Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Degradering af batteri i praksis

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Degradering af batteri i praksis

Indlæg af svanggaard » 24 jul 2023 11:51

Det er velkendt at batterier i elbiler degraderes over tid. Jeg er bekendt med at der er delte meninger og erfaringer om hvor stort problemet er.

Men lad os et øjeblik antage, at et batteri er degraderet med 20%. Hvad betyder det i praksis? Kan man stadig lade batteriet til 100%, men kun trække 80% ud - eller betyder det at batteriet kun kan lades til de 80%?

Eller spurgt på en anden måde: Er det kun rækkevidden der reduceres, eller er det også kørselsøkonomien (km/kWh) der bliver dårligere?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af triumph » 24 jul 2023 12:02

Det er kun rækkeviden der reduceres. Hvis et 100 KWH degenerer med 20%, så kan man kun lade 80 KWh på det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af BWJ » 24 jul 2023 23:38

Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere, i praksis er degenereringen væsentligt mindre end man tidligere troede.
Du vil stadig kunne lade 100% på batteriet, men energitætheden (kan) mindskes og rækkevidde mindskes tilsvarende, hvis man ikke lynlader så ofte og generelt holder sig til 80-90% ældes batteriet væsentligt langsommere, det er kun når man kort efter skal på længere tur, at man bør lade til 100%
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af Lintz » 25 jul 2023 06:11

BWJ skrev:
24 jul 2023 23:38
Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere, i praksis er degenereringen væsentligt mindre end man tidligere troede.
Du vil stadig kunne lade 100% på batteriet, men energitætheden (kan) mindskes og rækkevidde mindskes tilsvarende, hvis man ikke lynlader så ofte og generelt holder sig til 80-90% ældes batteriet væsentligt langsommere, det er kun når man kort efter skal på længere tur, at man bør lade til 100%
Da der er mange forskellige batterityper er det kun delvis korrekt med hensyn til det sidste.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af BWJ » 25 jul 2023 22:22

Lintz skrev:
25 jul 2023 06:11
Da der er mange forskellige batterityper er det kun delvis korrekt med hensyn til det sidste.
Jeg har kun forholdt mig til de gængse typer af højvolt batterier, og ikke til LFP og SSB som ingen faktisk kan påvise langtidseffekten af endnu.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af Lintz » 26 jul 2023 05:34

BWJ skrev:
25 jul 2023 22:22
Jeg har kun forholdt mig til de gængse typer af højvolt batterier, og ikke til LFP og SSB som ingen faktisk kan påvise langtidseffekten af endnu.
Jeg skal på ingen måde udråbe mig selv som ekspert inden for batterier men har netop siddet og læst en del på de to batterityper som ligger i de modeller som vi havde kig på ved Tesla og der er tydeligt beskrevet i manualen hvordan de bør lades.

Kort fortalt skal det ene lades til 100 altid og har faktisk ikke godt af hurtigladning hvis det sker altid og det andet til 80 - Lejlighedsvis til 100 men må godt hurtiglades.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Degradering af batteri i praksis

Indlæg af triumph » 26 jul 2023 05:42

Må LFP batterier ikke hurtiglades ?


Besvar