Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Hjemme teori skrev: 17 jan 2020 18:43 Men jeg tænker at el biler kører på nedsat afgift ligesom VP (eller hvad?). Og så er det jo dyrt for mester at man tanker der, selvom de kan trække moms og få fradrag, så er det til fuld takst for el'en.
De fjerner det her i 2020 for kun elbil-ejere alene.

Staten mener de spare 35Mil+ på det nummer, så hvem ved, de finder nok andre steder de kan spare nogle flere.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

Elbiler kører på fuld afgift
Der kan købes flatrate for kr ca 700 pr måned hos clever / eon men man skal køre ca 22000 km før det kan betale sig
Ellers strøm hjemme til ca 2,30-40
Hvis man har varmepumpe kan man få nedsat afgift efter 4000 kWh
Tilskud på 1 kr pr kWh udløber først i 2021
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Dinsol skrev: 17 jan 2020 18:51 Elbiler kører på fuld afgift
Der kan købes flatrate for kr ca 700 pr måned hos clever / eon men man skal køre ca 22000 km før det kan betale sig
Ellers strøm hjemme til ca 2,30-40
Hvis man har varmepumpe kan man få nedsat afgift efter 4000 kWh
Tilskud på 1 kr pr kWh udløber først i 2021
Ja ok, jeg fik vist læst en artikel fra Jun 2019.
De skriver her at der skal tages stilling til det i 2020, hvad skal ske i 2021.
Den er fra december, så den er vel rimelig ny?

https://politiken.dk/indland/politik/ar ... %C3%B8jfet

Partierne bag finansloven har som hensigt at holde afgifterne på elbiler i ro, indtil en nedsat kommission næste år kommer med bud på, hvad der skal ske fra 2021.

Og så er det vel i hjemmet med egen bimåler man kan udnytte refusionen der , og når man ikke har ladeoperatør.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

Nix kun ved godkendt lade operatører de får refunderet 1 kr

Hvis opladning hjemme ingen refusion sorry
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Hjemme teori »

@ dinsol

Det er så 40-42 øre/km med de tal du kom med tidligere, så brændstofprisen er sammenlignelig med økonomiske mini biler, på lige pris vilkår.

det er da interessant når rækkevidden bliver bedre og indkøbsprisen falder lidt.

Så er vi da tættere på! som lomborg sagde, "stenalderen sluttede jo ikke fordi de løb tør for sten"
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af lamborg »

Men den sluttede fordi de blev klogere :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Hvor meget tab er der i opladningen?
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

Saxet fra https://fdel.dk/hvordan-oplader-man-en- ... oster-det/
Eksempel: Hyundai Ioniq – 1400 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Hyundai Ioniq med de følgende parametre:

Kørsel: 1400 km pr måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 7 km pr kW-time, dvs 200 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 220 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 170 kW-timer lades hjemme (en vis mængde længere ture)
Det estimeres, at bilen kan oplades for 3,5 kr pr kW-timer på farten. Dette estimat er baseret på, at det meste opladning kan foregå billigt via app’en Eins E-Mobil.

Uden abonnement, opladning hjemme fra stik eller egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr. pr kW-time og en pris på 3,5 kroner pr kW-time på farten.

Regnestykket er derfor:

170 x 1,75 + 50 x 3,5 = 472,5 kr.

Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.

Dette giver følgende regnestykke:

50 + 170 x (1,75-1,03) + 50 x 3,5 = 347,4 kr.

Den sidste løsning er billigst. Under forudsætningerne ovenfor betaler man cirka 25 øre pr km. Hvis man har mulighed for at lade bilen, når strømmen er billig, kan prisen komme længere ned. Hvis man har behov for at lade mere på farten, bliver prisen pr kørt kilometer højere.

Eksempel: Tesla Model 3 – 2000 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Tesla Model 3 Standard Range Plus med de følgende parametre:

Kørsel: 2000 km per måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 6 km pr kW-time, dvs 333 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 367 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 317 kW-timer lades hjemme
Estimatet er baseret på, at 50 kW-timer oplades på farten. Der bruges samme værdi som i eksemplet med Hyundai Ioniq, da en Tesla Model 3 med længere rækkevidde må formodes at lade mindre på farten på trods af mere kørsel. Det estimerede forbrug pr 100 km er ret usikkert. Det er sat en del højere end estimatet hos ev-database.org, da der må formodes at være en vis mængde motorvejskørsel ved 2000 km pr måned.

Det estimeres, at bilen kan oplades for 2,9 kr pr kW-time på farten. Dette estimat er baseret på priserne ved Tesla SuperCharger. Der kan dog lades billigere ved at lade til fast pris hos Ionity eller med Eins E- Mobil app’en. Derudover kan man hos Tesla optjene gratis supercharging, hvis en bekendt angiver ens “referral kode” som reference ved køb.

Uden abonnement, opladning hjemme fra egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr pr kW-time og en pris på 2,9 kroner per kW-time på farten.

Regnestykket er derfor:

317 x 1,75 + 50 x 2,9 = 700 kr.

Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.

Dette giver følgende regnestykke:

50 + 317 x (1,75-1,03) + 50 x 2,9 = 423 kr.

Den sidste løsning er igen billigst og giver en pris på 21 øre pr km.

Ved større kørselsbehov kan man overveje en abonnementsløsning. Husk dog at opladning på lange ture går hurtigere og mere bekvemt på Tesla SuperChargers end hos Clever og E.ON.
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

Ang lade tab
Når man lader en elbil så vil man ha Ca 10-15% tab i ladeprosessen.alt efter om det er langsom eller hurtig ladning
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

Dinsol skrev: 17 jan 2020 22:37 Saxet fra https://fdel.dk/hvordan-oplader-man-en- ... oster-det/
Eksempel: Hyundai Ioniq – 1400 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Hyundai Ioniq med de følgende parametre:

Kørsel: 1400 km pr måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 7 km pr kW-time, dvs 200 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 220 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 170 kW-timer lades hjemme (en vis mængde længere ture)
Det estimeres, at bilen kan oplades for 3,5 kr pr kW-timer på farten. Dette estimat er baseret på, at det meste opladning kan foregå billigt via app’en Eins E-Mobil.

Uden abonnement, opladning hjemme fra stik eller egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr. pr kW-time og en pris på 3,5 kroner pr kW-time på farten.

Regnestykket er derfor:

170 x 1,75 + 50 x 3,5 = 472,5 kr.

Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.

Dette giver følgende regnestykke:

50 + 170 x (1,75-1,03) + 50 x 3,5 = 347,4 kr.

Den sidste løsning er billigst. Under forudsætningerne ovenfor betaler man cirka 25 øre pr km. Hvis man har mulighed for at lade bilen, når strømmen er billig, kan prisen komme længere ned. Hvis man har behov for at lade mere på farten, bliver prisen pr kørt kilometer højere.

Eksempel: Tesla Model 3 – 2000 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Tesla Model 3 Standard Range Plus med de følgende parametre:

Kørsel: 2000 km per måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 6 km pr kW-time, dvs 333 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 367 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 317 kW-timer lades hjemme
Estimatet er baseret på, at 50 kW-timer oplades på farten. Der bruges samme værdi som i eksemplet med Hyundai Ioniq, da en Tesla Model 3 med længere rækkevidde må formodes at lade mindre på farten på trods af mere kørsel. Det estimerede forbrug pr 100 km er ret usikkert. Det er sat en del højere end estimatet hos ev-database.org, da der må formodes at være en vis mængde motorvejskørsel ved 2000 km pr måned.

Det estimeres, at bilen kan oplades for 2,9 kr pr kW-time på farten. Dette estimat er baseret på priserne ved Tesla SuperCharger. Der kan dog lades billigere ved at lade til fast pris hos Ionity eller med Eins E- Mobil app’en. Derudover kan man hos Tesla optjene gratis supercharging, hvis en bekendt angiver ens “referral kode” som reference ved køb.

Uden abonnement, opladning hjemme fra egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr pr kW-time og en pris på 2,9 kroner per kW-time på farten.

Regnestykket er derfor:

317 x 1,75 + 50 x 2,9 = 700 kr.

Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.

Dette giver følgende regnestykke:

50 + 317 x (1,75-1,03) + 50 x 2,9 = 423 kr.

Den sidste løsning er igen billigst og giver en pris på 21 øre pr km.

Ved større kørselsbehov kan man overveje en abonnementsløsning. Husk dog at opladning på lange ture går hurtigere og mere bekvemt på Tesla SuperChargers end hos Clever og E.ON.
Med sådanne nogle regnestykker kan jeg godt forstå hvis der er nogle der fravælger el-bilen. Her tænker jeg på visse i den ældre generation. De vil måske gerne være miljø-rigtige men kan simpelthen ikke overskue det. Det er mange tal der flyver igennem luften og måske ser regnestykket anderledes ud næste år.
Så er det lidt lettere at køre forbi INGO og OIL!. Se hvad brændstoffet koster der og så tanke på den billigste på vej hjem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar