Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aircon problemer

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Aircon problemer

Indlæg af John Skov Jensen » 29 jul 2019 17:28

Mit ac køler fornuftigt i 10-12 min efter start af bilen. Derefter holder det gradvist med at køle.

Næste gang bilen startes er det samme sag

Der er netop påfyldt kølemiddel, der manglede kun ganske lidt og det har ikke hjulpet på problemet

Hvad kan det skyldes?
Det er en Grand Vitara 2,0 aut fra 2007


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af BWJ » 29 jul 2019 19:32

John Skov Jensen skrev:
29 jul 2019 17:28
Mit ac køler fornuftigt i 10-12 min efter start af bilen. Derefter holder det gradvist med at køle.

Næste gang bilen startes er det samme sag

Der er netop påfyldt kølemiddel, der manglede kun ganske lidt og det har ikke hjulpet på problemet

Hvad kan det skyldes?
Det er en Grand Vitara 2,0 aut fra 2007
2 ting:
Er dit kabinefilter skiftet ?
Har du fået renset klimaanlæg (nogensinde) hvis føler på fordamper er "pakket" ind i snavs, giver dit observation god mening, føler tror at køl er ok og regulerer ned.
I tomgang skal luft fra midterdyser være max. 5-8 gr.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af Bigfoot » 30 jul 2019 08:56

det kan være pumpen der er ved at være træt i sin funktion, men nok større sandsynlighed for at det er din køler som skal renses udefra som BWJ nævner, det klares nemt med lidt stærk sæbe og en højtryksrenser.

Det kan også være du for svar på tiltale derfra, når køleribbene vælter ned under vask, fordi de er irret istykker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af BWJ » 30 jul 2019 19:50

Bigfoot skrev:
30 jul 2019 08:56
det kan være pumpen der er ved at være træt i sin funktion, men nok større sandsynlighed for at det er din køler som skal renses udefra som BWJ nævner, det klares nemt med lidt stærk sæbe og en højtryksrenser.

Det kan også være du for svar på tiltale derfra, når køleribbene vælter ned under vask, fordi de er irret istykker.
"Køleren udenfor" er kondensatoren og ikke den jeg mener skal renses, det er derimod fordamperen (den der afgiver kulde i kabinen).
Det at jeg tror at det er den indvendige, skyldes at anlæg køler fint efter start, men derefter "drosles" der ned.
En anden oplagt fejl i denne forbindelse opstår hvis tørrefilter ikke har været skiftet, så mister den "pusten" efter kort tids brug, da filter blokerer flow.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2019 20:56

Tak for alle svar
Fik ikke kikket på bilen i dag, men kan konstatere at kompressoren ikke trækkes med rundt når jeg kan mærke at den stopper med at køle, selv med termostat permanent på minimum temp
Ac sluk kortvarigt og tænd igen
Ingen køling

Ac sluk 10 min og tænd igen
Ingen køling

Motor sluk og tænding fra kortvarigt og start igen
Ingen køling

Motor sluk og tænding fra i 10 minutter og start igen
Ingen køling

Motor sluk og tænding fra i 60 minutter
Kompresser kører med igen og køling fungerer igen i 10-15-20 minutter


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af Bigfoot » 31 jul 2019 08:21

der er noget der kobler kompressoren ud, noget temperaturbestandigt.
Enten er det selve kompressoren der er slidt i koblingen, og derfor kobler fra, men jeg tror nærmere du har en føler der spiller dig et puds.

Få en tester smidt på, der må være en i nærheden af det område der som kan, og så overvåg alle følere via den og se hvad de skriver.

Jeg havde samme problem på en 530D BMW engang, og der var det en føler til noget indgangstemperatur der efter 5-8 minutter pludselig slog over på at være -265 grader, ergo koblede kompressoren ud indtil føleren igen sagde noget mere interessant.
Problemet her, var at computeren ikke meldte det som en fejl, for føleren viste jo en temperatur indenfor den arbejdsområde.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Aircon problemer

Indlæg af john_madsen » 31 jul 2019 09:18

Tror den slår fra på højtryk. Kører blæseren i fronten af bilen? Er kondenseren i fronten ren og kan der komme luft gennem den? Der skal være meget stor temperatur forskel på indgang og udgang fra kondensereren. Ellers slår den fra på højtryk.


Besvar