Tesla - trailer? (kun model 3?)

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af pendec »

Jeg passerede en Tesla model 3, formoder jeg, med stor trailer bagpå, og så blev jeg nysgerrig, da jeg mente de ikke kunne klare trailer.
Så læser jeg at Model 3 er godkendt til 910kg træk på krogen, jeg formoder der skal være bremser på der.

Nå, spørgsmålet er måske mere trailer relateret, for den påhæng der var på, var en Q8 flyttetrailer med nyttelast på 690kg.
Og her kommer jeg lidt i tvivl, for nyttelast er vel ikke totalvægt som de 910kg på Tesla må være?

Jeg tænker at en flyttetrailer med nyttelast på 690kg, må komme over 910kg i totalvægt?

Billede

Ved @Dinsol måske dette? eller andre.
Bonus spørgsmål, når der er bremser på trailer, synes jeg ellers også der er dobbelt sæt hjul på? Det synes jeg ikke denne flyttetrailer har?

Jeg var simpelthen ikke heldig med "nyttelast", så ville jeg nok have svaret der, hvis det er totalvægten, som det vel ikke er.

edit: Jeg ved ikke om det med kørekort fra før 2009 også er vigtig her, for så vil totalvægt jo ikke være vigtig, hvis man ikke læsser den flyttetrailer med mere end max 910kg :) som jeg husker de gamle regler.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af Kruse »

Det kunne jo være chauffør havde et E kørekort og så er det faktisk vægt der gælder. Så vis trailer vejer 900 kg kan der læses 10 kg i.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
pendec

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af pendec »

Oki, den regel kendte jeg heller ikke, så er der jo flere måder at køre med den trailer på, uden at ramme max.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af MichaelK »

Der er også den mulighed, at føreren har taget kørekort før den 1/5 2009?

Har man taget kørekort før denne dato, er det tilladt at regne den faktiske
vægt af traileren. Efter samme regel som Kruse beskrev, altså at last plus
trailerens egenvægt, ikke overstiger bilens højst tilladte koblingsvægt. I
dette tilfælde 910 kg..


Mvh.


PS.
Har man taget kørekort efter 1/5 2009, er det trailerens lastedigram der tæller,
uanset om der er læs på eller ej.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 12 jul 2020 18:46 Der er også den mulighed, at føreren har taget kørekort før den 1/5 2009?

Har man taget kørekort før denne dato, er det tilladt at regne den faktiske
vægt af traileren. Efter samme regel som Kruse beskrev, altså at last plus
trailerens egenvægt, ikke overstiger bilens højst tilladte koblingsvægt. I
dette tilfælde 910 kg..


Mvh.


PS.
Har man taget kørekort efter 1/5 2009, er det trailerens lastedigram der tæller,
uanset om der er læs på eller ej.
ja, den kendte jeg, dog ikke præcis dato, så der er flere muligheder for model 3 ejere der. Blev bare overrasket når man så en elbil med så stor trailer på :)

edit: Jeg formoder nu, at nyttelast er max last og ikke totalvægten, så blev det da afklaret :)

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Blevet takket: 2 gange

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af Lasse Elbek »

Tesla model 3 må trække 1000 kg iflg. de fleste registreringer, selvom Tesla skriver 910.

Det ser ud som der er lidt forvirring med reglerne ;)
Forudsætninger: Totalvægt på en Tesla Model 3 AWD er 2305 kg, B-kørekort

1. Man må altid trække en trailer på 750 kg, hvis bilen tillader det, uanset vogntogsvægten.
2. Hvis man spænder en trailer efter med totalvægt på eks. 1500 kg, må man køre med den i danmark hvis ens kørekort er udstedt før d. 1/5/2009, selvom vogntogsvægten overstiger 3500 kg, men faktisk vægt må ikke overstige 1000 kg.
3. Hvis man spænder en trailer efter med totalvægt på 1195 kg, dvs. vogntogsvægt på 3500, så er det OK uanset hvornår kørekort er udstedt, men den faktiske vægt må ikke overstige 1000 kg på trailer.

Man kan lave beregninger her: http://www.hænger.dk

Og der kan sagtens være bremser på en trailer med en aksel - har selv sådan en. Den har en totalvægt på 1350 kg og da jeg har et gammelt kørekort må jeg køre med den her i landet, selvom vogntogsvægten overstiger 3500 kg.
Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
8
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 44 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af Pawgs »

Jeg plejer at benytte denne udregner

https://fdm.dk/biler/trailer-campingvog ... ampingvogn
pendec

Re: Tesla - trailer? (kun model 3?)

Indlæg af pendec »

Lasse Elbek skrev: 16 jul 2020 13:26 Tesla model 3 må trække 1000 kg iflg. de fleste registreringer, selvom Tesla skriver 910.

Det ser ud som der er lidt forvirring med reglerne ;)
Forudsætninger: Totalvægt på en Tesla Model 3 AWD er 2305 kg, B-kørekort

1. Man må altid trække en trailer på 750 kg, hvis bilen tillader det, uanset vogntogsvægten.
2. Hvis man spænder en trailer efter med totalvægt på eks. 1500 kg, må man køre med den i danmark hvis ens kørekort er udstedt før d. 1/5/2009, selvom vogntogsvægten overstiger 3500 kg, men faktisk vægt må ikke overstige 1000 kg.
3. Hvis man spænder en trailer efter med totalvægt på 1195 kg, dvs. vogntogsvægt på 3500, så er det OK uanset hvornår kørekort er udstedt, men den faktiske vægt må ikke overstige 1000 kg på trailer.

Man kan lave beregninger her: http://www.hænger.dk

Og der kan sagtens være bremser på en trailer med en aksel - har selv sådan en. Den har en totalvægt på 1350 kg og da jeg har et gammelt kørekort må jeg køre med den her i landet, selvom vogntogsvægten overstiger 3500 kg.
Tak, tror kun den med akslerne var mit sidste spørgsmål og jeg bare ikke havde set før, tror ikke jeg er forvirret, bare ikke kendt til sådan trailer :great:

Besvar