Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 18 jan 2020 06:59 Så er det lidt lettere at køre forbi INGO og OIL!. Se hvad brændstoffet koster der og så tanke på den billigste på vej hjem.
Mon ikke det er lettere af forstå FDM's regnestykke her?

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-d ... r-fra-2020
ffgf.JPG

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 jan 2020 08:08 Mon ikke det er lettere af forstå FDM's regnestykke her?

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-d ... r-fra-2020

ffgf.JPG
Jow da :D - Hvis tallene holder.
Men kan stadig godt forstå hvis der er nogle der siger "Nej tak" til el-bil da det kan virke uoverskueligt for dem med prisen for "en liter strøm".

Dette regnestykke er vel også kun for drivmidlet og der er ikke taget hensyn til f.eks "vægt-afgiften"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 18 jan 2020 08:34 Jow da :D - Hvis tallene holder.
Men kan stadig godt forstå hvis der er nogle der siger "Nej tak" til el-bil da det kan virke uoverskueligt for dem med prisen for "en liter strøm".

Dette regnestykke er vel også kun for drivmidlet og der er ikke taget hensyn til f.eks "vægt-afgiften"
Du kan have ret der, det er nok kun drivmidlet, synes ikke jeg kan finde noget specifikt hos FDM på det, så hvorfor total omkostning, når man ikke har alt med.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 jan 2020 08:49 Du kan have ret der, det er nok kun drivmidlet, synes ikke jeg kan finde noget specifikt hos FDM på det, så hvorfor total omkostning, når man ikke har alt med.
Må indrømme at jeg kun trykkede på fotoet og ikke selve linket så gik ud fra at det udelukket var drivmidlet der var tale om. Men efter at have skæmmet artiklen igennem er jeg ikke blevet klogere på om alt er medregnet.

Alt andet lige - Så længe staten er inde over for at holde udgiften kunstigt nede eller yde tilskud siger jeg nej tak. Vil ikke være en af dem der hopper på vognen fordi det er så godt og efterfølgende tager staten r.... på én og laver reglerne om.

Har man hørt det før ??? :roll: :roll: :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Jeg hopper ikke på elbils vognen endnu.
For det første er det jo ikke sådan en elbilen er grøn når 40-50% af stømmen kommer fra fossilt brændsel, og fremstillingen af batteriet er meget energitung (Og udgravningen af Lithium udføres af børnearbejdere, under slavelignene forhold)
Dermed ikke sagt at elbilen ikke er 20-30% mere grøn end en benzin/diesel bil, men det er bestemt ikke forurening frit at køre elbil.
Heldigvis bliver elbilen mere og mere grøn over dens levetid, efterhånden som det fossile brændsel bliver udfaset

Så er der det med værditabet på en elbil;
Antager at en elbil hvor batterikapaciteten kun er 70% af den originale, er fuldstændig værdiløs ?
Er det ikke sådan at garantien på batterier ligger mellem 5 og 8 år (F.eks efter 8 år skal kapaciteten på batteri være minimum 80%)
Hvem gider så købe en 6 år gammel elbil, hvis batterier kun forventes at holde i 8 år
Jeg kan simpelthen ikke overskue hvad værditabet på en elbil bliver, men er overbevist om det er en mere betydelig faktor, end hvad det koster at lade den op.
Og når man tænker på at vi bor i Danmark, hvor politikkerne den ene dag vedtager at elbiler skal være afgiftsfri. Den næste dag skal de beskattes som en alm. bil, og måneden efter er der en 3 model. Så bliver det 100% umuligt at forudse hvad en elbil er værd når den skal sælges

Så er der det med rækkevidde og opladning
Jeg bor ved Skælskør. For noget tid siden var vi til koncert i København = først 100 km på arbejde, herefter 220 km med motorvejskørsel, kan man det en vinterdag, med fuld knald på varmen ?
Det er jo (nærmest) umuligt at finde en ladestander i nærheden af hvor man skal hen.
Læste for nyligt at de fleste "Billige" elbiler ikke har kølede batterier. Det betyder at ved høj belastning (Motorvejskørsel) bliver de varme, og så kan de kun lades med 17 kw/t = Man skal holde længe på tanken for at få ladet bilen op
Har i øvrigt fået nyt job hvor jeg skal ud hos kunder over hele landet. De fleste gange kan jeg tage en firmabil, men ikke altid = pludselig står man i en situation hvor ens kørselsbehov ændre sig

Selve elprisen er jo også en sag. Ca. 10 % af det vi betaler for strømmen, er den reelle elpris. Ca. 10 % af prisen er distribution af el. Resten er skatter og afgifter.
Der er ingen tvivl om at den reelle elpris vil blive dobbelt eller 3 dobbelt hvis vi skal have 100% forsilfri el. Og hvis vi skal have flere varmepumper, og ladestandere på hvert gadehjørne, så skal der investeres massivt i distributions nettet.
At el og distriputionsprisen bliver 3 dobblet (går fra 40 øre, til 120 øre) Betyder jo ikke nødvendigvis at det vi betaler for el bliver dyrere (For så får staten jo ikke flere til at bruge strøm) Men det betyder at staten kommer til at mangle nogle skatter og afgifter, der så skal kradses ind andre steder.
Så hvad elprisen bliver i fremtiden, er umuligt at forudse

https://ing.dk/artikel/leaf-ejere-varme ... ing-213332
Senest rettet af triumph 18 jan 2020 11:49, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 18 jan 2020 11:25 Jeg hopper ikke på elbils vognen endnu.
For det første er det jo ikke sådan en elbilen er grøn når 40-50% af stømmen kommer fra fossilt brændsel, og fremstillingen af batteriet er meget energitung (Og udgravningen af Lithium udføres af børnearbejdere, under slavelignene forhold)
Dermed ikke sagt at elbilen ikke er 20-30% mere grøn end en benzin/diesel bil, men det er bestemt ikke forurening frit at køre elbil.
Heldigvis bliver elbilen mere og mere grøn over dens levetid, efterhånden som det fossile brændsel bliver udfaset

Så er der det med værditabet på en elbil;
Antager at en elbil hvor batterikapaciteten kun er 70% af den originale, er fuldstændig værdiløs ?
Er det ikke sådan at garantien på batterier ligger mellem 5 og 8 år (F.eks efter 8 år skal kapaciteten på batteri være minimum 80%)
Hvem gider så købe en 6 år gammel elbil, hvis batterier kun forventes at holde i 8 år
Jeg kan simpelthen ikke overskue hvad værditabet på en elbil bliver, men er overbevist om det er en mere betydelig faktor, end hvad det koster at lade den op.
Og når man tænker på at vi bor i Danmark, hvor politikkerne den ene dag vedtager at elbiler skal være afgiftsfri. Den næste dag skal de beskattes som en alm. bil, og måneden efter er der en 3 model. Så bliver det 100% umuligt at forudse hvad en elbil er værd når den skal sælges

Så er der det med rækkevidde og opladning
Jeg bor ved Skælskør. For noget tid siden var vi til koncert i København = først 100 km på arbejde, herefter 220 km med motorvejskørsel, kan man det en vinterdag, med fuld knald på varmen ?
Det er jo (nærmest) umuligt at finde en ladestander i nærheden af hvor man skal hen.
Læste for nyligt at de fleste "Billige" elbiler ikke har kølede batterier. Det betyder at ved høj belastning (Motorvejskørsel) bliver de varme, og så kan de kun lades med 6 kw/t = Man skal holde længe på tanken for at få ladet bilen op
Har i øvrigt fået nyt job hvor jeg skal ud hos kunder over hele landet. De fleste gange kan jeg tage en firmabil, men ikke altid = pludselig står man i en situation hvor ens kørselsbehov ændre sig

Selve elprisen er jo også en sag. Ca. 10 % af det vi betaler for strømmen, er den reelle elpris. Ca. 10 % af prisen er distribution af el. Resten er skatter og afgifter.
Der er ingen tvivl om at den reelle elpris vil blive dobbelt eller 3 dobbelt hvis vi skal have 100% forsilfri el. Og hvis vi skal have flere varmepumper, og ladestandere på hvert gadehjørne, så skal der investeres massivt i distributions nettet.
At el og distriputionsprisen bliver 3 dobblet (går fra 40 øre, til 120 øre) Betyder jo ikke nødvendigvis at det vi betaler for el bliver dyrere (For så får staten jo ikke flere til at bruge strøm) Men det betyder at staten kommer til at mangle nogle skatter og afgifter, der så skal kradses ind andre steder
Du rammer hovedet på sømmet med dit indlæg :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af lamborg »

Hørte en sælger i dag i radioen hvis firmabil var en elbil men når han kørte ud til kunder i fesk nordjylland var han nødt til at bruge konens benzinbil fordi det var næsten umuligt at finde en ladestander andre steder end ved de store byer og i nordsjælland. Desuden var hans bil opgivet til at kunne række 500 km på en opladning men det passede slet slet ikke så han fik hurtigt problemer .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol »

1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar