Bil på guleplader eller papegøjeplader?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?

Indlæg af thermik »

Min erfaring er hold firma og privat for sig! jeg var selvstendig i 4 år og til at starte med havde jeg en privatejet gulpladebil hvor jeg afregnede mig selv kørepenge pr. km det giver en byrde af den anden verden da man skal føre kørebog til dokumentation for skat, skrive km start og slut adresse start og slut jeg fik do en dims kaldet Autolock der via gps kan holde styr på adresser (koster abb.) og km kører man så en privat tur kan man fjerne den ved et tryk på en knap på enheden eller i softwaren der følger med og installeres på en pc kunne forstille mig det kunne være lavet om til en app i dag?? når du ejer bilen privat skal du selv stå for reparationer og vedligehold af bilen af private penge der er udbetalt EFTER skat du kan dog få fradrag for reparationer og vedligehold i virksomheden, min bogholder opdagede jeg privat havde brugt ca. 30.000 2 år i træk på at holde min gamle kassevogn kørende jeg solgte derefter min private kassevogn og fik en gammel personvogn til privat kørsel og fik indkøbt en gulplade kassebil i virksomheden hvor reparationer og vedligehold betales af firmakassen FØR skat yder mere kan du lave afskrivning på bilen (fradrag) og lade driften dække vedligehold reparationer og brændstof, ulempen er du ikke må kører privat i den men man kan jo komme ud for at man mangler frimærker, konvolutter, printerpapir eller andre småting til firmaet men der skal være et bilag på indkøbet (husk at et bilag/faktura koster ca. 20 kr. i administration før det har været hele vejen i gennem møllen bogholder revisor årsregnskab osv. så man skal lige vurdere om det kan betale sig med fix fax) Derfor også go ide med at have konto de steder man handler mest så alle faktura er samlet på et bilag en gang om måneden som også kunne være brændstof til bilen.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?

Indlæg af Troldmand. »

Bri_Jac skrev: 08 dec 2020 17:08 Ja det er korrekt min bil er gammel og uden partikelfilter, og må IKKE køre ind i miljøzonerne, så hvis du skal til Århus/Kbh eller andne by med miljøzone så skal du have en nyere bil.

Jeg ville nu finde en bil som er under 3000kg, da du derved kan spare på årlige afgifter
Screenshot from 2020-12-08 17-05-46.png

Alternativt ville jeg finde en hvidplade stationcar med stort varerum, det er vist lidt enklere regler. men det er jo ikke sikkert at der er plads til dit værktøj. til gengæld er en hvidpladebil lettere at sælge da der er flere i DK som vil have hvidpladebiler (ingen private ønsker jo at betale 30 tusind i afgifter årligt, for en nyere gulpladebil)
Hvis din gamle diselbil er over 30 år, kan du få veteran status på den. Og så må du køre i alle miljøzoner.
Besvar