Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 17 dec 2021 07:51 Man fatter slet ikke tankstationerne (særligt på motorvejen). Ud over og tjene penge på ladning, så var der da optimale betingelser for at sælge folk en fransk hotdog, og en kop kaffe mens de lader.

Vi snakker en del omkring el-biler på arbejde og jeg har nævnt flere gange at det er lidt mærkeligt at f.eks MacD ikke er kommet med systemet med ladestander hvor du parkerer ved en ladestander - bestiller en Mac-et-eller-andet som bliver leveret til bilen. Prisen er inkluderet xx antal minutters ladning.


Så ja Linz. Hvis man ikke er til Tesla, så forstår jeg godt at man venter et par år.

Kan godt lide Hyundais og Kia´s model men interessant læsning om disse ting du nævner - Ting som man ikke lige i første omgang tænker over - Og nok ikke skal regne med at sælgeren nævner.


Det er fedt at komme ud i en varm bil om morgenen, og køre støjfrit med 325 hk

Firmamæssigt er jeg jo for nyligt hoppet over i en Ford Focus Active med 2.0L/150 Hk diesel med 8 trins automatgear. Faktisk en lækker bil men som du skriver med varme. Den stor motor har problem med at komme op i temperatur om morgen.
Har en App som gør at jeg kan fjernstarte og lade den gå max 15 minutter - Starter den så den kommer til at køre næsten 2x 15 minutter men skal stadig køre 8 til 10 km inden den sender fornuftig varme ud i kabinen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 17 dec 2021 08:12
En id3 /id4 bruger næsten dobbelt så længe på at lade strøm til 100 kms kørsel, som Tesla
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 17 dec 2021 08:18 En id3 /id4 bruger næsten dobbelt så længe på at lade strøm til 100 kms kørsel, som Tesla
Om det så tog 7 x så lang tid er jeg lidt ligeglad - En VW kommer ikke til at stå i min garage icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 17 dec 2021 08:02 Jeg er enig i dine kommentare, men jeg tror nu at der er lige så store usikkerheder om gensalgsprisen på fossilbiler, som på elbiler.
Hvis det er for dyrt at sælge bilen må man jo beholde den. Der er større sandsynlighed for finde en en fossilbil som reaslistisk/teknisk kan holdes kørende i 10+ år. Jeg er mere i tvivl om det er realistisk for nogle elbiler - specielt de nye modeller. Tænker at erfaringsgrundlaget er for spinkelt endnu.
triumph skrev: 17 dec 2021 08:02 2. Regeringen skal nok sørge for at det ikke bliver attraktivt at vælge fossil biler
Ja, der skal nok blive presset på, men det kræver jo at infrastrukturen og elproduktionen kommer op i gear. Ellers havner vi i "gule veste". Politikerne ved godt hvad der er rigtigt at gøre, men de vil jo gerne genvælges. Se blot på deres tanker om afgifter på flybilletter. De vil gerne at vi flyver mindre og foreslår derfor afgifter i 100-kr's klassen. Hr. og fru Danmark dropper da ikke turen til Grækenland fordi all-inclusive-ugen bliver 200 kr dyrere. Der kommer til at gå mange år før valget mellem el og fossil bliver enkelt.
triumph skrev: 17 dec 2021 08:02 Vedr. etablering af hjemme ladestander. Jeg brugte 2x.000 kr på diesel pr år. jeg regner at bruge det halve på strøm (mellem 1/4 og 1/2)
Det skal nok passe. Du sparer altså ca. 1000,- om måneden til brændstof - og du kører miljørigtigt og komfortabelt. Og skal du på skiferie kan du vælge at sætte besparelsen til side - så har du rigeligt råd til at leje en diesel minibus når du skal på ski/fløjteferie i Ischgl i Tyrol.

Personligt synes jeg dog stadig usikkerheden vejer for tungt. Men jeg er godt klar over at der er lidt højere, men hurtigere stigende, omkostninger ved at holde fast i den velkendte fossil-model.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 17 dec 2021 08:12
De fleste elbiler må kun dagligt lades til 80%
Tesla SR skal lades til 100% da den har en anden batteritype. Min kan køre ca. 270 km fra 100 til 10% strøm på batteriet (WLTP 440 km/55 KWh batteri/325 hk)
En Ioniq 5 kan max køre 250 km ved 80% opladning/130km/t. Reelt nok snarere under 200 km om vinteren, hvis du skal komme hjem med 10% strøm på batteriet (WLTP 481 km. 72,6 KWh batteri, 218 hk)
ID3/Cupra Born under 200 km ved 130 km/t/vinterkørsel, og lader langsommere en ovenstående (WLPT 421 km. 58 KW batteri, 204 hk)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 17 dec 2021 08:38 Hvis det er for dyrt at sælge bilen må man jo beholde den. Der er større sandsynlighed for finde en en fossilbil som reaslistisk/teknisk kan holdes kørende i 10+ år. Jeg er mere i tvivl om det er realistisk for nogle elbiler - specielt de nye modeller. Tænker at erfaringsgrundlaget er for spinkelt endnu.


Ja, der skal nok blive presset på, men det kræver jo at infrastrukturen og elproduktionen kommer op i gear. Ellers havner vi i "gule veste". Politikerne ved godt hvad der er rigtigt at gøre, men de vil jo gerne genvælges. Se blot på deres tanker om afgifter på flybilletter. De vil gerne at vi flyver mindre og foreslår derfor afgifter i 100-kr's klassen. Hr. og fru Danmark dropper da ikke turen til Grækenland fordi all-inclusive-ugen bliver 200 kr dyrere. Der kommer til at gå mange år før valget mellem el og fossil bliver enkelt.


Det skal nok passe. Du sparer altså ca. 1000,- om måneden til brændstof - og du kører miljørigtigt og komfortabelt. Og skal du på skiferie kan du vælge at sætte besparelsen til side - så har du rigeligt råd til at leje en diesel minibus når du skal på ski/fløjteferie i Ischgl i Tyrol.

Personligt synes jeg dog stadig usikkerheden vejer for tungt. Men jeg er godt klar over at der er lidt højere, men hurtigere stigende, omkostninger ved at holde fast i den velkendte fossil-model.
Det jeg mente var; Regeringen skal nok tilpasse afgifter (På køb af selve bilen, på at køre i bilen (brændstof, og evt road pricing) og på at eje bilen (grøn ejerafgift) Så det ikke bliver attraktivt at eje en forsilbil.
Men du har da ret i at partierne ikke slår med den store hammer, så priserne styrtdykker nok ikke på folks forsilbiler.
I dag er det dog sådan at jeg har ca. samme udgifter ved at køre i en 6 md gammel elbil til 350.000, som jeg ville have haft ved at køre i en helt skrabet 3 år gammel diesel Hyundai i30 uden dsg, eller andre lækkerier. til 170.000
Besparelsen ligger i brændstof, lån, og grøn ejerafgift (Men det er naturligtvis med forbehold for at det er virkeligt svært at fastslå værditab på både el og forsilbiler)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 17 dec 2021 08:38 Hvis det er for dyrt at sælge bilen må man jo beholde den. Der er større sandsynlighed for finde en en fossilbil som reaslistisk/teknisk kan holdes kørende i 10+ år. Jeg er mere i tvivl om det er realistisk for nogle elbiler - specielt de nye modeller. Tænker at erfaringsgrundlaget er for spinkelt endnu.
Nu er det her jo ikke hele sandheden. Hvis den havde kørt 650.000 km på 10 år, så havde der nok været 10 gange flere fejl på elektronikken

https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
flere eksempler
https://evannex.com/blogs/news/7-myths- ... n-my-tesla
https://electrek.co/2020/05/11/tesla-mo ... intenance/
https://insideevs.com/news/449156/tesla ... ion-miles/
https://www.motorbiscuit.com/how-many-m ... esla-last/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »

Tesla skulle gerne være ovre de værste børnesygdomme. Det er nok heller ikke det jeg vil kalde en 1. generations elbil.

VW er tilsyneladende ikke i mål endnu (jvfr. tidligere indlæg i denne tråd). Volvo, Polestar, Audi, BMW, Mercedes osv. er forholdsvist uerfarne med elbiler - så ingen ved reelt ret meget om den forventede levetid - både mht. kilometer og alder.

Og hvordan er det lige med software opdateringer? Jeg ved godt det ikke er fjernsyn vi taler om, men kommer der en sikkerhedsopdatering om 15 or når en "kreativ" russer finder ud af at det er sjovt at sætte venstre forhjul i "bak" når hastigheden kommer over 80km/t? Er der nogen som vil lave reservedele til biler som kun er solgt i begrænset omfang?

Jeg ved godt at man har mange af de samme problematikker med (mange) fossil biler... Men firstmovers løber altid en lidt større risiko.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 17 dec 2021 12:28 Tesla skulle gerne være ovre de værste børnesygdomme. Det er nok heller ikke det jeg vil kalde en 1. generations elbil.

VW er tilsyneladende ikke i mål endnu (jvfr. tidligere indlæg i denne tråd). Volvo, Polestar, Audi, BMW, Mercedes osv. er forholdsvist uerfarne med elbiler - så ingen ved reelt ret meget om den forventede levetid - både mht. kilometer og alder.

Og hvordan er det lige med software opdateringer? Jeg ved godt det ikke er fjernsyn vi taler om, men kommer der en sikkerhedsopdatering om 15 or når en "kreativ" russer finder ud af at det er sjovt at sætte venstre forhjul i "bak" når hastigheden kommer over 80km/t? Er der nogen som vil lave reservedele til biler som kun er solgt i begrænset omfang?

Jeg ved godt at man har mange af de samme problematikker med (mange) fossil biler... Men firstmovers løber altid en lidt større risiko.
Jeg er helt enig i dine betragtninger, og selvom Hyundai/Kia/VW har lavet elbiler før. Så er de stadig ikke i mål.
Hyundai/ kia har ikke over the air update, og der er i hvert fald kommet 7 siden introduktion (På hvad; 6 måneder), og de har vist været relativt vigtige/træls at undvære.
Volvo/Polstar bruger alt for meget strøm/er for ineffektive
Jeg vil også godt medgive, at hvis jeg havde købt en e-golf, eller Nissan leaf for et års tid siden, så tror jeg ligesågodt jeg kan beholde den, for jeg tvivler på man kan få penge for dem. Tror dog gensalgsværdien er bedre med biler der kan opfylde en families behov, uden væsentlige kompromiser, som for lav rækkevide (En e-golf med 25 KWh batteri har en rækkevide på 100 km), eller som at en Nissan Leaf kun kan lade med 15 kw på en lynlader, hvis batteriet er varmt efter motorvejskørsel
https://www.autoscout24.de/angebote/vol ... &cldtidx=1
https://www.autoscout24.de/angebote/nis ... &cldtidx=1
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »

Jeg brugte meget krudt på at kigge lille kone-elbil (bil nr 2) for et par år siden, men endte med en Peugeot 107.

På daværende tidspunkt kunne jeg forstå at batteriet er en stor del af omkostningen på produktion af elbil. I det lys var jeg lidt små-irriteret over at rækkeviden altid var 250+ km. Tror faktisk godt der ku' være et marked for små kone/bybiler med mindre batteri - den gennemsnitlige pendlerafstand hjem/arbejde er ca. 25km (hver vej). Dvs. en elbil med rækkevidde på ca. 100km og størrelse som en c1'er/aygo/peugeot 107.

Besvar