå... Jeg fik lidt før fri idag... Der var jo solskin og godt vejr. Op på taget og igang med snore og tommestok..Jeg er lidt en peneppengryn.. Det skal laves ordentligt og nøjagtigt.. Nøj..sikke mange huller der skal bores i taget... 116 stk i alt. Det er nu ikke så ligetil... :wink: Men, med guds hjælp og lidt håndkraft, klarer jeg den nok...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af BWJ » 02 jan 2012 19:11

pelle » 02 Jan 2012, 19:05 skrev:hej...
Jo. jo.. du har fuldstændig ret. BMJ..
Jeg er bare en skovl til elektronik. Der er selvf. nogle begrænsninger. som du er inde på.. Jeg så jo blot på det lovgivnings mæssige...Men, du har så sandelig ret. elektrolytten skal jo kunne følge med..Og her kommer den så. Min uforbeholdne undskyldning.

Undskyld :oops:
Og ikke nok med det... Du får også en krammer.. :friends:
Nå... Jeg fik lidt før fri idag... Der var jo solskin og godt vejr. Op på taget og igang med snore og tommestok..Jeg er lidt en peneppengryn.. Det skal laves ordentligt og nøjagtigt.. Nøj..sikke mange huller der skal bores i taget... 116 stk i alt. Det er nu ikke så ligetil... :wink: Men, med guds hjælp og lidt håndkraft, klarer jeg den nok...
Nu plejer jeg jo ikke bande så meget, men alligevel, - en undskyldning OG en krammer, det er den ondelyneme i særklasse og accepteret :lol: .
Glæder mig til at se resultatet :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af pelle » 02 jan 2012 19:17

BWJ » 02 Jan 2012, 19:11 skrev: Nu plejer jeg jo ikke bande så meget, men alligevel, - en undskyldning OG en krammer, det er den ondelyneme i særklasse og accepteret :lol: .
Glæder mig til at se resultatet :great:
Der bliver taget godt med billeder. icon_cheesygrin.gif ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 02 jan 2012 20:21

@ BWJ og Pelle :great:
Mikael

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af Flemming DJ » 02 jan 2012 22:54

Mikael> Jeg er delvist enig, altså enig i det økonomiske m.h.t. beskatningen.

MEN, det er ikke nettomålerordningen, der står beskrevet i det, du citerer, fra Ligningslovens §8. Det er da den skematiske (skatte)ordning.

Nettomålerordningen er udelukkende den afregningsmetode, der gør, at du kan bruge elnettet som et stort batteri og "gemme" dine producerede kilowatttimer til mørke timer eller årstider.

Skattemæssigt kan du vælge mellem den beskrevne skematiske model, hvis vi skal kalde den det, og så virksomhedskatteordningen, hvor du kan afskrive og fratrække op til 25% af anlæggets restværdi hvert år.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 03 jan 2012 08:54

Hej flemming, det er fuldstændig korrekt.
Som jeg skrev i et tidligere indlæg så er virksomheds skatte ordningen 100% uinteressant for mig.
Iøvrigt så anser jeg "den skematiske ordning" for at være det samme som "nettomålerordningen". Den sidste betegnelse, "nettomålerordningen" er det navn der anvendes på SKAT's hjemmeside.

Og du har helt ret, i at når man går ind i et solcelle projekt, så skal man vælge mellem virksomhedsskatte ordningen eller nettomåler ordningen. Det valg man træffer er gældende sålænge man har solceller på taget. (Se stk. 1, og også stk. 6).

I stk. 4 kan man se at hvis man vælger indholdet i stk.2 og 3, så er man PRIVAT (hvilket jeg forstår som nettomålerordningen, eller som du nævner "den skematiske ordning").

I stk. 5 kan man se at hvis man IKKE vælger indholdet i stk. 2 og 3, så er betragtes anlægget som erhvervsmæssigt benyttet. Og det fortolker jeg som virksomhedsskatteordningen. Og det er andre regler.

pyyyyyyhaa... man bliver sgu helt svedig af at læse sådan noget...

I øvrigt - Godt nytår til jer alle.
Mikael

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solcelle Økonomi

Indlæg af Flemming DJ » 03 jan 2012 09:16

Du læser indholdet rigtigt, som jeg ser det.

MEN, Nettomålerordningen er stadig UDELUKKENDE en betegnelse for den aftale, du kan lave med elselskabet om at afsætte/bytte strøm med dem. Og dermed den "overordnede" del af at eje/bruge et "vedvarende energianlæg på max. 6 kW-peak".

De andre to er UDELUKKENDE skattemæssige, altså Virksomhedsskatteordningen og den skematiske model (som ikke er NÆR så omtalt).

Jeg prøver bare at slå det helt fast, så andre ikke bli'r mere forvirrede end godt er. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Solcelle Økonomi

Indlæg af mikael1960 » 03 jan 2012 09:44

Hej flemming
- jeg bøjer mig i støvet - den vinkel havde jeg ikke tænkt på.
:oops:
:great:
Mikael


Besvar