Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

montering af solcellepaneler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af Hangaard » 19 dec 2011 19:53

Har overvejet at invister i et solcelle anlæg og talte i dag med min revisor, han sagde at der var forskæl på hvordan man kan afskrive anlæget, noget med at hvis panelerne er intigreret så kan man max afskrive med 4% pr. år og hvis det er monteret i noget beslag så er det 25% afskrivning pr. år men lige precis hvor det skiller ved jeg så ikke.
Da mit tag's hældning er ca. 35grader og da jeg kan læse at de er mere effektive ved omkring 45grader så er mit spørgsmål om der findes beslag til at hæve hældningen lidt, eller er det helt yt ?
Og hvad med afskrivningen, er de skinner nok til at det er 25% afskrivning eller ?
Hvis man har moms reg. virksomhed kan man så også trække momsen ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af Flemming DJ » 20 dec 2011 09:57

Det er kun, hvis panelerne indgår i stedet for en tagbeklædning eller murbeklædning, de anses for en integreret del af bygningen. Og dermed ryger ind under de andre afskrivningsregler (for bygninger?).

Jeg vil GÆTTE på, du kan trække momsen fra, men den er du vist nødt til at vende med din revisor.

Under alle omstændigheder, vil værdien af eget forbrug være skattepligtigt, hvis du bruger afskrivningsordningen med op til 25% - så der er flere ting i det.

Det har været oppe at vende i et par andre tråde. Sammen med problemet med CVR-nummer i.f.t. evt. arbejdsløshedsdagpenge/-periode. (Den har du jo så ikke, når du i forvejen er momsregistreret).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

montering af solcellepaneler

Indlæg af anderswitt » 20 dec 2011 21:38

der findes beslag til og ændre tag hældingen men det bliver nok ikke kønt hvis det ikke følger taget
men du kan smide en solcelle eller to mere op og så giver det det sammen eller mere og vil se kønnere ud

clauswobbe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 jan 2011 18:21

montering af solcellepaneler

Indlæg af clauswobbe » 22 dec 2011 08:45

Det betyder meget lidt at øge hældningen fra 35 grader til 45 grader. Det kan slet ikke betale sig at gøre noget ved det.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af pelle » 22 dec 2011 21:08

anderswitt » 20 Dec 2011, 21:38 skrev:der findes beslag til og ændre tag hældingen men det bliver nok ikke kønt hvis det ikke følger taget
men du kan smide en solcelle eller to mere op og så giver det det sammen eller mere og vil se kønnere ud
Jeps.. Lav hellere arealet lidt større i stedet for alt muligt stillen an. Det ser pænere ud og er nok også billigere end at begynde med en hel masse. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af pelle » 22 dec 2011 21:12

Flemming DJ » 20 Dec 2011, 09:57 skrev:Det er kun, hvis panelerne indgår i stedet for en tagbeklædning eller murbeklædning, de anses for en integreret del af bygningen. Og dermed ryger ind under de andre afskrivningsregler (for bygninger?).

Jeg vil GÆTTE på, du kan trække momsen fra, men den er du vist nødt til at vende med din revisor.

Under alle omstændigheder, vil værdien af eget forbrug være skattepligtigt, hvis du bruger afskrivningsordningen med op til 25% - så der er flere ting i det.

Det har været oppe at vende i et par andre tråde. Sammen med problemet med CVR-nummer i.f.t. evt. arbejdsløshedsdagpenge/-periode. (Den har du jo så ikke, når du i forvejen er momsregistreret).
Er man medlem af 3f, ang. det arbejdsløshedspenge , har man intet at frygte som alm. lønmodtager. Det har jeg på skrift.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Morten5792
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 15 dec 2011 21:29
Mit fyr: CN15 unit
Areal: 165m2 hus+85m2 garag
Brændsel: Piller+træ
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Årligt forbrug: 5-6 Ton+ 1rm træ

montering af solcellepaneler

Indlæg af Morten5792 » 25 dec 2011 12:02

pelle » 22 Dec 2011, 21:12 skrev: Er man medlem af 3f, ang. det arbejdsløshedspenge , har man intet at frygte som alm. lønmodtager. Det har jeg på skrift.

Hej

Jeg er medlem af 3f, så kunne jeg ikke få dig til at maile mig det du har fået derfra??

Glædelig (bag)jul


morten5792@ofir.dk
Montør Fyn/Jylland for
http://www.solteknik.dk
Super kvalitet og bedst til prisen.


Hellere være optimist og tage fejl, end være pessimist og få ret.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af pelle » 25 dec 2011 13:26

Morten5792 » 25 Dec 2011, 12:02 skrev:
Hej

Jeg er medlem af 3f, så kunne jeg ikke få dig til at maile mig det du har fået derfra??

Glædelig (bag)jul


morten5792@ofir.dk
Hej.. Nej det kan jeg ikke. Det er et personligt brev sendt med posten. Det eneste man ikke måtte når man gik arbejdsløs, var selv at arbejde med anlægget, når det var i drift. Så klapper fælden.. Men, hvem arbejder med et solcelleanlæg der er i drift.. :)
Du skal kontakte din a-kasse. Som så er 3f. De skulle så helst give dig grønt lys, som jeg har fået... og hvis ikke, kan du jo lige vende tilbage.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

montering af solcellepaneler

Indlæg af hudle » 31 dec 2011 15:40

Hangaard..

Ring til mig når nytåret er ovre, så får vi lige en snak om, hvordan du skal montere dit anlæg.. jeg sælger anlæg og kan komme forbi og lave et uforpligtende besøg samt tilbud.. Jeg bor i ringkøbing så kan sagtens komme forbi.. Skriv en PB hvis det skulle have interesse, så kigger vi på det over en kop kaffe ;-) Godt nytår
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar