Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Road pricing

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Road pricing

Indlæg af BWJ » 10 nov 2023 20:04

Hvilken holdning har panelet til, at der måske alligevel indenfor overskuelig fremtid indføres road pricing over det meste af landet.
Der er i øjeblikket et større forsøg i gang, hvor omkring 2200 bilister deltager.
Mest overraskende er det nok, at FDM mener, at det er den rigtige måde at beskatte bilister på.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Road pricing

Indlæg af MichaelK » 10 nov 2023 20:37

Hvis ejerafgift/vægtafgift så samtidig fjernes, så dem der kører mest også betaler mest, så OK.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Road pricing

Indlæg af svanggaard » 11 nov 2023 08:27

Princippet om at de som bruger vejene skal betale er vel OK. Til gengæld har jeg ikke den store tillid til, at der kan laves et enkelt/billigt afregningssystem. Hver gang der skal laves noget nyt IT eksploderer det i etablerings og driftsomkostninger. Hvis man vil ha' folk til at køre mindre ku' man jo vælge at hæve prisen på brændstof/drivmiddel, i stedet for at opfinde noget nyt.

De nuværende tanker om roadpricing omfatter GPS. Fedt at Peter betjent nu kan tjekke hvilken vej konen kører til fitness :shock:

Dernæst er skattesystemet allerede helt uoverskueligt for den enkelte dansker. Prøv lige at regne på hvad den reelle timeløn er for et stykke arbejde, når der skal tages højde for alle skatterne, kørselsfradraget, slitage, nødvendig børnepasning mv. .... og nu roadpricing.

Vi har virkelig ikke brug for flere komplekse skatter - vi har brug for en gennemgribende forenkling af systemet. Vi taber tilliden til systemet, hvis ikke vi kan gennemskue det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Road pricing

Indlæg af Lintz » 11 nov 2023 08:29

svanggaard skrev:
11 nov 2023 08:27
Princippet om at de som bruger vejene skal betale er vel OK. Til gengæld har jeg ikke den store tillid til, at der kan laves et enkelt/billigt afregningssystem. Hver gang der skal laves noget nyt IT eksploderer det i etablerings og driftsomkostninger. Hvis man vil ha' folk til at køre mindre ku' man jo vælge at hæve prisen på brændstof/drivmiddel, i stedet for at opfinde noget nyt.

De nuværende tanker om roadpricing omfatter GPS. Fedt at Peter betjent nu kan tjekke hvilken vej konen kører til fitness :shock:

Dernæst er skattesystemet allerede helt uoverskueligt for den enkelte dansker. Prøv lige at regne på hvad den reelle timeløn er for et stykke arbejde, når der skal tages højde for alle skatterne, kørselsfradraget, slitage, nødvendig børnepasning mv. .... og nu roadpricing.

Vi har virkelig ikke brug for flere komplekse skatter - vi har brug for en gennemgribende forenkling af systemet. Vi taber tilliden til systemet, hvis ikke vi kan gennemskue det.
Ja - Det hele lyder så nemt men at udføre det i praksis icon_cheesygrin.gif

Men de kan jo læne sig op af ejendomsvurderingerne når de laver systemet - Det virker jo......................næsten. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Road pricing

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2023 21:45

Lintz skrev:
11 nov 2023 08:29
Ja - Det hele lyder så nemt men at udføre det i praksis icon_cheesygrin.gif

Men de kan jo læne sig op af ejendomsvurderingerne når de laver systemet - Det virker jo......................næsten. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Ja, ellers kan de jo bare anslå hvor langt vi har kørt og så rette det i 2057 når de har fået systemet til at virke.

Og dem der kører mere skal så betale mere, men skal så også have højere fradrag, for nu er det jo dyrere at køre langt. Og tænker de fleste kilometer køres erhverv eller til job.
Mvh. Sophus


Besvar