Side 3 af 4

Re: Diesel Vs Benzin

: 28 feb 2011 23:06
af calle
En dieseldrevet bil har som Dunas nævner et relativt højt drejningsmoment i forhold til en benzindrevet. Det passer godt til min kørestil - masser af kraft helt fra bunden og kvik fra 0-70 - selv med automatgear. Desuden laver PSA-koncernen fremragende dieselmaskiner, hvilket de altid har gjort. De sidder i både nye Land Rover og Jaguar. Min Discovery 3, 2,7 TDV6 HSE med commonrail, har en gangkultur, der er balsam for sjælen, og den render ubesværet 150 op over Kasselbakkerne uden at du hører det mindste til maskinen og uden at temperaturnålen rokker sig en millimeter. 440 Nm ved 1900 omdrejninger. Permanent 4x4 sørger for, at det hele ikke ender i hjulspind. Den går kun ca. 9 på literen :shock: men skie mæ det ! Køreglæde kan ikke altid gøres op i penge. Desuden så kører jeg faktisk kun ca. 7000 om året. Til gengæld cykler jeg ca. 15 km til og fra arbejde.

Nu kan man desværre ikke få en dieselmotorcykel grin.gif . Derfor har jeg en Ducati, der også har et yderst solidt bundtræk, så man ikke behøver at tæve den op gennem alle gearene.

Måske er behovet for sejtræk kommet med alderen. Som helt ung kørte jeg altid med så mange omdrejninger som muligt, og diesel det var noget man fyrede med.

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 00:09
af MGB
Hvis der opstår problemer med en dieselbils dyser/højtrykspumpe så er det ofte en bekostelig affære.

Mvh
TS

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 07:30
af Fer
MGB » 01 Mar 2011, 00:09 skrev:Hvis der opstår problemer med en dieselbils dyser/højtrykspumpe så er det ofte en bekostelig affære.

Mvh
TS
Det er rigtigt, men hvis det skræmmer dig, så skal man købe en escort fra 84. Tænk på hvad en styreboks til en nyere bil koster... :S

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 17:43
af nimbus49
Vi købte for nylig en lille brugt dieselbil, til min store glæde havde den tidligere ejer monteret et Webasto oliefyr i bilen. Hele vinteren har konen haft fornøjelsen af en bil der er driftsvarm når hun sætter sig ind, timeren sørger ligeledes for at den er varm også når hun skal hjem fra arbejde. Godt for motoren og forureningen vil jeg tro. Bilen klarer trods oliefyret som er brugt flittigt i denne vinter 20 km/l, men Citroen C3 er nok for lille til jer, men oliefyr og dårlige rygge kan fint spille sammen.
mvh
Poul

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 19:12
af Thomas83
Er selv den ulykkelige ejer af en Xantia 1.9tdi og kan kun erfarer at det ikke kan svare sig med dieselbiler og for lidt kørsel/kortere ture, altså ikke fordi den går for langt pr.liter eller soder til, men fordi vægtafgiften i mit tilfælde er ca 5500kr årligt p.ga manglende partikelfilter osv. Her i huset køre vi ca. 100 km om ugen i snit og med det bliver det alt for dyrt i afgift. men det er da lækkert med sejtræk når familien skal på tur med trailer til Kawo om søndagen :lol: Med en fuldkommen identisk Xantia bare med benzinmotor ville afgiften ligge på ca. 2200kr årligt. Inden jeg startede i voksenlære som vvs'er arbejde jeg som traktor mekaniker og der var det ikke et sjældent syn at commonrail dyserne soder til hvis den ikke får lov at bestille noget især hvis den er med Denso insprøjtning. I mange tilfælde kan man forebygge tilsodningen ved at hælde lidt diesel additiv (Bell Add eller Stanadyne) i tanken en gang i mellem simpelthen for at få renset og smurt hele systemet, det fås på de fleste tankstationer og er en god investering. :great:

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 19:41
af Falck
Da jeg kørte kurer kørsel, havde jeg en jumper og den kørte vel de der 7-9 km. Da den var slidt op efter ca 550000 km og 3 års tid, blev den skiftet ud til en af de nye 2,8 hdi, for de var jo meget mere økonomiske i drift. Den kørte så mellem 7 og 8 km, og slet ikke længere, og trækkraften var heller ikke højere selv om den nye motor havde 25 hk mere end den gamle. Den nye kørte iøvrigt 175000 på 13 måneder inden den måtte lade livet på en flad mark....
Mht diesel kontra benzin, så har jeg en af hver. Benzin der har du alt tændings halløj, der kan gå itu, tændrør og bla bla der skal serviseres. Dises, ja går de i stykker, koster det en krig, men er der diesel og strøm så starter de altid.
Kml, tja, chrysleren er opgivet til at kunne kører 11 km på en liter diesel olie, og jeg kører mellem 10 og 14 km/l. De 10 er når det mest er bykørsel, og med en bil med aut gear, så koster bykørsel en del på økonomien.
Så mit bud. Hygge kørsel = Benzin. Almindelig brug = Diesel, også selv om man kun kører 25 km pr dag....

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 20:30
af Bent-Ole
Hej Thomas83
Thomas83 skrev:Inden jeg startede i voksenlære som vvs'er arbejde jeg som traktor mekaniker og der var det ikke et sjældent syn at commonrail dyserne soder til hvis den ikke får lov at bestille noget især hvis den er med Denso indsprøjtning.

Mange olie tanke ude på gårdene har stået i mange år, derfor er der måske lidt kondens vand og andre urenheder i dieselen.
Urenheder i diesel er commenrail's værste fjende pga det høje tryk.

Det jeg har hørt/læst så er Denso indsprøjtning det mest følsom indsprøjtnings fabrikat på traktorene, de sidder jo på de grønne traktor.

Landbrugsavis skrev om traktor problemet i feb 2010 se mere her.
http://www.landbrugsavisen.dk/Diverse/Search/Search.htm

Brug søge ord "John Deere diesel problem" for finde nået på landbrugsavisen

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 20:49
af Jordsmeden
5500.- i grønafgift... ja hvem der bare kunne "nøjes" med det. Her i huset giver vi i runde tal 8K for vores V70 D5, men som skrevet det er rart at trække over kassel bakker med 150 uden den knurer grimt, men kun med lyden fra 5 villige cylindre der trækker. :-)

Derefter skal det siges at jeg selv kører turer på ca 15km, og bruger jævnligt bel add new formula som additiv for at holde maskinen fit, de ser ud til at virke og den trækker stadig efter snart 400Kkm.

Hvis turen er kortere end 5 km ville jeg nok vælge en benzin bil. hvilket vi så mangler p.t.

Re: Diesel Vs Benzin

: 01 mar 2011 21:56
af Thomas83
5500 er da billigere end de 10000kr jeg pungede ud for min Hi-ace icon_cheesygrin.gif
Jeg mener også at Toyota køre med Denso insprøjtning, men men men nu skal vi ikke piske en stemning op for pumpe/Dyser bliver hele tiden bedre og det gør diesel olien os, så mon ik de køre lige så mange km som de gammeldags maskiner???

@ Bent-Ole landbruget er især ramt af dieselproblemer netop som du siger med hjemmetanke osv. også er der os lige det der med sommer og vinter diesel, ja ja olieselskaberne påstår ellers ikke der er forskel mere, men hvorfor skulle vi så altid ud og tømme og rense diesel systemet på mejetærskerne om vinteren når der gik parafin i det . Har engang været ude for at en john deere 6930 skulle ha 6 nye dyser p.ga parafin til 6500kr pr stk :shock: :oops:

Re: Diesel Vs Benzin

: 02 mar 2011 16:42
af calle
De nye dieselmaskiner er suveræne. Større maskiner med biturbo (dobbelt turbo) har væsentlig større moment og kører oven i købet længere på literen. Den nye Discovery 4 - 3,0 TDV6 har dobbelt turbo. Den yder 600 Nm ved 2000 omdr., men alligevel kører den 9 procent længere på literern og har 10 pct. lavere CO2-udslip end min 2,7 TDV6 med single turbo. Det er sgu uretfærdigt :evil: