Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 07 jan 2022 09:59

Der er noget som jeg ikke er helt med på. :wink:

Kører jo selv "kun" HEV bil - Altså har jeg ikke mulighed for at lade.
Måske jeg en dag køber en ren EV-bil og kunne sagtens tænke mig sådan en som Kia EV6 - men op til 14 mdr. leveringstid gør at jeg ikke springer på den.

Mange EV biler sælges i dag sammen med et abb. til en lader stander derhjemme plus evt. også når du er på farten.
Men hvorfor skal man have en lade stander?

Ved at der er det som man kalder "Mormorkabel" - Altså et kabel som bare bruger 220 volt.
Ved også godt at man skal have mere end god tålmodighed hvis man udelukket vil bruge det.

Men er der noget i vejen med at bruge et 3 faset direkte ind i sit kraftstik - Hvordan med faserne, skal de vende rigtigt?

Kører en EV bil egentlig på jævn eller vekselstrøm?

Hvis man kan undvære lade stander er jeg klar over at der nok ikke er en refusion på el - Den kan man så nok opnå hvis man har el-varme eller varmepumpe alligevel.
Men hvor meget sparer man hvis man alligevel skal betale en månedlig abb. til feks Clever for at få refunderet en el-afgift.
- Er det ikke bare at give med den ene hånd og tage med den anden?

Gør mig lidt klogere :)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 07 jan 2022 11:30

Med mormor lader kan du kun lade med 2,3 kW/t
En EV6 har vist omkring 76 kWh batteri, så det ville tage langt over et døgn og lade batteriet helt op.
En ladestander lader med 11 kwh
Batteriet er jævnspænding, men bilens motor er vekselspænding. Så der sidder en fætter efter batteriet, der hakker jævnspændingen Over.
Jeg tror faktisk at ladestander også er 3*400 v. Men jeg ved det ikke/ hvorfor kan man så ikke bare slutte bilen til 3 *400 volt ?

Man skal lade ude i byen, eller køre sindssygt mange km, for at Clever er billigere end egen ladeboks, og refusion.
Den eneste finte der er ved Clever, er at folk med solceller ikke kan få elrefution, undtagen hos Clever, der køber deres srøm for 2 kr/kWh. Hvor de ellers skulle sælge den for 50 øre/kWh.
Clever har dog lige ændret takster for køb af el, fra gennemsnittet over døgnet, til gennemsnit mellem klokken 00 og 05. ( Tror jeg nok)
Se ladepris.dk og elbiil.dk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 07 jan 2022 11:40

triumph skrev:
07 jan 2022 11:30

Batteriet er jævnspænding, men bilens motor er vekselspænding. Så der sidder en fætter efter batteriet, der hakker jævnspændingen Over.
Jeg tror faktisk at ladestander også er 3*400 v. Men jeg ved det ikke/ hvorfor kan man så ikke bare slutte bilen til 3 *400 volt ?
Jeg tænker bare at hvis du kan proppe vekselstrøm 220 volt ind via mormorkabel må det da konverteres om til jævnstrøm inden det når batteriet - Så var min tanke også at man bare kunne proppe en 3 faset ind i sit eget kraftstik.

Hvad gør en ladeboks (fra feks Clever) sat op på væggen i min garage egentlig? Den må jo også hente strømmen fra mit kraftstik - Bliver det konverteret om til jævnstrøm inden det forlader boksen?
Sidder der en måler i den ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 07 jan 2022 11:51

Nå - Fandt dette - Sakset fra Elbil viden.dk
Capture.PNG
Som der skrives kan man altså godt bare banke et CEE stik i og lade den vej.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 07 jan 2022 12:00

https://www.inputmag.dk/clever-presser- ... om-natten/

Der sidder en måler i ladeboks ( som bliver brugt til afregning af refusion) min kan også fjernstyres, hvis man f.eks vil lade om natten. Den kan evt. Låses så andre ikke kan lade på den


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard » 07 jan 2022 12:54

Lintz skrev:
07 jan 2022 11:51
Som der skrives kan man altså godt bare banke et CEE stik i og lade den vej.
Ja, som en nødløsning. Men sikkerhedsstyrelsen er absolut ikke glad for den løsning.

Hvis du skal lade en elbil på mere permanent basis skal du have et "HPFI type B"-relæ. Det sikrer at der ikke kommer DC spænding tilbage i elnettet (hvis der er en fejl på elbilens ladekredsløb). Mangle ladebokse har "HPFI type B"-relæ indbygget og jeg mener faktisk også, at visse ladekabler har relæet indbygget. De fleste almindelige el-installationer har vistnok type A HPFI. Ny HPFI type B koster ca. 3000,- monteret.

Mange ladebokse giver mulighed for at begrænse ladeeffekten. Nogle ladebokse har ovenikøbet tilsluttet strømsensor/strømsløjfe som monteres ifbm husets tilgang (nærheden af elmåler). Sensor muliggør at ladeeffekten (ned)reguleres ift. husets totalforbrug. Hermed undgår du at hovedsikringerne ryger hvis komfyr,ovn,sauna, varmepumpe og terrassevarmer kører samtidigt med at du lader bilen. 3x25 eller 3x35 Ampere (afhængigt af tilslutning ved netselskab) kan hurtigt få ben at gå på.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 07 jan 2022 13:17

svanggaard skrev:
07 jan 2022 12:54
Ja, som en nødløsning. Men sikkerhedsstyrelsen er absolut ikke glad for den løsning.

Hvis du skal lade en elbil på mere permanent basis skal du have et "HPFI type B"-relæ. Det sikrer at der ikke kommer DC spænding tilbage i elnettet (hvis der er en fejl på elbilens ladekredsløb). Mangle ladebokse har "HPFI type B"-relæ indbygget og jeg mener faktisk også, at visse ladekabler har relæet indbygget. De fleste almindelige el-installationer har vistnok type A HPFI. Ny HPFI type B koster ca. 3000,- monteret.

Mange ladebokse giver mulighed for at begrænse ladeeffekten. Nogle ladebokse har ovenikøbet tilsluttet strømsensor/strømsløjfe som monteres ifbm husets tilgang (nærheden af elmåler). Sensor muliggør at ladeeffekten (ned)reguleres ift. husets totalforbrug. Hermed undgår du at hovedsikringerne ryger hvis komfyr,ovn,sauna, varmepumpe og terrassevarmer kører samtidigt med at du lader bilen. 3x25 eller 3x35 Ampere (afhængigt af tilslutning ved netselskab) kan hurtigt få ben at gå på.
Godt klar over at der kan være nogle forhold som man skal tage hensyn til - Men det gik mere på om man ikke bare kunne sætte et CEE stik i og lade.
Det kan man så godt.

Har også efterfølgende læst lidt om at hvis ens kørselsbehov ikke er så stort (ved ikke hvad de mener med "ikke stort") så kan det ikke betale sig at have et abb ved en udbyder.
Kan også se at købe en ladeboks nok ikke vælter budgettet hvis man køber bil for 400.000 plus.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 07 jan 2022 18:41

Lintz skrev:
07 jan 2022 13:17
Godt klar over at der kan være nogle forhold som man skal tage hensyn til - Men det gik mere på om man ikke bare kunne sætte et CEE stik i og lade.
Det kan man så godt.

Har også efterfølgende læst lidt om at hvis ens kørselsbehov ikke er så stort (ved ikke hvad de mener med "ikke stort") så kan det ikke betale sig at have et abb ved en udbyder.
Kan også se at købe en ladeboks nok ikke vælter budgettet hvis man køber bil for 400.000 plus.
Man skal faktisk have HPFI type B-relæ hvis man etablere ladeboks (Men jo ikke ved ce stik, man kan lande sin elbil på)
Man kan ca. køre 5 km/KWh = hvis man køre f.eks 20.000 km om året, så bruger man 4000 KWH.
Sidste år var min gennemsnitlige elpris 1,97 kr/KWh. (Den er steget sindssygt her sidst på året)
Man får refunderet 1,12 kr/KWh, så den reelle elpris er 0,82 kr/KWh = man får refunderet 4.480 kr/år - abonnement 828 kr. = 3652 kr/år =>
Man betaler altså 4108 kr for at køre 20.000 km = 20 øre/km. (det er så ikke helt rigtigt, for elbiler har jo lækre funktioner der bl.a. gør man kan forvarme bilen inden kørsel, og ved mange småture, så koster det noget på forbruget)

Jeg gav 5000 kr for en Easee ladeboks. = tilbagebetaling er mindre end 2 år (Man kan få helt billige ladebokse til 2000, men så er det manuelle elmålere der ikke kan fjernaflæses, og uden HPFI type B)
Hvis man har et CE stik, så koster det jo nærmest gratis at få skruet den op ved siden af (mange forbinder ladeboksen via CE stik, for så har de både ladeboks, og CE stik)
Udklip.JPG
Du kan få en ganske udmærket elbil til 200.000 hvis du importere en 6-12 md gammel elbil fra Tyskland. Man kan få en fin Hyundai e-Kona, /Ioniq (den gamle model) eller Kia Soul
Man skal bare sørge for at købe dem så nye at de har 3 faset hjemmeopladning.
Under 500.000 er der hverken afgifter, told eller andet.
Bilen skal Værdifastsættes og toldsynes. Hvis Skat skal værdifastsætte din bil tager det 5 uger.
Der findes Private firmaer der gør det øjeblikkeligt for ca. 2000 kr.
Toldsyn koster ikke noget særligt.
Transport fra midtTyskland kan klares med auto transport for ca. 3500

https://www.autoscout24.de/lst/hyundai/ ... gfrom=2019

https://www.autoscout24.de/lst/kia/soul ... uy9urkvn9y

https://www.autoscout24.de/lst/hyundai/ ... kiphof2oki

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 07 jan 2022 20:03

Jeg fik vist ikke lige nævnt at ovenstående installationspris så var 100% løgn i mit tilfælde.......
Jeg skulle lave installeret 50 meter 5x6 kvadrat kabel+ditto 5x1,5 kvadrat kabel , hvoraf de 25 meter skulle graves ned, 15 meter skulle monteres på gavl, resten hen over loft. Ny tavle med sikring + afbryder + 4 udendørslampe + 1 stik + 1 udendørsensor + 2 stk. nye lamper + gravearbejde + ladeboks + stander for ladeboks (3000 kr for en pind !!!) = 25.310 (Host, host....)
Lamper 4 x 800 = 3200
kabler + sensor+ stik+ kabelbånd 2000
Gravearbejde/reetablering 2000
ladeboks 5000
pind for ladeboks 3000
Elektrikker 12.000
Øl 110
Totalt; 25.310 kr

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af fryseren » 08 jan 2022 09:17

Vi kigger også på elbil.

Lade mæssigt bliver det nok med en "Juice Booster"

Ud over CCE16 stikket til Juice Boosteren.

Så skal vi også have et CEE16 forlænger kabel på 20 meter samt en 400V kraftstik til CEE16 adaptor.

Så kan Boosteren sættes til at lade med 8A (ca 8KW) på de gamle 400V stik både hjemme, og når vi er hos andre hvor vi kan få adgang til strøm.


Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger går vist mest ud på at stoppe hr og fru fjols med for mange tommelfingre i at lege med strøm selv.
Måske Clever og Co. har lavet lidt lobbyisme for at få deres løsninger til at fremstå som det eneste rigtige.


Besvar