svanggaard skrev: ↑07 jan 2022 10:08
Jeg mener sådan set heller ikke, at jeg skal have refusion for en afgift jeg ikke har betalt.
Pointen er, at jeg skal tage den manglende mulighed for refusion med i betragtning, når jeg regner på lønsomheden i et solcelleanlæg. Hvis jeg vil hjemmelade og have afgiftsfri strøm til elbilen, skal jeg være sikker på at et solcelleanlæg er stort nok til at producere den strøm der skal på bilen.
Når du har elvarme, så er al strøm over 4.000 Kwh afgiftsfri. (0,8 øre)
Og med de nyeste regler pr 1. jan 2022 for solceller, så skal lønsomheden kun regnes op mod den afgiftsfri strøm
Dette fordi det med elvarme og elbil vil være tæt ved umuligt at producere nok strøm til også at gøre et indhug i de dyreste/første 4.000 Kwh man bruger fra el nettet.
Hvis man ikke har elvarme, så skal lønsomheden regnes op mod den fulde elafgift og skal der regnes på Clever og CO. versus solcellestrøm for en del af kilometrene og fuldafgifts på resten. Her kommer et batteri på solcellerne til sit rette element, gerne et med en del størrelse.
Ligeledes så man i lønsomheden og tænke at solcellerne med en 1000L Akkumuleringstank kan lave en anseelig del af det varme vand og gulvvarme i 7 mdr om året. Så kan der spares lidt på den årlige regning af træpiller/gas/olie.
Jeg sidder i disse dage og kigger på solcelle tilbud både med og uden batteri, fordi jeg ville komme på ny ordning og har elvarme er rentabiliteten ikke imponerende, men begge typer kan i det mindste tjene sig selv hjem over 15-20 år.