Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af MichaelK » 15 apr 2023 08:39

Det drejer sig jo også om at have råd til en elbil, altså en anvendelig en af slagsen. Det er
selvfølgelig individuelt, hvilke behov bilen skal opfylde? For mit vedkomne, så er det
muligheden for at køre med trailer, mere end lang rækkevidde.
Mange elbiler må trække en trailer, men så hører de heller ikke til i den billigste del af
segmentet. Jeg har ikke luft i økonomien, til at købe en ny elbil. Har man, som jeg, kun
råd til brugte biler i 40.000 kroners klassen, så er udvalget jo ikke eksisterende. Specielt
ikke når den skal kunne trække en trailer.
I ved, når man har hus og have, så kan man jo ikke undvære sådan en icon_cheesygrin.gif

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 15 apr 2023 09:27

MichaelK skrev:
15 apr 2023 08:39
Det drejer sig jo også om at have råd til en elbil, altså en anvendelig en af slagsen. Det er
selvfølgelig individuelt, hvilke behov bilen skal opfylde? For mit vedkomne, så er det
muligheden for at køre med trailer, mere end lang rækkevidde.
Mange elbiler må trække en trailer, men så hører de heller ikke til i den billigste del af
segmentet. Jeg har ikke luft i økonomien, til at købe en ny elbil. Har man, som jeg, kun
råd til brugte biler i 40.000 kroners klassen, så er udvalget jo ikke eksisterende. Specielt
ikke når den skal kunne trække en trailer.
I ved, når man har hus og have, så kan man jo ikke undvære sådan en icon_cheesygrin.gif

Mvh.
Da jeg startede denne tråd for efterhånden noget tid siden fandt jeg det spændende med udviklingen inden for el-biler dog var jeg slet ikke klar til at købe én af slagsen.

Sidst vi skiftede bil blev det så fra en stor diesel med knap 160 hk samt godt med lasteevne på krogen og ned til en Kona HEV med sammenlagt 140 hk og mindre på krogen.

Det var ud fra devisen om at jeg blev træt af at betale så mange kroner til staten for at få lov til at køre diesel.

Tiden er gået og jeg er modnet i forhold til el-biler og næste kunne såmænd godt blive sådan en af slagsen - Især fordi der er kommet et stort prisfald på Tesla så vi er nede i det segment som jeg gerne vil betale for en ny bil.

Tankerne er også gået meget på hvad man egentlig har brug for i dagligdagen når det gælder bil.
Daglig kørsel ligger langt under 100 km om dagen og en tur på genbrugspladsen med affald kommer man lang med 1000 kg på krogen - Er man stadig til campingferie fåes der også fornuftige vogne i den vægtklasse og som det er nu er det nok kun konen og mig der skal afsted på campingferie hvis vi tager det op igen (Gik lidt i stå efter coronaen)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 15 apr 2023 09:39

Jeg er overbevist om at udvalget af billigere elbiler kommer. Hvis man kigger på Tesla, så er prisen på en el bil ikke højere end for en tilsvarende forsilbil i samme størrelse (trailervægt TMY; 1700 kg, TM3; 1000 kg)
Jeg prøvede for sjovt skyld at konfigurere en VW Polo.
Man skal jo lægge sæderne ned for at få plads til alle de pakker der skal tilkøbes hos VW...... :shock: :shock:
(F.eks bakkamera)
Prisen blev 353.000. Det er jo sindsygt !
Ja, en Tesla koster på den falske side af 325.000. Men inden længe kommer elbiler i VW Polo størrelsen til 25.000 USD = 162.000 + Moms 202.500 (VW ID2. og Tesla Model 2)
I Kina kan man købe BYDér til 80.000 kr.

Nu er omkostningerne til at eje en bil jo meget individuelle, men man skal jo huske at regne den samlede pris ud, altså når der er hældt brændstof på, betalt grøn ejerafgift, evt. lån, reparationer/service, osv.
Jeg er helt med på at vis man har en 40.000 kr bil der for det meste holder i indkørelsen, Så er en elbil til 300.000 dyrere at eje
Men jeg er også sikker på at det kun er et spørgsmål om tid (5-10 år) før at man syntes at fossilbiler er dyre.
Men jeg tror at der er mange af de gamle bilproducenter der ikke kommer helskindet gennem overgangen fra forsil til el.

Jeg købte ikke elbil for at være hellig, men fordi, for mig (Der kører 35.000 km/år, og derfor gerne vil have en bil der ikke skal på værksted for ofte) Var det billigere at købe en 6 måneder gammel TM3 til 340.000, end at købe en 3 år gammel Hyundai i30 til 180.000. (Not so much, efter Elon sænkede prisen....) fordi jeg kan køre 5 km på 1 kw til 50 øre. fordi jeg kunne låne pengene rente frit (indtil renten steg.....) fordi service og vægtafgift næsten er 0 kr. Og så købte jeg den fordi den er fed/sjov (Eller; det syntes jeg)
Men selv efter prisen er sat ned, og renten er steget, tror jeg stadigt det er billigere med en elbil

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 15 apr 2023 09:59

triumph skrev:
15 apr 2023 09:39

Jeg købte ikke elbil for at være hellig.
Kan godt lide den sætning :)

Jeg tror ikke der er mange der køber el-bil for milijøets skyld.
Måske de giver det som en halvhjertet begrundelse for at få lov til at købe.

Hvor mange køber bil ud fra at det er den sikreste bil i det pris-segment man leder i ?

Jeg er overbevist om at de fleste køber bil ud fra hvad der lige tiltaler dem og hvilken mærke de brænder for- Nogle køber også ud fra devisen om at den skal være lidt bedre end naboens. (p.s. Uanset hvad bil jeg vælger i fremtiden vil den være bedre end naboens icon_cheesygrin.gif )

Bliver det en el-bil i fremtiden her på matriklen bliver det så absolut ikke på grund af at den skulle være mere milijørigtig end andre biler.
Om den er det i forhold til fossil-brændende biler tror jeg aldrig folk bliver enige om.
Jeg vil nok købe fordi den er lidt spændende at prøve - Man skal tænke nyt og anderledes - Udbuddet bliver bedre og bedre og priserne falder.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 15 apr 2023 10:58

Det jeg syntes der er svært, er at spå om udviklingen på hvad det koster og eje en bil i xx år.
Elon siger han vil halvere prisen på elbiler inden.... (var det 2030 ?)
Hvad kommer det til at betyde for brugtbilspriser, både på benzin/el.
Kommer der restriktioner på forsilbiler
Hvad med afgifter på elbiler; Kommer de når prisen falder ? => øger afgifter brugtbilsprisen på elbiler
Hvad med afgifter/grøn ejerafgift på forsilbiler, stiger den
Kørselsafgifter ?
I min verden er det 100% umuligt at gætte hvad det kommer til at koste at eje en bil.
Der kan man naturligvis sige, at det jo ikke kan gå helt galt med en 40.000 kr bil


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 15 apr 2023 12:11

triumph skrev:
15 apr 2023 10:58
Det jeg syntes der er svært, er at spå om udviklingen på hvad det koster og eje en bil i xx år.
Det har det vel næsten altid været men i disse år er det absolut ikke bedre hvor der sker så meget på el-bils markedet - Og når samtidig regeringen er inde over med afgiftsnedsættelse og refusion gør det næsten umuligt at sætte nogle tale på.

Nu har Tesla slået rekord her sidste månede og salget forsætter jo nok i højeste gear men disse biler skal jo afhændes på et tidspunkt og så vil brugtbilsmarkedet blive oversvømmet med hvide model Y og 3.

Sker der det senere at prisen på el stiger sindssygt grundet begivenheder ude i verden og der ingen refusion er at få er der nok mange der sælger i panik hvilket også har indflydelse på markedet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph » 15 apr 2023 12:27



Besvar