Mon ikke det er lettere af forstå FDM's regnestykke her?
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-d ... r-fra-2020
Mon ikke det er lettere af forstå FDM's regnestykke her?
Jow da - Hvis tallene holder.pendec skrev: ↑18 jan 2020 08:08 Mon ikke det er lettere af forstå FDM's regnestykke her?
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-d ... r-fra-2020
ffgf.JPG
Du kan have ret der, det er nok kun drivmidlet, synes ikke jeg kan finde noget specifikt hos FDM på det, så hvorfor total omkostning, når man ikke har alt med.Lintz skrev: ↑18 jan 2020 08:34 Jow da - Hvis tallene holder.
Men kan stadig godt forstå hvis der er nogle der siger "Nej tak" til el-bil da det kan virke uoverskueligt for dem med prisen for "en liter strøm".
Dette regnestykke er vel også kun for drivmidlet og der er ikke taget hensyn til f.eks "vægt-afgiften"
Må indrømme at jeg kun trykkede på fotoet og ikke selve linket så gik ud fra at det udelukket var drivmidlet der var tale om. Men efter at have skæmmet artiklen igennem er jeg ikke blevet klogere på om alt er medregnet.
Du rammer hovedet på sømmet med dit indlægtriumph skrev: ↑18 jan 2020 11:25 Jeg hopper ikke på elbils vognen endnu.
For det første er det jo ikke sådan en elbilen er grøn når 40-50% af stømmen kommer fra fossilt brændsel, og fremstillingen af batteriet er meget energitung (Og udgravningen af Lithium udføres af børnearbejdere, under slavelignene forhold)
Dermed ikke sagt at elbilen ikke er 20-30% mere grøn end en benzin/diesel bil, men det er bestemt ikke forurening frit at køre elbil.
Heldigvis bliver elbilen mere og mere grøn over dens levetid, efterhånden som det fossile brændsel bliver udfaset
Så er der det med værditabet på en elbil;
Antager at en elbil hvor batterikapaciteten kun er 70% af den originale, er fuldstændig værdiløs ?
Er det ikke sådan at garantien på batterier ligger mellem 5 og 8 år (F.eks efter 8 år skal kapaciteten på batteri være minimum 80%)
Hvem gider så købe en 6 år gammel elbil, hvis batterier kun forventes at holde i 8 år
Jeg kan simpelthen ikke overskue hvad værditabet på en elbil bliver, men er overbevist om det er en mere betydelig faktor, end hvad det koster at lade den op.
Og når man tænker på at vi bor i Danmark, hvor politikkerne den ene dag vedtager at elbiler skal være afgiftsfri. Den næste dag skal de beskattes som en alm. bil, og måneden efter er der en 3 model. Så bliver det 100% umuligt at forudse hvad en elbil er værd når den skal sælges
Så er der det med rækkevidde og opladning
Jeg bor ved Skælskør. For noget tid siden var vi til koncert i København = først 100 km på arbejde, herefter 220 km med motorvejskørsel, kan man det en vinterdag, med fuld knald på varmen ?
Det er jo (nærmest) umuligt at finde en ladestander i nærheden af hvor man skal hen.
Læste for nyligt at de fleste "Billige" elbiler ikke har kølede batterier. Det betyder at ved høj belastning (Motorvejskørsel) bliver de varme, og så kan de kun lades med 6 kw/t = Man skal holde længe på tanken for at få ladet bilen op
Har i øvrigt fået nyt job hvor jeg skal ud hos kunder over hele landet. De fleste gange kan jeg tage en firmabil, men ikke altid = pludselig står man i en situation hvor ens kørselsbehov ændre sig
Selve elprisen er jo også en sag. Ca. 10 % af det vi betaler for strømmen, er den reelle elpris. Ca. 10 % af prisen er distribution af el. Resten er skatter og afgifter.
Der er ingen tvivl om at den reelle elpris vil blive dobbelt eller 3 dobbelt hvis vi skal have 100% forsilfri el. Og hvis vi skal have flere varmepumper, og ladestandere på hvert gadehjørne, så skal der investeres massivt i distributions nettet.
At el og distriputionsprisen bliver 3 dobblet (går fra 40 øre, til 120 øre) Betyder jo ikke nødvendigvis at det vi betaler for el bliver dyrere (For så får staten jo ikke flere til at bruge strøm) Men det betyder at staten kommer til at mangle nogle skatter og afgifter, der så skal kradses ind andre steder