svanggaard skrev: ↑09 mar 2024 12:42
Mine ufravigelige krav er:
1) Trækvægt minimum 1200kg.
2) Rækkevidde med do, minimum 175km
3) Privatleasing (Grundet risiko for værditab)
Umiddelbart har følgende kandidater været på banen:
Volvo EX30
Nissan Ariya
IONIQ 5
IONIQ 6
Polestar 2
Skoda Enyaq iV
BYD SEAL
KIA EV6
Volvo C40
Volvo XC40
Tesla Y
Volvoen ligger lunt i svinget pga. leasing-pris, samt at det formodentligt er en fordel, at der er mindre end 10km til nærmeste autoriserede Volvo-værksted.
Mht. til rækkevidde kører jeg mange korte ture. Lange ture forekommer maksimalt et par gange årligt.
Jeg er ikke i tvivl om at Tesla Y er et sikrere valg (rækkevidde, modenhed). Men den er altså minimum 1000,- beskattede kroner dyrere pr. md, når alt medregnes (ift. EX30). Jeg ærgrer mig stadig over at jeg ikke nåede at komme om bord i efterårets leasing-slagtilbud. P.T. tilbyder Tesla slet ikke leasing på model Y.
Du skal dælme være vågen. Der kommer nye leasing tilbud hele tiden, og ved leasing skal man jo ikke være så opmærksom på fejl, gensalgsværdi, forsikring, osv. Så mærket betyder jo ikke meget
Jeg så at brugtprisen på en ID4 er faldet 150.000 kr på 1 år (Og det er for modeller der har mere udstyr, end de havde for 1 år siden)
Så jeg forstår godt din tankegang.
Jeg tænkte egentligt at nu var nybilspriserne stabiliseret, men så faldt Honda e:Ny1 med 100.000, Kia/Hyundai med 40.000, VW ID7 fik sin 3 prisnedsættelse, og BYD satte prisen ned med 30% i Kina, Såååå. NOT !
Jeg køre 40.000 km om året, og havde egentlig aldrig overvejet leasing.
Men det er en ny virkelighed, og jeg havde nok heller ikke medregnet i mit regnestykke. At det PT koster 65-70.000 og låne 300.000 over 6 år = 11.666 kr/år + 3500 i service (+ 6000-8000 i forsikring, der er med i nogen leasing aftaler) + 800 kr i grøn ejerafgift = 16.000 kr/år man får med i Leasingudgiften.
Normalt siger man at en god bil taber 40% af værdien på 3 år/60.000 km => hvis man køber en bil til 400.000, så vil den have tabt 160.000 kr = 53.333 kr/år.
Men hvis biltypen f.eks. pludselig bliver 50.000 billigere i ejerperioden, bliver restværdien vel; (400.000-50.000) x 0,6 = 210.000 => et tab på 190.000 kr= 63.333 kr/år + de 16.000 man spare i finansiering/service = 79.333 kr om året for at have købt en bil, men uden at have betalt for brændstof/dæk
Så virker en leasingydelse på 60.000 om året jo ikke så dum