Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af pelle » 05 dec 2011 16:48

Hangaard » 05 Dec 2011, 09:19 skrev: Jo jo selvfølig kan jeg finde anlæg til 75000kr i Danmark, det er jo så bare et noget mindre anlæg til samme pris, og så syntes jeg det er vildt at man skal betale omkring 15-20% ekstra for et anlæg bare forde man køber det i Danmark.
Der er det her. 93000 kr. for et 6kwp ( 32 paneler) incl m. og leveret. Du skal så selv montere cellerne og trække kablet. giver du dem 3500 kr klarer de resten og får det til meldt. De paneler har hver tre kreds. Dvs f.eks. en skygge fra en flagstang kun vil påvirke 1/3 del af panelet. Giver du 10000 kr ekstra er der 20 års garanti på invertere. ellers 5 år, som standart.
Skal du have noget hvis skygger er et problem skal du have fat i Niels sveigaard i herning. Han forhandler Solaredge systemet. Det er parreltforbundet og ikke i serie. Der er hvert enkelt panel uafhængig af de andre paneler.

http://solenergi.d-a.dk/sol/Pakker_og_priser.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af BWJ » 05 dec 2011 18:50

pelle » 05 Dec 2011, 16:48 skrev: Der er det her. 93000 kr. for et 6kwp ( 32 paneler) incl m. og leveret. Du skal så selv montere cellerne og trække kablet. giver du dem 3500 kr klarer de resten og får det til meldt. De paneler har hver tre kreds. Dvs f.eks. en skygge fra en flagstang kun vil påvirke 1/3 del af panelet. Giver du 10000 kr ekstra er der 20 års garanti på invertere. ellers 5 år, som standart.
Skal du have noget hvis skygger er et problem skal du have fat i Niels sveigaard i herning. Han forhandler Solaredge systemet. Det er parreltforbundet og ikke i serie. Der er hvert enkelt panel uafhængig af de andre paneler.

http://solenergi.d-a.dk/sol/Pakker_og_priser.html
Parallelforbundet, det lyder meget spændende, hvordan har du så tænkt dig at komme i nærheden af 230V ?? Glæder mig til svaret :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Bri_Jac » 05 dec 2011 20:55

En switch-mode strømforsyning er perfekt til at konvertere en lille spændng til en større... Normalt til solceller kalder de dem en vekselretter..
http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelleanl%C3%A6g

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af BWJ » 05 dec 2011 21:31

Bri_Jac » 05 Dec 2011, 20:55 skrev:En switch-mode strømforsyning er perfekt til at konvertere en lille spændng til en større... Normalt til solceller kalder de dem en vekselretter..
http://da.wikipedia.org/wiki/Solcelleanl%C3%A6g
Najjh. :wink:
En vekselretter er et elektronisk kredsløb, som omsætter jævnstrømsenergi til vekselstrømsenergi, i i solcellesammenhæng til en fast frekvens - 50 Hz
Og ikke en enhed der kan optransformere (converter)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af pelle » 05 dec 2011 22:10

Hej
BWJ
ja,, kender ikke de fagudtryk inden for el :oops: . men, om et panel eller to lægges i skygge. Det påvirker ikke resten af arealet. Men, det tekniske i det, kender jeg ikke. Så, det med at forklare det, vil jeg meget hellere overlade til dig. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard » 05 dec 2011 23:12

Jeg er mest intreseret i et 6Kwh anlæg så jeg kan bruge nettomåler ordningen, men har set anlæg som har større panel effekt hvilket vel vil betyde at det ekstra de kan yde på gode dage er spildt, eller er det noget jeg har misforstået her ?
Hvis overproduktionen er spildt, ville man så kunne lave så overproduktionen lades på nogle batterier som så aflader på nettet når produktionen falder under 6Kwh/timen ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Flemming DJ » 06 dec 2011 09:41

Du får ingen overproduktion i den forstand, når anlægget er et 6 kWp, da begrænsningen i tilfældet med ekstra paneler formentlig vil ligge i inverterdelen (f.eks. 2 invertere á 3000 W = 6 kW).

Fidusen er selvfølgelig, at anlægget på årsbasis yder noget mere end et anlæg med paneler til 6 kW, da det "store" anlæg vil levere 100% under dårligere lysforhold end det "lille".

Det kan vel sammenlignes med biler med fartbegrænser: Den med stor motor kører ikke hurtigere på toppen end en med mindre motor - men den når hurtigere op på de 250. :lol:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Hangaard » 06 dec 2011 10:17

Jeg er godt klar over at jeg ingen overproduktion får da anlæget jo er begrenset i inverterne som jo er på max 6KWp (nettomålerordningen) men lad os antage at man har paneler oppe som kan producer 9KWp på 100% så er der jo tider hvor anlæget overproducer 3KWp og her kunne det jo være mega smart at den overskuds strøm blev ladet på nogle batterier som så aflader på nettet når produktionen falder under 6KWp, måske en alt for dyr løsning ? og der er vel grænser for hvor mange KWp man kan tilføre en inverter på 3KWp x 2 (6KWP) ? der er vel både max spænding og amp som de kan holde til eller er der ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Flemming DJ » 06 dec 2011 11:04

Idéen er interessant, helt sikkert. Men, nu er batterier nok ikke ligefrem fantastiske m.h.t. virkningsgrad. Der udvikles jo også varme og dermed tab af effekt, når man lader på dem, og det stritter jo lidt imod, at f.eks. invertere konstant forsøges forbedret ydelsesmæssigt.

At indskyde en batteribank før inverterne er nok teknisk muligt. (Tænker igen på en bil, hvor laderelæet slår til og lader batteriet, når der er overskud af strøm - går jeg ud fra. Eller måske er det, når batteriet trænger???).

Om det så kan svare sig, er en anden snak, og her må lommeregneren nok i sving; Watt = Volt x Ampere. Og så skal tidsfaktoren på en heftig sommerdag nok med ind i billedet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Hvilket anlæg skal man vælge ?

Indlæg af Bri_Jac » 06 dec 2011 11:34

BWJ » 05 Dec 2011, 21:31 skrev: Najjh. :wink:
En vekselretter er et elektronisk kredsløb, som omsætter jævnstrømsenergi til vekselstrømsenergi, i i solcellesammenhæng til en fast frekvens - 50 Hz
Og ikke en enhed der kan optransformere (converter)
Fair enough, min forklaring var for simpel. Ja vekselretteren omformer den indgangs spænding DC, til 230VAC.
Som jeg kan finde oplysninger findes der mindre vekselrettere der omformer 12/24VDC til 230VAC, de benyttes i forbindelse med batteribanker.
http://www.dansksolenergi.dk/batteri/S_Fung.shtml
http://www.dansksolenergi.dk/Produkt/pa ... watt.shtml

Men på andre anlæg virker veksleretteren ved at tage en højere indgangsspænding (normalt 140 til 600 volt DC) og konvertere den til 230VAC.
http://flexpro-industry.net/E-Shop/dk/3 ... l-inverter


Besvar