Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 18 feb 2024 12:21

Hjemme teori skrev:
18 feb 2024 11:50
Nogen der ved hvad der sker med de 85% Triumph skriver der tabes ved elektrolyse?

Mere mængden er energi er jo konstant uanset. Hvis det er varme der kunne bruges i fjernvarme sektoren, nytter det jo ikke noget at lave energi øer ude i nordsøen, hvis man så bare må smide varmen væk.

Lidt ligesom kraft varme værker med en udnyttelse på mere end 90%, hvor man glemmer at fortælle at det kun er når varmen kan udnyttes. Er der ikke behov for fjernvarme er udnyttelsen 40-50%.
Jeg skrev ikke at der var 85% tab ved elektrolyse. Jeg skrev at det kun var 15% af den tilførte energi der nåede skrueakselen på et Mærsk skib
Hvis du kigger på vedhæftede billede
b2.png
Så er der 30% tab ved selve elektrolysen + 7% ved komprimering.
Det er klart at hvis man kan finde et varmebehov (f.eks Fjernvarme) kan de 37% nyttigøres.
På det her punkt er der altså 63% af den tilførte energi tilbage. Så er der 6% tab inden det når bilen = 57% af energien tilbage
En brintbil har en virkningsgrad på ca. 40% => at 22,8% af energien nyttiggøres
Varmetabet i brintbilen, kan bruges til opvarmning af bilens kabine når der er behov for det.
Elbilen køre bestemt ikke 450 km på 100 KWh, når det er -10 C

Mærsk gør noget andet, end en brintbilen. De videreforarbejder brinten ved at blande den med CO2 holdig metan fra biogasanlæg for at lave Metanol (Sprit)
https://www.youtube.com/watch?v=fRmElElYtnQ
Det gode er naturligvis at der fjernes CO2 fra biogassen. Det dårlige er at der et ydeligt tab på (Vist nok) 20% => man får ca. 40 % ud af brændstoffet.
Så brændes det af i en dieselmotor med ca. 45% virkningsgrad => 18-20 % af den tilførte energi når skrueaksen.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 18 feb 2024 19:36

Jeg skrev noget sludder:
Fra 1/1 2023 til 1/1 2024 kørte jeg ca. 42.000 km, med et gennemsnitsforbrug på 145 watt/km (målt på bilen) = 6090 KWh
Min ladebox siger at jeg i 2023 har brugt 7006 Kwh (jeg har ladet under 1% ude i byen, så det ser jeg bort fra)
De 7006 Kwh inkludere at jeg forvarmer bilen ca. 15 minutter hver morgen, og at når det er koldt, så forvarmes batteri mens der lades, og inden afgang
Det giver et ladetab på : 7006-6090/7006 = 13% Hvilket lyder lidt højt => at jeg har reelt har brugt 7006/42.000= 167 watt/km
Det vil sige at hvis jeg putter 100 KWh på bilen, så kan jeg køre 100/0,167 = 600 km (altså mere end hvad de viser i skemaet, ikke 459 km )

Hvis jeg skal knytte nogle flere kommentarer til at være ejer af en Tesla Model 3 SR, efter 28 måneders ejerskab:
Bilen har kørt 80.000 / jeg har kørt de 68.000 km
Jeg er glad for bilen, jeg bliver i godt humør af at køre i den.
Det er først indenfor det sidste 3/4 år jeg egentligt har fået et ordenligt overblik over forbrug/rækkevide.
Bilen har et netto batteri på 51,4 KWh, og en opgivet WLTP rækkevide på 440 km.
Med et gennemsnitsforbrug på 145 Watt giver det en reel gennemsnitlig rækkevide på 354 km.
Men det laveste forbrug jeg har set på de 53 km jeg har på arbejde, er 112 Watt/km = 459 Km rækkevide.
Det højeste forbrug var i - 10 C på motorvejen (117 km strækning) Her var forbruget 220 Watt/km = en rækkevide på 233 km.
(Da jeg skulle hjem var temperaturen ca. - 6 C, så jeg kom hjem med 10% strøm)
Altså; Hvis man skal køre motorvej om vinteren, så er rækkeviden ca. ned til halvdelen af WLTP værdien, samt landevejs forbruget under optimale forhold.
Det er da noget mindre end hvad jeg havde forventet inden køb af bilen

Jeg har lavet en test af batteriet i Tesla´s software (Den aflader batteriet, og lader det op igen. Og beregner degraderingen) Testen sagde vist nok 98% battery heath. Jeg har også kørt batteriet ned til 2%, og ladet op til 100%. Her sagde bilen at jeg havde ladet 50,4 KWh på bilen (Laderen sagde 53,8 KWh) Jeg har altså ladet 98%; 50,3/98 x 100 = 51,3 KWh fra 0 til 100% = ingen degardering. (Nu er det jo ikke nogen videnskabelig test, men det er ihvertfald ikke sådan at batteriet er slidt)
Jeg har dog været ude for at rækkeviden har været reduceret på et tidspunkt.
Min bil har LFP batteri, hvilket skulle holde længere end alm batteri, men skulle være mere følsomme for kulde, og så skal de minimum lades til 100% en gang om ugen, pga. bilens battery mangement system skal kalibres. (Det er fordi at ladespændingen falder fra f.eks 3,8 til 3,4 fra 100 til 99%. og så er kurven næsten flad indtil batteriet er nærmest afladet. Derudover afhænger batterispændigen af batteriets temperatur (som jeg har forstået det) => man bliver nødt til at opvarme batteriet under ladning, ellers kan det ikke oplades 100%. Derfor har Battery Management systemet problemer med at fastslå SOH (State of charge/hvor meget strøm er der tilbage på batteriet).
(Alm. batterier har en højere spænding (Det er derfor de kan indeholde mere energi end LFP batterier)
Og har et større fald i batteri spændingen fra 98 til 5% end LFP batteriet, så her er det nemmere at fastslå SOC (State of charge/hvor meget strøm er der tilbage på batteriet )
Jeg har nærmest opladet batteriet til 100% hver dag, men typisk kommet hjem med 65-70% strøm, og nærmest aldrig under 50%.
På et tidspunkt fandt jeg ud af at jeg kun kunne lade 46 KWh på batteriet. Men det var altså fordi at BMS (Battery management system) Både skal kalibres ved 100%, og også tiltider tæt på 0%.
Efter at have kørt bilen tæt på 0 %, så kunne jeg igen fylde 51 KWh på batteriet..

Mens jeg har haft bilen har jeg fået skiftet motoren til bagklappen (Det var noget tilbagekaldelse)
Jeg har fået skiftet baglygter pga kondens, Samt rattet da der kom udposninger på "Læderet" (Begge ting på garantien)
Der er slidt hul i stoffet på B stolpen (den ved sikkerhedsselen) Det syntes Tesla ikke var noget de ville dække på garantien
Det første sæt dæk var slidt op efter 52.000 km (Michelin pilot sport). Her fik jeg bilen 4 hjuls udmålt. 4 Hjuls udmålingen viste fejl på baghjul (men de havde også stillet på forhjul. Rattet stod et par grader skævt efter udmåling)
Nu bilen har kørt 28.000 km mere er bagdæk slidt op igen (Hancook EVO) De er slidt helt ensartet. Forhjul er ikke slidt, undtagen på de inderste 3 cm, hvor der ikke er mønster.
Jeg ved ikke om der er lavet en fejlagtig justering af forhjul, eller det er mig der er braget ind i for mange kantstene (Der er en hel del hakker i fælge) Men jeg tror nok at sporing er et typisk Tesla problem.
Dæk er dyre. Jeg har lige købt Continental Ultra grip til 1300 kr/stk + 125 for montering/afbalancering (5700 kr for at skifte 4 stk)

Jeg har smurt bremser 2 gange, og skiftet kabinefilter (360 kr)

Da jeg fik bilen var viskere og automatisk op og ned blænding 100% ubrugeligt.
Begge dele er blevet væsentligt bedre, men ikke 100% ok. Tror at viskere virker optimalt 70-80% af tiden. Men særligt ved støvregn er det ikke godt.
Til at starte med fungerede automatisk op og nedblænding ca. som et blikrelæ. helt uden hensyntagen til om der kom modkørende.
Nu blænder den aldrig modkørende, men nogen gange blænder den ned uden grund (Men den blænder mere op end jeg selv ville have gjort manuelt)
Assistentsystemer er også blevet bedre. Men de sætter først hastigheden ned når man når byskiltet, ikke inden. Og nogengange er der et helleanlæg/Chikane ved byskiltet, man skal dreje uden om.
Og den har jeg ikke tillid til autosteer klare den manøvre med 90 km/t.
Jeg ville egentligt sige at assistentsystemer ikke fungere på landevejen, men ikke desto mindre bruger jeg det hver eneste morgen på vej til arbejde.
Når jeg kommer til Byen Havrebjerg, står der et skilt der siger at man må køre 60 km/t hvilket bilen gør. Men midt inde i byen er der en helle og en afkørsel. Efter den syntes bilen så at der er fri hastighed, og køre f.eks 90 km/t. hvis det er det autopiloten er sat til. Indtil vi når byskiltet, hvor man må køre 80.
Men her syntes bilen så kun at man må køre 60 km/t. indtil det næste fartskilt. Det samme gør sig gældende forbi Svallerup skole, hvor bilen også syntes at der er fri hastighed.
Typisk er der dog så meget kø om morgen, at bilen ikke kan hæve hastigheden pga af den forankørende.

Jeg er faktisk glad for min centerskærm, og har ingen problemer med at betjene bilen gennem den. Men bilen har også en fantastisk god talestyring, så man behøver sjældent at trykke sig frem.
Selvom jeg sjældent bruger det, så er jeg også glad for bilens rutebpoanlægning, hvor der automatisk lægges ladestop ind, forvarmes batteri, automatisk flyttes ladestop, hvis man køre hurtigere/langsommere/der er optaget.
Og så er jeg glad for at bilen er spækket med lækkert udstyr, jeg skal bare have min tlf i lommen, så er dørene låst op, sæder, rat og spejle justeret, min spotify/radiokanal indstillet.

Og så er jeg egentligt positivt overasket over driftomkostninger. Iflg. Clever er den gennemsnitlige udgift til opladning om natten i 2023 vel omkring 1,5 kr/KWh, og så får man 94 øre refunderet/KWh = Reel el udgift; 56 øre/Kwh x 7006 KWh = 3923 kr for at køre 42.000 km = 9,3 øre/km
https://clever.dk/vaerd-at-vide/tilbagebetaling

Hvis diesel koster 13 kr/l og en dieslbil køre 20 km/l = 65 øre/km eller 27.300 kr/år
Jeg spare altså 23.377 kr/år på brændstof.
Så spare jeg 3100 i grøn ejerafgift
og vel 4000 på service
Totalt; 30.277 kr/år

Så bruger jeg vel 3000 mere på dæk, og 3000 mere på forsikring.
Jeg har også et billigere billån, men hvordan jeg regner besparelsen ud på det, det ved jeg ikke (Hvis jeg havde købt en diesel, havde jeg ikke skulle låne så meget)
Men uden lån giver det en besparelse på driften af bilen på 24.000 om året

Så er der det med værditab. Men hvis man tager i betragtning at Tesla lige sænkede prisen med 100.000, så syntes jeg egentligt at det kunne have gået værre
Jeg købte min TM3 SR+ for 340.000 i oktober. da var den 6 måneder år gammel, og havde kørt 12.000 km
Nu står sådan en til ca. 240.000 kr
Altså et tab på 100.000 på 28 md = 3571 kr/md = 42.857 kr/år
Da jeg kiggede på bil i 2021 havde alternativet til Teslaen været en 3 år gammel Hyundai i30 stationcar, med dsg gear. Dengang kostede ca 220.000.
Nu koster den 150.000 = et tab på 70.000 = 2500 kr/md= 30.000 kr/år

Altså;
I min optik er en TM3 langt federe, og giver mig langt mere glæde i hverdagen end en Hyundai I30
Teslaen har altså sparet mig 24.000 kr/år i driftsomkostninger, men kostet mig 12.857 kr mere i værditab. Men det giver altså stadig en besparelse på 11.143 kr/år i forhold til at køre i en (idag) 5½ år gammel Hyundai i30

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 19 feb 2024 08:37

Jeg har lavet en fejl, idet at jeg havde glemt at men ikke betalte elafgift i 1ste halvår af 2023.
De første 6 måneder (Hvor der ikke var elafgift) var prisen 1,04 kr/KWh
De sidste 6 md af 2023 var gennemsnits prisen 1,56 kr/KWh - 84 øre/KWh i reffusion = 73,5 øre/KWh
Gennemsnitspris for året; 89 øre/KWh
Reel el udgift; 89 øre/Kwh x 7006 KWh = 6223 kr for at køre 42.000 km = 14,8 øre/km

Hvis diesel koster 13 kr/l og en dieslbil køre 20 km/l = 65 øre/km eller 27.300 kr/år
Jeg spare altså 23.377 kr/år på brændstof.
Så spare jeg 3100 i grøn ejerafgift
og vel 4000 på service
Totalt; 30.277 kr/år

Så bruger jeg vel 3000 mere på dæk, og 3000 mere på forsikring.
Jeg har også et billigere billån, men hvordan jeg regner besparelsen ud på det, det ved jeg ikke (Hvis jeg havde købt en diesel, havde jeg ikke skulle låne så meget)
Men uden lån giver det en besparelse på driften af bilen på 18.000 om året

Så er der det med værditab. Men hvis man tager i betragtning at Tesla lige sænkede prisen med 100.000, så syntes jeg egentligt at det kunne have gået værre
Jeg købte min TM3 SR+ for 340.000 i oktober. da var den 6 måneder år gammel, og havde kørt 12.000 km
Nu står sådan en til ca. 240.000 kr
Altså et tab på 100.000 på 28 md = 3571 kr/md = 42.857 kr/år
Da jeg kiggede på bil i 2021 havde alternativet til Teslaen været en 3 år gammel Hyundai i30 stationcar, med dsg gear. Dengang kostede ca 220.000.
Nu koster den 150.000 = et tab på 70.000 = 2500 kr/md= 30.000 kr/år

Altså;
I min optik er en TM3 langt federe, og giver mig langt mere glæde i hverdagen end en Hyundai I30
Teslaen har altså sparet mig 18.000 kr/år i driftsomkostninger, men kostet mig 12.857 kr mere i værditab. Men det giver altså stadig en besparelse på 5.193 kr/år i forhold til at køre i en (idag) 5½ år gammel Hyundai i30

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 25 feb 2024 06:53

triumph skrev:
18 feb 2024 19:36

Fra 1/1 2023 til 1/1 2024 kørte jeg ca. 42.000 km, med et gennemsnitsforbrug på 145 watt................



Altså;
I min optik er en TM3 langt federe, og giver mig langt mere glæde i hverdagen end en Hyundai I30
Teslaen har altså sparet mig 24.000 kr/år i driftsomkostninger, men kostet mig 12.857 kr mere i værditab. Men det giver altså stadig en besparelse på 11.143 kr/år i forhold til at køre i en (idag) 5½ år gammel Hyundai i30
Også lige en lille betragtning her fra mig.

Vores TM3SR er fra august ´23 og rundede 10.000 km nærmest på 6 måneders dagen.
Så lidt erfaring har vi da fået med bilen.

Det er faktisk første gang i rigtig mange år at jeg har en bil som jeg betragter som mere end et transportmiddel.
Må sige at den er gået "all in" ved mig.

Har ikke haft nogle problemer med den overhovedet - Selvfølgelig har der været et par små ting men det har været på software siden og man skal jo tænke på at køber man en Tesla så køber man langt hen af vejen en computer på hjul og jeg har endnu ikke haft en computer der ikke har drillet lidt en gang imellem.

Konen har en enkelt gang været ude for at skærmen ikke ville tænde uanset hvad hun prøvede og endte med at køre med slukket skærm - Pludseligt tændte den og fejlen har ikke dukket op siden.
I går var navi rimelig dum. Vi skulle en tur til Sæby, til en adresse som den havde været på før. Den adresse kendte den pludselig ikke. Heller ikke en sidevej dertil. Google maps kunne finde den uden problemer og Tesla App kunne også, men da jeg sendte ruten fra telefon og til bil valgte den at sende mig til en adresse få meter derfra.

Jeg bruger gerne navigationen næsten uanset hvor vi skal hen da bilen i de allerflest tilfælde så selv tager farten af (ned til ca. 40 km/t) ved rundkørsler og kryds når man kører på adaptiv fartpilot.
Har prøvet den selvkørende funktion og bryder mig ikke særlig om den da opmærksomheden alligevel skal være på selve kørslen.

En ting som ikke imponerer mig særlig meget er måden som "Planlagt afgang" samt "Planlagt opladning" fungerer på.
På en måde er det smart nok at "Planlagt afgang" er koblet op på en adresse men hvor er oversigten over hvilken adresser som er koblet på og hvornår?
Som daglig pendler er det smart at bilen er klar til afgang hjemme når man skal på arbejde og igen klar til afgang når man skal hjem fra arbejde - men hvad med os der ikke bruger bilen på den måde.
Vores kører hjemmefra på meget forskellig tidspunkter hverdage og weekender og det sker flere gang at vi glemmer at slå funktionen fra så den næste dag også står og klargøre - Eller som i går (lørdag) jeg satte den til afgang 07,45 men havde ved en fejl ikke sat den til "alle dage" så den var ikke klar da vi skulle køre.
Enhver telefon i dag kan sætte - gu´ ve´ hvor mange alarmer på forskellige tidspunkter og flere dage eller en enkelt dag. Burde ikke være et problem at lave det på den måde.

Økonomien går jeg ikke så meget op i men kan godt se at den er klar billigere at køre i. Kørte fra Søby i går til Brønderslev for at lade ved SUC - Ikke fordi det var nødvendigt men fordi jeg skulle slå 3 timer ihjel inden konen skulle hentes igen og det er jo en fornøjelse at køre i bilen.
Der tankede jeg helt op til 100 % - Godt og vel 300 km for 105 kr.
Kan selvfølgelig tanke billigere hjemme og kan se at vores el-forbrug cirka er blevet fordoblet efter vi fik bilen.
Som sagt går jeg ikke så meget op i hvad totalomkostningerne er men prøvede at lave et groft overslag da vi rundede 6 mdr. dagen for bilen og der så det ud til at brændstofomkostningerne var cirka de samme som det ville have været ved vores sidste bil, en Hyundai Kona HEW.
Dertil skal så sige at etablering af hjemmelader var lagt ind under omkostningerne, hvilket jeg ser som nødvendigt da det jo er en udgift jeg har ofret for at tanke min bil. Men det betyder så også at vi efter ca 6 mdr. har betalt for vores hjemmelader og af fremover falder lade-omkostningerne drastisk. Der skal kun medregnes de cirka 80 kr månedligt til leje.

Et stort ankepunkt for mange er interiør med den stor skærm og et fåtal af knapper.
Her skal man jo nok tænke på at Tesla arbejder hen i mod at bilerne skal kunne køre selv og spørgsmålet er så hvor meget man skal bruge af forskellige knapper.
Derud over er det så også mange info som man ikke har behov for i en el-bil.
Omdrejningstæller og motortemp. f.eks.
At man skal skæve over til en skærm for at få noget info ser jeg heller ikke som et problem. De fleste biler i dag har jo en midterskærm hvor meget foregår - Navi og radio blandt andet.
Skal man kigge derover for at se hastighed skal jeg ikke flytte blikket så meget som jeg skal i en Ford Focus som jeg også kører en del i. (ingen Head-up) Tillige skal jeg måske endda flytte hænderne lidt fra rattet for at se alle info i den.
At en Tesla mangler knapper til mange ting virker lidt åndsvagt til at starte med men når man lære bilen at kende føles det ikke som et problem og man finder hurtigt ud af af der findes forskellige genveje til den samme funktion samt at man kan altid bruge en velfungerende stemmestyring.
At man ikke kan åbne handskerum med en fysisk knap kan virke lidt "over-tec" men for min del har jeg aldrig ikke rigtigt brugt handskerum og kan knap huske hvad der ligger i det så for mig ingen problem.

Så - summe summarum.
Fin bil som jeg (vi) er glade for. Den dækker fint vores daglige behov kilometermæssigt - Vi har endnu ikke haft behovet for at lade ude.
Fin plads indvendig - Kører for det meste én eller to personer i bilen. Bagagerum har en udmærket størrelse, dog er adgang dertil måske ikke helt optimalt men skal der hentes store ting i Ikea så ville trailer under alle omstændigheder alligevel komme med.

Om det bliver Tesla igen eller anden el-bil om nogle år ved jeg ikke. Svært at sige hvordan fremtiden bliver inden for biler.
Men nu har vi taget springet fra at have dieselbiler i over tyve år til en benzin HEW i knap 3 år til ren el. Det har været en positiv oplevelse.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 25 feb 2024 17:24

Jeg er meget enig i dine betragtninger.
Jeg har aldrig før haft en bil der giver mig så meget køreglæde.
Men det var ikke derfor jeg købte den, det var rent snusfornuft (eller næsten ihvertfald)
Jeg køre 40.000 km om året. Det er klart at "brændstof" udgiften betyder mere end hvis man køre 10.000 km/år.
Samtidigt er forbruget på småture meget højere end på lange ture. Auto Motor und Sport sagde at ved -10 c, krævede det 5 kw at varme kabine og batterier op + 1 kw for hver af de flg. timer. Så hvis man mest køre korte ture, så er forbruget måske det dobbelte, af længere ture

Jeg bruger ikke "planlagt afgang" Men når jeg står ud af badet om morgenen, så tænder jeg varmen i bilen via appen. Og så er bilen varm når jeg har fået tøj på.

Jeg er som sagt rigtigt glad for min bil, og da jeg købte den var den teknologisk foran andre mærker når det kom til pris, forbrug, ladeplanlægning, forvarmning af batteri, hk, osv.
Nu er konkurrenterne blevet bedre og billigere, så jeg har ingen holdning til om jeg skal have en Tesla igen. Men jeg vil i hvert fald se om jeg kan få en bil man bliver lige så glad af at køre


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 25 feb 2024 20:57

PS
Noget andet jeg sætter pris på er at ikke alene bilens software, men også bilens hardware opdateres gennem bilens levetid.
Med de etablere bilmærker er det jo ofte sådan at der tilføjes f.eks adaptiv fartpilot, eller andre features der får ældre modeller til at virke outdatede, og dermed får folk til at vælge en ny model.
Pludselig havde vi et billede af henholdsvis højre/venstre side når vi blinkede. Det bliver vist senere udvidet med blindvinkel alarm.
en 6 år gammel Tesla model S er jo nærmest lige så smart som en helt ny.
Men det er også hardware. Pludselig var der varme i rattet.
Nu kommer der matrix forlygter, her 2 ½ år efter bilen blev lavet. Og det er jo ikke noget man betaler ekstra for

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 26 feb 2024 20:50

triumph skrev:
25 feb 2024 20:57
PS
Noget andet jeg sætter pris på er at ikke alene bilens software, men også bilens hardware opdateres gennem bilens levetid.
Med de etablere bilmærker er det jo ofte sådan at der tilføjes f.eks adaptiv fartpilot, eller andre features der får ældre modeller til at virke outdatede, og dermed får folk til at vælge en ny model.
Pludselig havde vi et billede af henholdsvis højre/venstre side når vi blinkede. Det bliver vist senere udvidet med blindvinkel alarm.
en 6 år gammel Tesla model S er jo nærmest lige så smart som en helt ny.
Men det er også hardware. Pludselig var der varme i rattet.
Nu kommer der matrix forlygter, her 2 ½ år efter bilen blev lavet. Og det er jo ikke noget man betaler ekstra for
Kan vi ikke være enige om, at hardwaren har været der hele tiden, den bliver bare løbende aktiveret.
Blink billede har vi da haft mere end ½ år, og blindvinkel alarm mere end 3 mdr. Matrix lygter har de fleste 3 & Y efter 2021, og da EU godkendelsen lå der ifm. lanceringen af Highland, bliver software udbredt til øvrige modeller med Matrix.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 27 feb 2024 08:33

BWJ skrev:
26 feb 2024 20:50
Kan vi ikke være enige om, at hardwaren har været der hele tiden, den bliver bare løbende aktiveret.
Blink billede har vi da haft mere end ½ år, og blindvinkel alarm mere end 3 mdr. Matrix lygter har de fleste 3 & Y efter 2021, og da EU godkendelsen lå der ifm. lanceringen af Highland, bliver software udbredt til øvrige modeller med Matrix.
Jo. Men jeg viste hverken at mit rat havde indbygget varme, eller mine forlygter var matix forlygter da jeg købte bilen.
Og så er det da dejligt at finde ud af det/ få noget man slet ikke vidste at bilen havde

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 01 mar 2024 19:49

Nok ikke lige en Fisker der skal bestilles :-(
Skærmbillede 2024-03-01 194714.png
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 03 mar 2024 12:15

Så at BYD havde sat prisen ned med 30% på alle modeller i Kina.
Gad vide om den prisnedsættelse også kommer til Danmark ?
I givet fald vil en BYD Dolphin (På størelse med en VW Id3) falde fra 235.000 til 164.500
Det ville være samme pris som en mikrobil.....

https://www.youtube.com/watch?v=th6pn6dojiI


Besvar