Hold da op !!!!

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Hold da op !!!!

Indlæg af Lintz »

http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-05-2 ... destandere

860.000 ladestandere i Danmark.......

- Vil Danmark nødvendigvis blive kønnere af det ?

Og kan ikke lade være med at tænke på hvad der vil ske med tankstationerne - Der vil jo stadig være nogle som skal tanke alm. brændstof men disse "multi-stationer" som sælger morgenbrød, ugeblade og kaffe samt sandwich og diverse grillmad vil nok efterhånden få det svært da kundekredsen skrumper ind hvis det virkelig bliver til virklighed med alle de elbiler.

Hvis alle de tankstationer lukker eller bliver ubemandet kommer der samtidig mangel på bagerforretninger og grillbarer samt kiosker - Eller kan man tænke den tanke at de vil bestå og selve "optankningsdelen" bliver udfaset ? - Måske en enkelt tank som bliver gemt hen i et hjørne hvor den formastelige billist som stadig vover at køre på benzin må liste hen og fylde på.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af Zarge »

Tja umiddelbart gir det vel bare mere kunde grundlag... I stedet for 3 min ta'r det minimum et kvarter pr tankning, altså mere shoppe tid... Tænker jeg
pendec

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 31 maj 2019 13:06 men disse "multi-stationer" som sælger morgenbrød, ugeblade og kaffe samt sandwich og diverse grillmad vil nok efterhånden få det svært da kundekredsen skrumper ind hvis det virkelig bliver til virklighed med alle de elbiler.
Jeg husker hvor mange pølsevogne der var engang, nu er de svære at finde, og oftest ikke ægte pølsevogn , mere en butik med andet end pølser og sandwich. Sådan går det når udviklingen ændrer sig. Den faste telefon i hjemmet er for mange helt væk, og folk taler mindre sammen og mere på sociale medier :)

Jeg byder standere velkommen, hvis de gør vi alle kan skifte bil og køre grønnere, afhængig af kilden til strøm, of course..
Og så er det jo bare et håndtag som gemmes i en væg eller som det ses på tankstationer, de kommer ikke til at ødelægge gaderne, som en vindmølle støjer eller ødelægger naturen og udsyn.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af Lintz »

Zarge skrev: 31 maj 2019 13:14 Tja umiddelbart gir det vel bare mere kunde grundlag... I stedet for 3 min ta'r det minimum et kvarter pr tankning, altså mere shoppe tid... Tænker jeg
- Tror ikke på at folk har tid (vil tage sig tid) til at vente på at bilen bliver fyldt op. Hvis folk skal have elbiler skal det være sådan at du kan tanke hjemme og på arbejde/ved storcentret - Bare se nu hvor folk måske skal holde to minutter og vente inden der bliver en tank klar til dem - Hvad så når de skal vente måske ti minutter før der bliver en ledig hvorefter de skal hold xx antal minutter og vente på at bilen bliver ladet op - Jeg tror det nemt kan blive en kilde til frustration - lidt ligesom når du sidder og glor på timeglasset på computeren og der sker bare ikke en s.k.i.d.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 31 maj 2019 13:24 Hvad så når de skal vente måske ti minutter før der bliver en ledig hvorefter de skal hold xx antal minutter og vente på at bilen bliver ladet op - Jeg tror det nemt kan blive en kilde til frustration - lidt ligesom når du sidder og glor på timeglasset på computeren og der sker bare ikke en s.k.i.d.
Hvis tankstationen bliver, så bliver den underjordiske tank, velnok erstattet af en batteri løsning, så mange håndtag til biler står til rådighed, så det ikke kun er 4 eller 8 biler som kan lades, så kan de trækkes længere og måske mange flere på samme tid.

Og så har du helt ret, de vil nok oftest lade op hjemme til de små ture, og her vil man også få hurtigere opladere til rådighed, så er spørgsmålet bare om de købes eller lejes som vist er udlejning lige nu.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 31 maj 2019 13:28 Og så har du helt ret, de vil nok oftest lade op hjemme til de små ture, og her vil man også få hurtigere opladere til rådighed, så er spørgsmålet bare om de købes eller lejes som vist er udlejning lige nu.
Pendec - Det er så nemt at forlange at om xx antal år skal der være 1 mill el-biler på vejene og for at det skal lykkes skal der være næsten det samme el-lade-standere.
Men at udføre det i praksis....

Herude hvor jeg bor er der plads nok og det er der sandsynligvis også på Lolland - Jeg skal nok få plads til et par standere hvis det skulle være men prøv at tænke dig en tur ind igennem den nærmeste større provinsby og især i den gamle bydel hvor folk i forvejen har problemer med at holde. Nye boligområder skyder op hvor der ingen - eller næsten ingen P-pladser er - Allerede nu er man bagud i forhold til regeringens ønske. Disse nye bolig-områder som skyder op i næsten enhver stører provinsby og som skal holde 30 - til 50 år frem i tiden kan jeg ikke se at el-bilen er lagt ind i ligningen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af Dunas »

Tvivler på, at der køre 1 mil. EL biler rundt i DK i 2030. Jeg tror mere på, at hybrid bil vinder på den korte bane.
Brintbil er mere interessant, som erstatning til benzin/diesel bil.
EL bil har stadigvæk problemer med rækkevidde og optankning EL (det tager lang tid ved optankning af EL).
EL bil har dog lidt længere i rækkevidde end de havde for nogle år siden. Kender en på arbejde som har en Tesla,
den køre ikke de 400-500 km ved Dansk Klima, måske sommer. Det tager cirka en ½ time og tanke el op på en hurtig station.
Privat optankning tager en hel del længere tid.
Nok mere realistisk med omkring 200.000 - 250.000 el biler i 2030, alt efter hvordan teknologien udvikler sig på batteri delen.
Tror ikke på, at Benzin (hybrid) bil er 100% udfaset i 2030 i DK. Dette mål bliver helt sikker udskudt længere ud i fremtiden.
Brintbil er mere interessant mht. rækkevidde, de kan køre det samme som benzin bil. Optankningstid 3 min.
Der er nogle problemer med brint, at det skal transporteres under tryk og tankes under tryk.
Stor sikkerhedsrisiko med 700 bar tryktanke
Brændselsceller er en al for usikker og dyr teknologi
Brændstof produceres med meget store tab
Kan være fremtidens teknologi kan løse nogle af Brintbilens ulemper, og den overhaler El bilen.
Så er der stadigvæk brug for tankstationer med Brint.
calle

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af calle »

De rene elbilerne skal nok komme. I 2026 udfaser VW de fossile brændstofmotorer, og da en platform holder i ca. 6 år, når vi kun frem til 2032 før de kun producerer rene el-biler :shock:

I min verden er det på en måde fint nok. Jo før vi kan frigøre os fra oliestaterne jo bedre, og til den tid bygger vi en mur :shock:

Roveren den fylder vi noget rapsolie på icon_cheesygrin.gif
pendec

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af pendec »

Selvfølgelig får vi ikke udskiftet vognparken i Danmark på 10 år. Der er rigtig mange som ikke har råd til at købe ny bil, og mange som aldrig køber en ny bil men brugt, så de folk skal købe brugte elbiler, hvis bare det kommer tæt på noget.

Norge havde 46000 solgte elbiler i 2018, selv på 10 år, så er det altså små 500.000 for Norge, og var det tallet i Danmark, så er det jo stadig ikke alle.

Det er klart, de biler vi ikke vil have kan få høje afgifter på lagt, som grøn afgift*5 eller lign. Desværre så skal vi jo ikke forgælde danskere, så alle må købe elbiler, og måske, producenterne har nok også et problemet med levering af alle de biler de næste 10 år. Der vil jo stadig være lande som ikke skifter bilerne, og producenterne vil stadig levere der.

Standerne er dog gode nok, bare staten er med til at finansiere det , så virksomheder ikke skal være prøve ballon, hvis nu trenden om 10 år, er en helt anden energi pille, som ikke er batteriet og holder længere :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hold da op !!!!

Indlæg af Lintz »

Skal el-bilerne virkelig have gang her på jorden mener jeg stadig at optankningen skal ned i tid samt rækkevidden skal meget højere op. Her i Danmark er afstandene jo ikke så store men hvad med det store udland ?

Der hvor jeg kunne se at det virkelig kunne rykke noget er at man kunne "induktions-oplade" (kender ikke et bedre ord) mens man kører.
Her ville det nok være smartest at det kunne lade sig gøre på de store indfaldsveje til storbyerne samt på motorvejsnettet - Også omkring storbyerne.
Kunne man her ligge sig i en bestemt bane hvor bilen bliver opladet samtidig med at man kobler sig op på et "tog" af andre elbiler kunne kø-dannelser minimeres da bilerne kunne ligge helt tæt sammen ved en forholdsvis høj hastighed.

Men tro på at det lykkes inden 2030................Njaaaa.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar