Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 15 mar 2024 16:19

triumph skrev:
15 mar 2024 09:28
Sagt med andre ord: Så koster det 205.000 at lease bilen i 3 år.= 68.333 kr/år.
Det må så være ex forsikring
Og der er naturligvis ingen finaceringsudgifter
Jeg gav 340.000 for min. Om 5 år har den kørt 200.000 km. Hvis vi leger at jeg kan få 60.000 for den , så har jeg tabt 280.000. så har jeg brugt 60.000 på finaceringsudgifter. Totalt 340.000/5
=68.000/år
Glemte lige Xxxx kr til rep og vedligeholdelse på min egen bil


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 16 mar 2024 09:58

Service og vedligehold er inkluderet i leasingaftalen. Forsikring er ikke tegnet endnu, men jeg har spurgt mit forsikringsselskab. Prisen for forsikring af leaset Volvo EX30 havner i ca. 6500,-/år.

Ifbm. aflevering dækkes enkeltskader for op til 4000,- / stk. - dog maks 30.000 samlet. Mao. er det begrænset hvilke risici jeg løber.

Jeg har endnu ikke dato for installation af Norlys-lader. Jeg er blevet bedt om at dobbelttjekke tykkelsen på kablet fra hovedtavle til undertavle i udhus. Det er en forudsætning, at kablet er minimum 5G6mm2.

Tingene var nær sat på hold, da jeg jeg for nyligt fik at vide, at når man finansierer via Tesla, er det ikke en traditionelt lån, men en "købekontrakt", som giver mulighed for at levere bilen retur og få eftergivet restgæld. Jeg var et kort øjeblik fristet til at undersøge sagen nærmere... Men nu gider jeg simpelthen ikke bruge mere tid på bil-overvejelser.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 16 mar 2024 10:07

Nemlig; Skid eller hop af tønden icon_cheesygrin.gif

( Tesla har et "Knæklån", hvor man de første 3 år betaler 2% i rente, herefter 5,3%)

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Kalechen » 16 mar 2024 11:52

svanggaard skrev:
15 mar 2024 04:14
Volvo EX30 er bestilt med privatleasing (25.000km / år). Der skal monteres træk og jeg havde derfor valget mellem at finansiere det via 1.gangsydelsen eller løbende. Løsningen blev en højere 1. gangsydelse på 25.000 og md ydelse på 5000,-. Bilen er tilgængelig om en måned.

Jeg har bestilt ladeboks ved Norlys. Jeg er helt ør i hovedet af at læse om abonnementer, refusion, hardware og installationsomkostninger. Der er virkelig nogen der har tænkt >>Hvorfor gøre lademarkedet enkelt, når det besværlige er så meget mere indviklet?<<
Super, du har kæmpet med konceptet, så kan du sikkert forklare, hvorfor man bruger ladeoperatører, når man kan eje sin ladeboks?

Mener jeg læste et eller andet sted, at ladeopearatører, kan være fortvivlende bøvlede, hvis man forsøger, at få en anden...

Mange virksomheder, som jeg ser det, gør alt hvad de kan, så produkter er sammenlignlige som planeter...

Tag bare forsikringsselskaber, banker og ikke mindst lovgivningen...

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2024 12:39

Kalechen skrev:
16 mar 2024 11:52
Super, du har kæmpet med konceptet, så kan du sikkert forklare, hvorfor man bruger ladeoperatører, når man kan eje sin ladeboks?

Mener jeg læste et eller andet sted, at ladeopearatører, kan være fortvivlende bøvlede, hvis man forsøger, at få en anden...

Mange virksomheder, som jeg ser det, gør alt hvad de kan, så produkter er sammenlignlige som planeter...

Tag bare forsikringsselskaber, banker og ikke mindst lovgivningen...
Jeg har også Norlys og er N1 kunde - Så derfor giver jeg 79 kr mdr for at have deres lader hængende. De har så servicen af den og kommer selvfølgelig og skifter den hvis den brænder sammen. Den første holdte ca til ti minutters ladning så var den over. to dage senere have vi en ny hængende på væggen.
Vil man have el-refusion er det også nærliggende at have sin lader igennem en operatør - Men kan vist godt administrerer det selv men er ikke helt klar over hvor bøvlet det er.
Betragt det som en slags forsikring at man lejer i stedet for at eje.

Min bil er købt kontant så hvorfor skulle jeg have kasko og ikke bare nøjes med ansvar ? Stop pengene i banken istedet for forsikringsselskabet....
Mon ikke det er de færreste der tænker den tanke når man har en bil til 300.000 + - for hvis nu....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 16 mar 2024 13:29

Kalechen skrev:
16 mar 2024 11:52
Super, du har kæmpet med konceptet, så kan du sikkert forklare, hvorfor man bruger ladeoperatører, når man kan eje sin ladeboks?

Mener jeg læste et eller andet sted, at ladeopearatører, kan være fortvivlende bøvlede, hvis man forsøger, at få en anden...

Mange virksomheder, som jeg ser det, gør alt hvad de kan, så produkter er sammenlignlige som planeter...

Tag bare forsikringsselskaber, banker og ikke mindst lovgivningen...
Svangaard ejer teknisk set sin lader, men;
Når man har elbil kan man få refunderet elafgiften på 95 øre/KWh, hvis man bruger en lade operatør.
Lade operatøren behøver ikke være den samme som din el udbyder. Men hvis det er 2 forskellige firmaer. Så betaler du el, hos F.eks EWII, og får elafgiften refunderet hos Homecharge. Men så får man ikke refunderet momsen af afgiften......
Det gør man til gengæld hvis el udbyder, og lade operatøren er den samme.

For at få refunderet elafgiften kræver det jo for det første at laderen er godkendt til afregning. Og nærmest alle ladeoperatøre kræver at laderen kan fjernaflæses.
De fleste ladeoperatøre gider ikke bøvle med 77 forskellige ladefabrikater der hver har deres soft og hardware problemer, så de har typisk kun 2-3 ladere de tillader,
Man laver så en aftale med ladeoperatøren, om at han "Overtager/låner" din lader så længe at du har en aftale.
Hvis du opsiger aftalen, så "Overtager" du laderen igen.

Det er bare ikke det samme som en anden ladeoperatør gider lave en ny aftale med dig, på en måske 5-8 år gammel lader, som han overtager service/reparations forpligtigelsen på, og ikke kender fabrikatet

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 16 mar 2024 13:40

Mine tanker om hjemmeladning:

Installation kræver 5G6 kabel, som koster et sted mellem 55 og 150 kr pr. løbende meter. Desuden en 20A Gruppe til ca. 200,-. Hertil omkostninger til elektriker. Dvs. 2-3.000 for installation eksl. ladeboks.

Hvis du har solceller eller varmepumper, og dermed reduceret elafgift, kan du ikke få refusion for den del af elafgiften som går til opladning af bil. Der er en undtagelse ved hvis du bruger Clever, men umiddelbart dækker de det ind vha. højere installationsomkostninger.

Du kan godt eje din ladeboks selv, og samtidigt få refusion. Det kræver en ladeboks med MID måler (afregningsgodkendt/kalibreret måler). Tidligere kunne man sende et billede af måleren ind til ladeoperatøren (hvor man skal have et abonnement). Så vidt jeg kan gennemskue, udbydes der kun fjernaflæste løsninger nu. I praksis tror jeg kun det er ladebokse fra Easee og Zaptec der accepteres. Ladeoperatøren skal overtage garantiforpligtelse på din ladeboks (service), så derfor er der flere som siger den også højst være 2 år gammel.

Og så er der moms'en af elafgift. Hvis ladeoperatøren er alle andre end dem som du køber strøm hos, får du ikke moms af afgift refunderet.

Jeg sparede 500,- ved at bestille installation af ladeboks gennem bilforhandleren. Jeg kommer derfor til at gi' 2495,- for installation af ladeboks + 4x190,- fordi mit kabel skal være 4 meter længere, end de 10 meter som er inkluderet i en standard installation. Derefter skal jeg gi' 199,- pr. md i leje og service. Jeg ejer altså ikke ladeboksen. Havde jeg ejet boksen kunne jeg slippe med ca. 70,- / md, men så ville jeg jo ikke få moms refunderet.

Elafgiften er p.t. 76,1øre/kWh + moms. hvis vi regner med 25.000km årligt, og 5km/kWh giver det 5000kWh årligt til hjemmeladning af bil. Det er nok lavt sat, men der skal jo også lades ude i byen lejlighedsvist. (5000kWh* 76,1 øre/kWh) x 1,25moms= 4756,25 i refusion/år.

Når man vælger en løsning fra elselskabet (Norlys i dette tilfælde), har de typisk en App som gør det muligt at lade ude i byen. Norlys har deres egne standere, men har også roamingaftaler med andre udbydere. Umiddelbart gi'r det ikke de store fordele prismæssigt, men alene det at jeg kan undgå alt for mange Apps og ladebrikker, ser jeg som en kæmpe fordel. Ejer man selv sin hjemmelader (med eller uden serviceabonnement), kan man hurtigt risikere at skulle lave ekstra ladeaftaler for at lade ude i byen.

Bliver jeg træt af Norlys, kan aftalen opsiges (har ikke sat mig ind i evt. binding). De skal så ha' ladeboksen retur. Men jeg har så stadigvæk en 20A sikringsgruppe og et 14m kabel. Det skal næppe pilles ned.

Jeg mangler stadig at afklare om jeg skal ha' en mormor-lader (mobil ladeboks). I givet fald skal det være en mobil 11kW lader med cee stik, samt en adapter så jeg kan køre 1 faset opladning fra en almindelig stikkontakt. Tænker jeg render over en billig brugt på DBA eller gul og gratis på et tidspunkt.

Hvis ikke der havde været alt det afgift/moms/refusions cirkus havde jeg nok sat et CEE stik op selv og nøjedes med den mobile lader. Men som tidligere skrevet >>Hvorfor gøre lademarkedet enkelt, når det besværlige er så meget mere indviklet?<<

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Kalechen » 16 mar 2024 14:30

@Lintz - så dyr en bil har jeg slet ikke, selvom der er kasko på den 19 år gamle bil, som nogen sjovt nok kaldte en elbil for år tilbage, da den har solceller i soltaget. Og ja, jeg vil hellere eje end leje også selvom det koster lidt mere.

@triumph - selvom jeg bruger Ewii med nogenlunde gennemskuelige fakturaer, så er moms afgifter og hvem, hvad og hvor langt over mit hoved...

@svanggaard - ja, jeg har solceller og VP. Dog sender jeg så meget overskudsstrøm til nettet, at jeg formentlig kan selvlade i de otte måneder - garanteret i seks måneder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 16 mar 2024 14:44

Beklager, jeg havde forstået at du købte din egen ladeboks gennem Nordlys.
Du kan sagtens få fuld refusion gennem Norlys, samtidgt med at du ejer din ladeboks, så skal du bare give 7000 kr mere for installation/120 kr mindre pr md.
https://norlys.dk/opladning/
Man skal altså leje ladeboksen i 58 md, før det ville have kunnet betale sig at købe den hos Nordlys.

Der er så mange gråzoner i denne ladejungle.
For det første falder elafgiften til 62 øre/KWh (+moms) frem mod 2030
Da jeg fik elbil, fik man refunderet momsen af elafgiften, selvom man havde forskellig el leverandør/ladeoperatør.
Jeg har Ewii som eludbyder, og Homecharge som ladeoperatør, og betaler vist nok 79 kr/md.
https://homecharge.dk/pages/ladelosning-til-private
De betaler 75 øre/KWh retur. Jeg "Mangler" altså 20 øre/KWh. (ved 5000 KWh = 1000 kr/år)
Til gengæld kan jeg frit vælge den billigste el leverandør. Norlys har et tillæg på spotprisen på 9 øre/KWh + 29 kr/md i abonnement (Det er jo på hele elforbruget, ikke kun elbilen)

Hos Ewii er tillæg 3,75 øre/KWh + 29 kr/md i abonnement

Sidste år brugte jeg 15.260 KWh, hvoraf 7240 KWh var til elbilen
Hvis jeg havde haft Norlys havde jeg betalt et tillæg på spotprisen på; (0,09 x15260) + (12x29) = 1721 kr/år
Ved egen ladestander havde jeg fået refunderet (7420 x 0,946) -(12 x 79) = 6071 kr/år

Refusion - tillæg spotpris el Nordlys; 6071 -1721= 4350 kr/år

Hos Ewii er det; (0,0375 x 15260) + (12x29) = 920 kr/år
Refusion Homecharge; (0,75 x 7420) - (12x79) = 4617 kr/år
Refusion - tillæg spotpris el Ewii= 4617 - 920 = 3697 kr/år

Det koster mig altså 4350 - 3697 = 653 kr/år ikke at have en aftale hos nordlys.
Hvis jeg skulle have en aftale hos norlys skulle jeg altså enten give 8500 for en ny ladeboks, eller leje en ladeboks til; 1500 kr for montage + 121 kr ekstra pr md (1452 kr ekstra pr år)
Det er vist ikke noget jeg skal rode i

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Kalechen » 16 mar 2024 15:20

triumph skrev:
16 mar 2024 14:44
Beklager, jeg havde forstået at du købte din egen ladeboks gennem Nordlys.
Du kan sagtens få fuld refusion gennem Norlys, samtidgt med at du ejer din ladeboks, så skal du bare give 7000 kr mere for installation/120 kr mindre pr md.
https://norlys.dk/opladning/
Man skal altså leje ladeboksen i 58 md, før det ville have kunnet betale sig at købe den hos Nordlys.

Der er så mange gråzoner i denne ladejungle.
For det første falder elafgiften til 62 øre/KWh (+moms) frem mod 2030
Da jeg fik elbil, fik man refunderet momsen af elafgiften, selvom man havde forskellig el leverandør/ladeoperatør.
Jeg har Ewii som eludbyder, og Homecharge som ladeoperatør, og betaler vist nok 79 kr/md.
https://homecharge.dk/pages/ladelosning-til-private
De betaler 75 øre/KWh retur. Jeg "Mangler" altså 20 øre/KWh. (ved 5000 KWh = 1000 kr/år)
Til gengæld kan jeg frit vælge den billigste el leverandør. Norlys har et tillæg på spotprisen på 9 øre/KWh + 29 kr/md i abonnement (Det er jo på hele elforbruget, ikke kun elbilen)

Hos Ewii er tillæg 3,75 øre/KWh + 29 kr/md i abonnement

Sidste år brugte jeg 15.260 KWh, hvoraf 7240 KWh var til elbilen
Hvis jeg havde haft Norlys havde jeg betalt et tillæg på spotprisen på; (0,09 x15260) + (12x29) = 1721 kr/år
Ved egen ladestander havde jeg fået refunderet (7420 x 0,946) -(12 x 79) = 6071 kr/år

Refusion - tillæg spotpris el Nordlys; 6071 -1721= 4350 kr/år

Hos Ewii er det; (0,0375 x 15260) + (12x29) = 920 kr/år
Refusion Homecharge; (0,75 x 7420) - (12x79) = 4617 kr/år
Refusion - tillæg spotpris el Ewii= 4617 - 920 = 3697 kr/år

Det koster mig altså 4350 - 3697 = 653 kr/år ikke at have en aftale hos nordlys.
Hvis jeg skulle have en aftale hos norlys skulle jeg altså enten give 8500 for en ny ladeboks, eller leje en ladeboks til; 1500 kr for montage + 121 kr ekstra pr md (1452 kr ekstra pr år)
Det er vist ikke noget jeg skal rode i
Fantastisk - tak for oversigten, men som situationen er nu, tænker jeg en 11 kW lader er det rigtige for mig. Jeg har 10 kvadrat trefaset, næsten hvor jeg planlægger at have ladeboks, når det kommer og 36 kW sikring ved stikledning.


Besvar