Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diesel Vs Benzin

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Jan_Al » 28 feb 2011 19:38

TaagMan » 28 Feb 2011, 19:03 skrev:En Berlingo/Partner går ikke særlig langt på literen selvom det er en HDI, skal du være klar over.
Hvad skulle grunden til det så være (udover større vindmodstand) ?


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Fer » 28 feb 2011 19:44

Jan_Al » 28 Feb 2011, 19:38 skrev: Hvad skulle grunden til det så være (udover større vindmodstand) ?
Hvilket også er den kraft du bruger mest energi på at overvinde!

Vindmodstanden er den altafgørende faktor for om du kan køre langt på literen. Se på alle langt på literne modellerne der laves. De har alle sammen aerodynamiske forbedringen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Dunas » 28 feb 2011 19:54

Om vindmodstand og bil.
Ligesom et skib, skal pløje sig igennem vandet, så skal biler, der kører, også "pløje sig" i gennem luften. Når bilen kommer, skal luften presses væk, så der kan blive plads til bilen og den luft som er blevet skubbet væk, vil søge om bag bilen og udfylde det hul bilen efterlader bag sig.
Modstanden, som luften yder, er afhængig af flere faktorer. Først og fremmest betyder det noget hvor stort et areal man møder vinden med. Bilens form (den såkaldte Cw-værdi) har også indflydelse på modstandens størrelse.
Men det der betyder mest er hastigheden. Det er nemlig sådan at, når hastigheden fordobles, så bliver vindmodstanden 4 gange så stor. Vindmodstanden er proportional med hastigheden i anden potens! desværre :(

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Ulrik » 28 feb 2011 19:56

En Diesel Berlingo 1.8 kører 18-19 km/l
Er det ikke godt nok?
MvH Ulrik©

Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Morten J » 28 feb 2011 19:59

Det er da lidt bedre end min 1968 camaro med en pumpet 6,3L v8, meen kører man bare lidt fornuftigt i den kan man da næsten komme derop, eller :D


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af hudle » 28 feb 2011 20:24

Jeg vil lige sige, at det Taagman skriver om at det splitter motoren ad... det tror jeg ikke på.. jeg har 8 km på arbejde og har nu kørt 100.000 km i bilen og haft den fast i 3 år. den har kostet en kobling (dårlig model fra start) og ellers kun olieskift og andet service.. ellers har den intet fejlet.. Det er en touran... den har kørt 180.000

Konen har en seat leon med samme motor og den har hun kørt over 10000 i uden problemer... den bil har gået 308000 km nu

begge biler kører også langture ingen tvivl om det, men det er meget korte ture touranen kører.. jeg har ingen problemr med osen eller andet.. den kører perfekt.. gennemsnit 15 km/t i touranen og lidt højere i seaten...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af TaagMan » 28 feb 2011 20:28

Haha, go med Camaro'en :D Bliver sjovt med en tur i den til sommer :D

Hudle, er det gamle TDI motorer, eller er det de nye common rails, for der er en væsentlig forskel. De nye commonrails soder meget mere :(
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Dunas » 28 feb 2011 20:37

Ulrik: Du skal jo købe en bil med høj indstigning hvis du døjer med dårlig ryg, så skal du nok ikke kigge så meget på, hvad den går pr./L. De 18-19 km som du nævner er nok EU-norm, realistisk er nok ca. 15-16 km/l. Har selv en Seat Ibiza 1.9TDI med pumpe/dyse, den kører lige knap 18 km./l EU-norm siger 20.4 km. Mit motto er: En gang diesel altid diesel når man først har mærket drejningsmomentet icon_cheesygrin.gif.

Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Morten J » 28 feb 2011 20:38

TaagMan » 28 Feb 2011, 20:28 skrev:Haha, go med Camaro'en :D Bliver sjovt med en tur i den til sommer :D

Hudle, er det gamle TDI motorer, eller er det de nye common rails, for der er en væsentlig forskel. De nye commonrails soder meget mere :(
Ja, nu hvor at fyret ikke giver noget røg op af skorsten, så må vi jo hellere lave lidt røg fra baghjulene icon_cheesygrin.gif

Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Re: Diesel Vs Benzin

Indlæg af Bent-Ole » 28 feb 2011 20:57

Hej med jer.

Jeg vil sige det samme som hudle og Dunas.

Vores Ford Galaxy årg 2002 har nu kørt 232.000 km de sidste 80.000 km har vi kørt og uden problemer, moteren er en VW 1,9 TDI med pumpedyse fra dengang Galaxy/Alhambra/Sharan bliv lavet på samme fabrik.

Her på stedet bliver der ikke indkøbt en benzin bil igen.

En af grundende er når der er benzin/diesel krig er det altid diesel der bliver sat mest ned, handler mange gange diesel til 1,41 kr/liter under listeprisen pga priskrig i Næstved eller Rønnede :great:
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.


Besvar