Vinterdæk , det store spørgsmål.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 05 okt 2020 12:47 Så skal jeg ned og have mine nye dæk på :)

Det blev Pirelli Scorpion Winter (DOT2016)

Jeg synes dog det ser ud som at have siddet på andet bil? Eller?
Eller er det bare fordi de har rullet på snavnet overflade? Og der er ingen plastik tapper på , som andre nye dæk?
20201005_123354.jpg
Måske er det bare mig, som går for meget op i detaljerne :)
Ser ud til, at dine dæk allerede har nogle år på bagen.
CITAT "DOT nummer i form af en firecifret kode. Det er dækkets fremstillingsdato. De første to cifre angiver kalenderugen, tæt fulgt af to cifre for kalenderåret. Et dæk med DOT nummer 2412 blev således produceret i 24. uge af 2012".
Ergo må dine dæk være fra uge 20 år 2016. = DOT2016
Du kan læse mere her https://www.daekster.dk/shop/cms-gamle-daek.html og https://www.daekster.dk/shop/cms-DOT.html
Ved ikke om dine dæk har siddet på en anden bil?, der plejer og være sådan 2 farvet tynde streg på dækket hele vejen rund, når de er nye.
Hvor har du egentlig køb dem ??. De vinterdæk jeg har købt, er produceret i år 2020
Vedhæftede filer
dæk.jpg

pendec

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af pendec »

Dunas skrev: 05 okt 2020 15:49 Ser ud til, at dine dæk allerede har nogle år på bagen.
CITAT "DOT nummer i form af en firecifret kode. Det er dækkets fremstillingsdato. De første to cifre angiver kalenderugen, tæt fulgt af to cifre for kalenderåret. Et dæk med DOT nummer 2412 blev således produceret i 24. uge af 2012".
Ergo må dine dæk være fra uge 20 år 2016. = DOT2016
Du kan læse mere her https://www.daekster.dk/shop/cms-gamle-daek.html og https://www.daekster.dk/shop/cms-DOT.html
Ved ikke om dine dæk har siddet på en anden bil?, der plejer og være sådan 2 farvet tynde streg på dækket hele vejen rund, når de er nye.
Hvor har du egentlig køb dem ??. De vinterdæk jeg har købt, er produceret i år 2020
De er købt bevidst sådan hos daekleader.dk, så intet overraskende der og jeg skrev DOT pga info fra tidligere jeg skrev. Jeg har sparet ca. 1600-2000kr afhængig af den som sælger.
Ellers har jeg bare købt hos daekonline.dk som jeg oprindelig blev anbefalet. Så læste jeg trustpilot at de også sendte ældre dæk ud med DOT over 3 år gammel og solgt som nye. Så tænkte jeg, der måtte prøves en ny, og samtidig spare lidt, velvidende om dato på dæk.
btw
Har undersøgt dæk info, og der snakkes 6-10 år afhængig af hvem som beskriver det, generelt er det hvornår dæk kan begynde at give efter, og bare de lige klarer 4 sæsoner, så opnår de nok målet her.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 05 okt 2020 16:17 De er købt bevidst sådan hos daekleader.dk, så intet overraskende der og jeg skrev DOT pga info fra tidligere jeg skrev. Jeg har sparet ca. 1600-2000kr afhængig af den som sælger.
Ellers har jeg bare købt hos daekonline.dk som jeg oprindelig blev anbefalet. Så læste jeg trustpilot at de også sendte ældre dæk ud med DOT over 3 år gammel og solgt som nye. Så tænkte jeg, der måtte prøves en ny, og samtidig spare lidt, velvidende om dato på dæk.
btw
Har undersøgt dæk info, og der snakkes 6-10 år afhængig af hvem som beskriver det, generelt er det hvornår dæk kan begynde at give efter, og bare de lige klarer 4 sæsoner, så opnår de nok målet her.
Okay det var jeg ikke lige opmærksom på du har skrevet tidligere. Jeg har ingen ide om, hvor lang levetid der er på vinterdæk.
Mon ikke de holde i 4 år, når de har været opbevaret korrekt.
pendec

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 22 sep 2020 19:33 Du har ret icon_cheesygrin.gif
Zarge skrev: 22 sep 2020 10:11 Er det ikke også noget med klip?
Kan du/i ikke finde den information frem i færdselsloven, for jeg har hørt andre fortælle det ikke findes. En hurtig google på det, siger heller ikke noget.

Det bedste argument jeg finder, er , man ikke kan gives en bøde, for politiet har ringe vilkår for egentlig at checke det på bilen på stedet uden at få en mekaniker eller erfaren bilekspert på som kender det aktuelle bilmærke.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af lamborg »

Altså hvis dækket ikke har kørt så skal de nu være noget gamle for at gummiet er mørnet :-)
Og det eneste tidspunkt det betyder noget om de dæk du køber er fra seneste årgang er hvis feks din campingvogn/trailer er tempo 100 godkendt . Der må dækkene ikke være over 6 år gamle det gælder både i tyskland og i Dk. Min camping vogn var og jeg skriver var for det er den ikke mere dansk tempo 100 godkendt . Svindel og humbug . Ok den skal synes hvert andet år det er så hvad det er men skal man så bare betale for et tempo 100 syn =350 kr . Næ nej det er fuld dyne om igen med både et registreingssyn og et tempo 100 syn så det er lige 425 kr + 380 kr = 805 kr . Så da mine dæk faldt for aldersgrænsen her sidste gang så synede jeg den om til normal så nu skal den ikke synes igen før en anden køber den . Det gad jeg ikke betale til for den smule motorvej den kører om året .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Jan-DK
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 jun 2018 19:06
Mit fyr: Black Star
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Årligt forbrug: 5
Blevet takket: 8 gange

Re: Vinterdæk , det store spørgsmål.

Indlæg af Jan-DK »

Hvis man kikke rundt i EU vil man finde flere steder som har regler om vinterdæk.
Og alder på samme.
Flere steder har man en mindste mønster dybte for vinterdæk.'
Som er noget mere end det vi har her i landet.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.
Jeg er ikke doven. Jer er energi bevidst. icon_cheesygrin.gif

Besvar