Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af honneymonster » 29 dec 2022 09:32

Min gamle Citroën C4 er ved at være moden til udskiftning Skal man kigge på en elbil eller en ny diesel
Kører ca 20000 km om året
Har kigget lidt på en Kia Niro Advange den har kørt 16000 km
Vil det være et fornuftigt valg ?
Er der nogen der har et økonomisk overblik på hvad det koster med de nuværende elpriser

Mv Peter


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 29 dec 2022 09:54

honneymonster skrev:
29 dec 2022 09:32
Min gamle Citroën C4 er ved at være moden til udskiftning Skal man kigge på en elbil eller en ny diesel
Kører ca 20000 km om året
Har kigget lidt på en Kia Niro Advange den har kørt 16000 km
Vil det være et fornuftigt valg ?
Er der nogen der har et økonomisk overblik på hvad det koster med de nuværende elpriser

Mv Peter
Er det ikke mere et spørgsmål om hvad hjertet siger ?

Jeg er selv diesel-fan og har kørt diesel privat i over 20 år men kom til sidst til den konklusion at jeg ikke ville betale staten for at køre diesel-bil.
På det tidspunkt vi skiftede kostede det os næsten 5000 i grøn ejerafgift.

På daværende tidspunkt var jeg overhovedet ikke klar til at springe på el-biler men der sker en rivende udvikling inden for dem og næste gang bliver det måske.
Vi valgte så en HEV - Bevares, den er da fin nok til vores behov men ikke særlig inspirende.

Jeg syntes at man skal kigge på hvad ens daglige behov er og ikke hvad ens årlige kørselsforbrug ligger på.
For vores vedkommende kører vi typisk 20 til 35 km hver vej når bilen kører - Altså under 100 km.
Altså vil næsten enhver el-bil kunne klare denne distance uden problem.

Men skal de 20.000 km du nævner fyres af med 200 til 400 km daglig vil jeg nok tænke mig lidt om.
Jeg har det sådan at en tankning skal ikke tage mere end max 5 minutter fra man ruller ind til man er afsted igen og her halter infrastrukturen stadig i Danmark med hensyn til ladestationer.

Er du ligeglad med at betale en forhøjet afgift til staten ved at køre diesel findes der rigtig gode maskiner der ude men i nye biler bliver det bare sværere og sværer at finde diesel i deres program grundet statens afgifts-politik.
Firma-mæssigt kører jeg selv en Ford Focus Active med en 2,0 diesel med automat gear. Rigtig fin motor men den er desværre også røget ud af programmet.

Mange siger at diesel kun skal bruges til langture men med 6 diesel biler privat som hovedsaligt har kørt mindre ture kan jeg kun sige at jeg aldrig har haft problemer med motorene.

Økonomien diesel kontra el vil jeg ikke ind i da der er så mange "Hvisser" men det er vel stadig sådan at du får mere bil for pengene hvis du vælger en el-bil grundet regrestringesafgiften.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 29 dec 2022 10:00

Hybrid vil nok være det bedste valg.
Tyvstjålet på nettet:

Hvis vi regner med en benzinpris på 14,60 kr., og at bilen har en brændstoføkonomi ved kørsel med tomt batteri på 15 km/l, så skal strømmen koste under 4 kr. pr. kWh, før det kan betale sig at køre på ren strøm. Det er forudsat, at bilens forbrug er omkring 4 km/kWh.

Med kørsel i hybridtilstand har mange hybridbiler en brændstoføkonomi omkring 23-25 km/l – en markant forbedring i forhold til kørsel på tomt batteri. Derfor betaler det sig bedst at køre i hybridtilstand, så længe strømmen er dyrere end 4 kr./kWh. Strømmen skal koste 2,50 kr./kWh eller derunder, før det bedst kan betale sig at køre på ren strøm kontra hybridtilstand med opladet batteri.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 29 dec 2022 10:22

Iøvrigt, hvad er ligheden mellem en elbil ejer og én med dårlig mave ?

Det er angsten for ikke at nå hjem :toofunny:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 29 dec 2022 12:12

Vedr. Kiaén
Kva det er en Kia, så er det sikkert en god kvalitetsbil.
Den nye e-niro syntes jeg er virkelig lækker, men for dyr, og lynlader for langsomt.
Den gamle lader sjovt nok med 130 KW i stedet for de 80 den nye lader med
Og;
Nu ved vi ved ikke hvor gammel den er/med hvilket batteri/Hvad den koster.
Jeg tror det var i 2020 de gik fra 1 fast ladning til 3 faset. Den 1 fasede hjemmelader med 3,6 KWh i stedet for 11 KWh. (Lynladning er også langsommere i en enfaset)
Og så tager det altså noget tid at fylde det enten 40 eller 64 KWh batteri.
Man skal have et meget begrænset, eller meget ensartet kørselsmønster for at vælge den 40 KW.

Som Linz skriver, så er det fint hvis man køre 40 km om dage. Men hvis man ligesom mig; Køre på arbejde/Hjem (100 km). Køre datteren på arbejde, og selv hjem (35 km) Køre Sønnen til sport, ud og handle, og hjem (45 km) Køre op og henter dateren på arbejde (35 km)
215 km totalt. Det er ikke et problem i min TM3SR+, men man skal huske; Når man køre mange små ture, skal kabinen varmes op hvergang, det æder rækkevide. Vinter og motorvej æder rækkevide
Jeg tror du skal prøve at lave et regne stykke på en jævnligt hændende dagsforbrug, med det største forbrug. Og lave et regnestykke.
De fleste fabrikanter anbefaler at man ikke dagligt oplader bilen til mere end 80%. Og man har vel heller ikke lyst til at komme hjem med mindre end 20% strøm. Så er der altså kun 60 % tilbage
Her er en Naf test, den siger at en Niro (Modsat de fleste biler) faktisk køre et opgivne 455 km om sommeren, men kun 360 km om vinteren
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... kia-e-niro
Så kan du tage det tal og gange med 0,6 =216 km. Og så kan du vel gange med 0,9-0,95 hvis du har mange småture/skal opvarme kabinen mange gange. Det tal bliver værre på de biler der ikke har varmepumpe.
200 km rækkevide vil sikkert opfylde de flestes behov, men er jo noget helt andet end de angivne 455 km. Og hvis elbilen havde haft et 40 KWh batteri, så havde det været træls.

Batterier der er lavet i Lithium jern fosfat, skal oplade til 100%, så her er den daglige rækkevide tættere på det opgivne. Derudover5 degenerere de meget mindre end alm. Lithium batterier, og er samtidigt billigere og fremstille. Desværre er de tungere og fylder mere.
Derfor kan der kun puttes 60 KWh Lithium jern fosfat batterier i en Tesla, mens der er plads til 78 KWh alm Lithium batterier
Det er den slags batterier der er i Tesla Standard Range modeller

Den har jo søskende Kia Soul, Hyundai e-Kona og Ioniq (Den gamle model)
Til tider kan man finde dem billigt i tyskland
https://www.autoscout24.de/lst/kia/e-ni ... ng=include
Det er relativt simpelt at importere selv.
Der er ingen afgift, men skal give 3-4000 kr til transport, og det samme for et firma kan toldsyne dem. Så for 6-8000 står den på danske plader.

Nu ved jeg ikke hvad dit bilbuget er, Om det er 200-300, eller 400.000 som en e-Niro du taler om kan koste.
Men omkring de 300, så ville jeg også kigge på en MG4. Jeg tror BYD Atto koster 350.000. Fra den Pris kan man få en Tesla M3 SR der er 6 md gammel

Når det kommer til bil økonomi, så er disse sider gode
https://www.elbiil.dk/?fbclid=IwAR2Rgu0 ... adelosning
https://ladepris.dk/

Når der købes el bil er folk ofte opmærksom på rækkeviden, men ikke forbruget
Det er ikke for sjovt at Tesla laver biler med lavt luftmodstand, og effektive komponenter.
I disse tider hvor strøm koster penge, så er det en væsentlig post man kan spare ved at vælge en sparsommelig model.
En Polestar bruger vel 1/3 mere strøm en en Teasla model 3.
Det er ikke bare økonomi, det er også tid ved ladestanderen man spare tid.

Når du skal finde realistiske afstande som biler kan køre, samt reelt forbrug så er her et par sider
https://ev-database.org/#sort:path~type ... g:number=9

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/el ... eviddetest

Det er godt et år siden jeg fik en Tesla Model 3SR+.
Jeg har aldrig haft en bil der giver mig så meget fornøjelse.
Vi var i Prag på sommerferie, Turen tager vel 1½-2 timer mere end den ellers ville have taget, men man er til gengæld helt afslappet når man kommer frem
Senest rettet af triumph 29 dec 2022 13:09, rettet i alt 5 gange.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 29 dec 2022 12:25

BWJ skrev:
29 dec 2022 10:00
Hybrid vil nok være det bedste valg.
Tyvstjålet på nettet:

Hvis vi regner med en benzinpris på 14,60 kr., og at bilen har en brændstoføkonomi ved kørsel med tomt batteri på 15 km/l, så skal strømmen koste under 4 kr. pr. kWh, før det kan betale sig at køre på ren strøm. Det er forudsat, at bilens forbrug er omkring 4 km/kWh.

Med kørsel i hybridtilstand har mange hybridbiler en brændstoføkonomi omkring 23-25 km/l – en markant forbedring i forhold til kørsel på tomt batteri. Derfor betaler det sig bedst at køre i hybridtilstand, så længe strømmen er dyrere end 4 kr./kWh. Strømmen skal koste 2,50 kr./kWh eller derunder, før det bedst kan betale sig at køre på ren strøm kontra hybridtilstand med opladet batteri.

Jeg tror du har misforstået teksten.
De fleste elbiler køre minimum 5 km/KWh. Min køre 6,7 km/KWh.
De nævnte 4 KM/KWh omhandler hybrid biler der har et højere forbrug, fordi de er tungere

Det teksten omhandler er, at NÅR man har købt en opladningshybrid, så skal man kun oplade den hvis strømmen koster under 4 kr/KWh.
Hvis man kom 20% længere på en KWh, så ville det blive et andet regnestykke

Jeg har en dyr fastpris aftale på el hvor jeg giver 4,3 kr/KWh, inkl. transport og skatter
Det koster mig (Inkl. 5% ladetab) 4,3 x 1,05/6,7 = 0,68 kr/km
Jeg har opsagt min elaftale da jeg PT kan lade om natten til 1/3 af den pris

Hvis en dieselbil køre 20 km/l til 14 kr ; 14/20 = 0,7 kr/KWh

calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle » 29 dec 2022 13:33

Et stykke tid siden jeg sidst har tjekket op på det, men hvis du skal trække noget, så mener jeg stadig at el-bilerne halter bagud, og det skal du måske have med i dine beregninger. Vi har en dobbeltakslet campingsvugn med en totalvægt på 2400 kg, og jeg tænker, at der nok lige går et par dage, før en elbil må og kan trække det icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 29 dec 2022 13:45

calle skrev:
29 dec 2022 13:33
Et stykke tid siden jeg sidst har tjekket op på det, men hvis du skal trække noget, så mener jeg stadig at el-bilerne halter bagud, og det skal du måske have med i dine beregninger. Vi har en dobbeltakslet campingsvugn med en totalvægt på 2400 kg, og jeg tænker, at der nok lige går et par dage, før en elbil må og kan trække det icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
En Ford F150 må trække 3500 kg :wink:
https://www.mynewsdesk.com/dk/ford-moto ... sk-3100941

Hvis det alligevel er i overkanten, så er der en liste her
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller

calle

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af calle » 29 dec 2022 14:49

triumph skrev:
29 dec 2022 13:45
En Ford F150 må trække 3500 kg :wink:
https://www.mynewsdesk.com/dk/ford-moto ... sk-3100941

Hvis det alligevel er i overkanten, så er der en liste her
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller
Jep men desværre: "Der er for øjeblikket ingen planer om at F-150 Lightning lanceres på det europæiske marked". Hvis vi tager udgangspunkt i det andet link fra FDM, så er det langt mere interessant. Læg mærke til hvor mange af familiebilerne, der ikke engang må trække en ganske alm. "havetrailer", når man skal på genbrugsstationen.

honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af honneymonster » 29 dec 2022 14:52

Hej alle
Der er da noget at tænke på
Kia er fra 3 mdr 22 til 316000,00 kr
Den har en god indgangshøjde næsten det samme som MinC4
Den må trække 750 kg som er nok til mig
Jeg kan se at det bliver ca samme pris som diesel men det må være noget billigere i årligt service
Har fået noget at tænke på men rækkevidde på 360-450 km pr opladning tiltrækker mig

Mv Peter


Besvar