Vedr. Kiaén
Kva det er en Kia, så er det sikkert en god kvalitetsbil.
Den nye e-niro syntes jeg er virkelig lækker, men for dyr, og lynlader for langsomt.
Den gamle lader sjovt nok med 130 KW i stedet for de 80 den nye lader med
Og;
Nu ved vi ved ikke hvor gammel den er/med hvilket batteri/Hvad den koster.
Jeg tror det var i 2020 de gik fra 1 fast ladning til 3 faset. Den 1 fasede hjemmelader med 3,6 KWh i stedet for 11 KWh. (Lynladning er også langsommere i en enfaset)
Og så tager det altså noget tid at fylde det enten 40 eller 64 KWh batteri.
Man skal have et meget begrænset, eller meget ensartet kørselsmønster for at vælge den 40 KW.
Som Linz skriver, så er det fint hvis man køre 40 km om dage. Men hvis man ligesom mig; Køre på arbejde/Hjem (100 km). Køre datteren på arbejde, og selv hjem (35 km) Køre Sønnen til sport, ud og handle, og hjem (45 km) Køre op og henter dateren på arbejde (35 km)
215 km totalt. Det er ikke et problem i min TM3SR+, men man skal huske; Når man køre mange små ture, skal kabinen varmes op hvergang, det æder rækkevide. Vinter og motorvej æder rækkevide
Jeg tror du skal prøve at lave et regne stykke på en jævnligt hændende dagsforbrug, med det største forbrug. Og lave et regnestykke.
De fleste fabrikanter anbefaler at man ikke dagligt oplader bilen til mere end 80%. Og man har vel heller ikke lyst til at komme hjem med mindre end 20% strøm. Så er der altså kun 60 % tilbage
Her er en Naf test, den siger at en Niro (Modsat de fleste biler) faktisk køre et opgivne 455 km om sommeren, men kun 360 km om vinteren
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... kia-e-niro
Så kan du tage det tal og gange med 0,6 =216 km. Og så kan du vel gange med 0,9-0,95 hvis du har mange småture/skal opvarme kabinen mange gange. Det tal bliver værre på de biler der ikke har varmepumpe.
200 km rækkevide vil sikkert opfylde de flestes behov, men er jo noget helt andet end de angivne 455 km. Og hvis elbilen havde haft et 40 KWh batteri, så havde det været træls.
Batterier der er lavet i Lithium jern fosfat, skal oplade til 100%, så her er den daglige rækkevide tættere på det opgivne. Derudover5 degenerere de meget mindre end alm. Lithium batterier, og er samtidigt billigere og fremstille. Desværre er de tungere og fylder mere.
Derfor kan der kun puttes 60 KWh Lithium jern fosfat batterier i en Tesla, mens der er plads til 78 KWh alm Lithium batterier
Det er den slags batterier der er i Tesla Standard Range modeller
Den har jo søskende Kia Soul, Hyundai e-Kona og Ioniq (Den gamle model)
Til tider kan man finde dem billigt i tyskland
https://www.autoscout24.de/lst/kia/e-ni ... ng=include
Det er relativt simpelt at importere selv.
Der er ingen afgift, men skal give 3-4000 kr til transport, og det samme for et firma kan toldsyne dem. Så for 6-8000 står den på danske plader.
Nu ved jeg ikke hvad dit bilbuget er, Om det er 200-300, eller 400.000 som en e-Niro du taler om kan koste.
Men omkring de 300, så ville jeg også kigge på en MG4. Jeg tror BYD Atto koster 350.000. Fra den Pris kan man få en Tesla M3 SR der er 6 md gammel
Når det kommer til bil økonomi, så er disse sider gode
https://www.elbiil.dk/?fbclid=IwAR2Rgu0 ... adelosning
https://ladepris.dk/
Når der købes el bil er folk ofte opmærksom på rækkeviden, men ikke forbruget
Det er ikke for sjovt at Tesla laver biler med lavt luftmodstand, og effektive komponenter.
I disse tider hvor strøm koster penge, så er det en væsentlig post man kan spare ved at vælge en sparsommelig model.
En Polestar bruger vel 1/3 mere strøm en en Teasla model 3.
Det er ikke bare økonomi, det er også tid ved ladestanderen man spare tid.
Når du skal finde realistiske afstande som biler kan køre, samt reelt forbrug så er her et par sider
https://ev-database.org/#sort:path~type ... g:number=9
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/el ... eviddetest
Det er godt et år siden jeg fik en Tesla Model 3SR+.
Jeg har aldrig haft en bil der giver mig så meget fornøjelse.
Vi var i Prag på sommerferie, Turen tager vel 1½-2 timer mere end den ellers ville have taget, men man er til gengæld helt afslappet når man kommer frem