Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 03 mar 2024 12:56

triumph skrev:
03 mar 2024 12:15
Så at BYD havde sat prisen ned med 30% på alle modeller i Kina.
Gad vide om den prisnedsættelse også kommer til Danmark ?
I givet fald vil en BYD Dolphin (På størelse med en VW Id3) falde fra 235.000 til 164.500
Det ville være samme pris som en mikrobil.....

https://www.youtube.com/watch?v=th6pn6dojiI
Prisen på gaden eller ???

Hvis det er det så skal de måske ikke sætte pris særligt meget ned før det giver udslag i reg. afgift, moms og lignede.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 03 mar 2024 13:21

Det bliver et gæt,
I dag koster en Dolphin 235.000. Jeg gangede bare 235 med 0,7.
Men der er vel egentligt ikke afgift på elbiler under ca. 400.000, eller ?
Som jeg husker det så betales der alm. afgift for elbiler, men der er fradrag på xx kr pr kwh batteri, op til xx KWh.
Så er der fradrag i afgiften for dit og for dat. Så det ender op med at elbiler under (vist nok) 400.00 ikke betaler afgift

https://elbilviden.dk/offentlig/hvad-ko ... ngsafgift/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 03 mar 2024 14:29

triumph skrev:
03 mar 2024 13:21
Det bliver et gæt,
I dag koster en Dolphin 235.000. Jeg gangede bare 235 med 0,7.
Men der er vel egentligt ikke afgift på elbiler under ca. 400.000, eller ?
Som jeg husker det så betales der alm. afgift for elbiler, men der er fradrag på xx kr pr kwh batteri, op til xx KWh.
Så er der fradrag i afgiften for dit og for dat. Så det ender op med at elbiler under (vist nok) 400.00 ikke betaler afgift

https://elbilviden.dk/offentlig/hvad-ko ... ngsafgift/
For den almindelig mand er det vist også lidt svært at regne ud men som jeg forstår det er der 40% afgift og ikke at forglemme momsen.
Hvis en elbil koster 205.000 i reel værdi og sættes 500 kroner ned sparer man åbenbart 150% af beløbet mellem 204.600 og 205.000 så hvis jeg regner rigtigt så vil en nedsættelse af bilens værdi på 500 kr give en besparelse på 1100 - Derud over også en mindre moms andel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 08 mar 2024 18:21


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 09 mar 2024 09:39

Jeg prøvekørte Volvo EX30 forleden. Rigtig fin bil. Bagsædepladsen er trang og den får tæsk for 20-30% højere elforbrug end f.eks. Tesla. Umiddelbart betyder det højere elforbrug dog ikke det store i det samlede budget.

Privatleasing havner ca. 5000 med 25.000km/år (førstegangsydelse 17.000 når der skal monteres træk, ellers 15.000). Det er meget tæt på at jeg bider til bolle.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 09 mar 2024 10:49

svanggaard skrev:
09 mar 2024 09:39
Jeg prøvekørte Volvo EX30 forleden. Rigtig fin bil. Bagsædepladsen er trang og den får tæsk for 20-30% højere elforbrug end f.eks. Tesla. Umiddelbart betyder det højere elforbrug dog ikke det store i det samlede budget.

Privatleasing havner ca. 5000 med 25.000km/år (førstegangsydelse 17.000 når der skal monteres træk, ellers 15.000). Det er meget tæt på at jeg bider til bolle.
Jeg har ikke nogen holdning til EX30, men et højere forbrug, giver en lavere rækkevide. Her står at forbruget motorvej vinter er 245 Watt/km / rækkeviden er 260 km fra 100 til 0%.

https://ev-database.org/car/1910/Volvo- ... e-Motor-ER

Nu ønsker man jo ikke og komme hjem med 0%, Så rækkevidden fra 100 til f.eks. 20% er 208 km
Hvis du bider turen over i 2 (Altså køre til XX, om morgen, og hjem om eftermiddagen) så er rækkeviden endnu kortere, da kabinen skal varmes op 2 gange (i -10C kræver det ca. 5 KWh at varme batteri og kabine + 1 kWh pr time for at holde kabine varm)
Nu ved jeg heller ikke hvilken batteritype der er i bilen. Men de alm. batterier er der nogen der har en holdning om, kun bør lades til 80% dagligt, og kun til 100% ved særlige lejligheder. Andre mener det er ligegyldigt. Men fra 80 til 20% er rækkeviden så kun 166 km
(Jeg har LFP batterier, der skal lades til 100%, så jeg ved ikke hvad der er op eller ned i den debat)
Alt det er naturligvis 100% ligegyldigt hvis man kun sjældent kører langt på motorvejen om vinteren.
Jeg har en TM3 SR med 51,4 KWh batteri. Den har LFP batteri = lades til 100% hver dag. Bilen har en WLTP opgivet rækkevide på 440 KM. Men i -10C kan den køre 240-250 km på motorvejen

Jeg hørte at Renault også havde tilbud på privatleasing, 12 md binding, ingen udbetaling
https://privatleasing.renault.dk/privat ... 20Electric

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 09 mar 2024 12:29

Jeg syntes det er lidt mærkeligt med told på Kinabiler.
De europæiske regeringer og bilproducenter har gjort alt hvad de kan for at forhale indførelsen af elbiler. Og jeg tror ikke mere protektionisme gør dem mere konkurrencedygtige.
Kina har jo satset benhårdt på elektrificering, og man kan jo nærmest ikke købe en solcelle, inverter, eller batteri der ikke er fremstillet i Kina.
Kinøjserne har ved rettidig omhu (Og sikkert en god gang bestikkelse) Sikret sig råvare. Men også resten af forsyningskæden; forædling, produktion af batterier, og nu også bilerne til at sætte dem ind i.
De har jo også givet statsstøtte der fremme elbiler i Kina. F.eks er det sådan at hvis man skal have en fossilbil i Shanghai, så skal man deltag i et lotteri for i det hele taget få lov til at få bilen indregistreret. Og hvis man "Vinder" så skal man betale 50.000 i afgift for at få fossilbilen indregistreret.
Så er det jo klart at der er flere der vælger en elbil.
Jeg har ikke forstand på om Kinøjserne har givet konkurrenceforvridende statsstøtte. Men i givet fald er de ikke de eneste. F.eks. giver EU prøjserne erhvervsstøtte på 570 milliader EUR om året. Franskmændene har fjernet støtten til kinesisk produceret elbiler, ud fra nogle kriterier om at el i Frankrig kommer fra ren atomkraft, mens den i Kina nok kommer fra Kul. Så derfor vil de gerne have lokalt produceret biler (Selvom råvarende kommer fra Congo, elektronikken fra Kina, osv)

https://www.bt.dk/biler/eu-truer-med-at ... mme-haardt

https://dk.ml-vehicle.com/news/france-e ... 94289.html

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 09 mar 2024 12:42

Mine ufravigelige krav er:

1) Trækvægt minimum 1200kg.
2) Rækkevidde med do, minimum 175km
3) Privatleasing (Grundet risiko for værditab)

Umiddelbart har følgende kandidater været på banen:

Volvo EX30
Nissan Ariya
IONIQ 5
IONIQ 6
Polestar 2
Skoda Enyaq iV
BYD SEAL
KIA EV6
Volvo C40
Volvo XC40
Tesla Y

Volvoen ligger lunt i svinget pga. leasing-pris, samt at det formodentligt er en fordel, at der er mindre end 10km til nærmeste autoriserede Volvo-værksted.

Mht. til rækkevidde kører jeg mange korte ture. Lange ture forekommer maksimalt et par gange årligt.

Jeg er ikke i tvivl om at Tesla Y er et sikrere valg (rækkevidde, modenhed). Men den er altså minimum 1000,- beskattede kroner dyrere pr. md, når alt medregnes (ift. EX30). Jeg ærgrer mig stadig over at jeg ikke nåede at komme om bord i efterårets leasing-slagtilbud. P.T. tilbyder Tesla slet ikke leasing på model Y.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 09 mar 2024 13:50

svanggaard skrev:
09 mar 2024 12:42
Mine ufravigelige krav er:

1) Trækvægt minimum 1200kg.
2) Rækkevidde med do, minimum 175km
3) Privatleasing (Grundet risiko for værditab)

Umiddelbart har følgende kandidater været på banen:

Volvo EX30
Nissan Ariya
IONIQ 5
IONIQ 6
Polestar 2
Skoda Enyaq iV
BYD SEAL
KIA EV6
Volvo C40
Volvo XC40
Tesla Y

Volvoen ligger lunt i svinget pga. leasing-pris, samt at det formodentligt er en fordel, at der er mindre end 10km til nærmeste autoriserede Volvo-værksted.

Mht. til rækkevidde kører jeg mange korte ture. Lange ture forekommer maksimalt et par gange årligt.

Jeg er ikke i tvivl om at Tesla Y er et sikrere valg (rækkevidde, modenhed). Men den er altså minimum 1000,- beskattede kroner dyrere pr. md, når alt medregnes (ift. EX30). Jeg ærgrer mig stadig over at jeg ikke nåede at komme om bord i efterårets leasing-slagtilbud. P.T. tilbyder Tesla slet ikke leasing på model Y.
Du skal dælme være vågen. Der kommer nye leasing tilbud hele tiden, og ved leasing skal man jo ikke være så opmærksom på fejl, gensalgsværdi, forsikring, osv. Så mærket betyder jo ikke meget
Jeg så at brugtprisen på en ID4 er faldet 150.000 kr på 1 år (Og det er for modeller der har mere udstyr, end de havde for 1 år siden)
Så jeg forstår godt din tankegang.

Jeg tænkte egentligt at nu var nybilspriserne stabiliseret, men så faldt Honda e:Ny1 med 100.000, Kia/Hyundai med 40.000, VW ID7 fik sin 3 prisnedsættelse, og BYD satte prisen ned med 30% i Kina, Såååå. NOT !

Jeg køre 40.000 km om året, og havde egentlig aldrig overvejet leasing.
Men det er en ny virkelighed, og jeg havde nok heller ikke medregnet i mit regnestykke. At det PT koster 65-70.000 og låne 300.000 over 6 år = 11.666 kr/år + 3500 i service (+ 6000-8000 i forsikring, der er med i nogen leasing aftaler) + 800 kr i grøn ejerafgift = 16.000 kr/år man får med i Leasingudgiften.

Normalt siger man at en god bil taber 40% af værdien på 3 år/60.000 km => hvis man køber en bil til 400.000, så vil den have tabt 160.000 kr = 53.333 kr/år.
Men hvis biltypen f.eks. pludselig bliver 50.000 billigere i ejerperioden, bliver restværdien vel; (400.000-50.000) x 0,6 = 210.000 => et tab på 190.000 kr= 63.333 kr/år + de 16.000 man spare i finansiering/service = 79.333 kr om året for at have købt en bil, men uden at have betalt for brændstof/dæk
Så virker en leasingydelse på 60.000 om året jo ikke så dum

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 09 mar 2024 16:15

Jeg er egentlig ikke så nervøs for at priserne på elbiler falder i al almindelighed. Der er stort set ingen fabrikanter som tjener penge på elbiler - så smertegrænsen er nok ved at være nået.

Jeg regner med værditab op til 18% / år - under forudsætning af at der ikke sker væsentlige teknologiske eller afgiftsmæssige ændringer. Men det er jo ikke helt urealistisk, at der sendes et batteri på markedet, med forbedret kapacitet og holdbarhed i den nærmeste fremtid (til den samme pris). Og de som tror at afgifterne holdes i ro, kan jo bare sætte sig ind i hvordan vilkårene er ændret for solcelleejere. Lige pludselig har vi en "ladeafgift", eller mister muligheden for refusion af elafgift.

Jungletrommerne siger, at vinterens leasingtilbud handlede om at ALD havde lavet en go' deal på et par hundrede Hvide Tesla Y RWD'ere . De kommer på brugtmarkedet samtidigt om 3 år - hvad er en hvid Tesla Y værd til den tid?

Jeg er knap så nervøs for prisfald på fossilbiler. Det kan godt blive bøvlet og dyrt at eje en fossilbil i Danmark, men sandsynligheden for en rimelig gensalgsværdi hjælpes godt på vej af at den kan eksporteres. Det varer trods alt mange år inden elbiler slår igennem i hele verden.

Kan det så betale sig med elbil? Nye fossilbiler går dælme langt på literen. Min umiddelbare vurdering er, at man skal eje elbilen i 6-8 år før regnskabet bliver rigtig godt. Og det forudsætter, at reservedelspriserne ligger i samme prisniveau for hhv. el- og fossilbiler. Elbiler skal også repareres!


Besvar