Salg af bil privat? Hvordan?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af pendec »

Jeg overvejer at søge mod en anden type bil nu, ældre som passer til mine kilometre kørt.

Og min Kuga står for skud, så tænker jeg om jeg ikke burde prøve privat salg, problemet er bare jeg aner 0 omkring privat salg.
Dertil har jeg hørt en masse skræmme historier om folk som er snydt og købere som bare kører væk med bilen osv osv..

Så hvad er den korrekte måde at sælge privat?

Jeg ville gå på biltorvet, da jeg har funder flere VAN Kuga'r på den side, som ikke er på bilbasen, så tænkte det må være det rigtige sted.

Når man så møder en mulig køber, hvordan gør man så? Det er jo ikke salg af mobil.
Bilen har pantsat gæld, det skal jo indfries , og det kan jeg vel først afklare når jeg får pengene fra køber? Eller hvordan, kan banken garantere indfrielse?
Så er der slutseddel og om-registrering, går vi ind på en pc sammen og får den om-registreret? Jeg formoder EFTER betaling er modtaget?

Jeg har spurgt en Ford forhandler om køb, han havde lige pludselig ændret tilbud, og gik 40.000 ned i vurdering nogle måneder, så jeg vil ikke handle med ham, han begrundede det i en masse, som ikke eksisterede tilbage i oktober.

Nå, håber der sidder nogle mere erfarne personer her, som er behjælpelig.

(En god link er også velkommen, jeg synes ikke at finde den korrekte fremgange måde selv)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af Lintz »

Ang. Restgæld - Kan du huske denne tråd ?

viewtopic.php?f=188&t=30214&p=331718&hi ... LD#p331718
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af Centrifugal »

Tag en med der har prøvet det nogle gange - måske en mekaniker hvis du kender en.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af BWJ »

pendec skrev: 14 mar 2019 14:19 Jeg overvejer at søge mod en anden type bil nu, ældre som passer til mine kilometre kørt.

Og min Kuga står for skud, så tænker jeg om jeg ikke burde prøve privat salg, problemet er bare jeg aner 0 omkring privat salg.
Dertil har jeg hørt en masse skræmme historier om folk som er snydt og købere som bare kører væk med bilen osv osv..

Så hvad er den korrekte måde at sælge privat?

Jeg ville gå på biltorvet, da jeg har funder flere VAN Kuga'r på den side, som ikke er på bilbasen, så tænkte det må være det rigtige sted.

Når man så møder en mulig køber, hvordan gør man så? Det er jo ikke salg af mobil.
Bilen har pantsat gæld, det skal jo indfries , og det kan jeg vel først afklare når jeg får pengene fra køber? Eller hvordan, kan banken garantere indfrielse?
Så er der slutseddel og om-registrering, går vi ind på en pc sammen og får den om-registreret? Jeg formoder EFTER betaling er modtaget?

Jeg har spurgt en Ford forhandler om køb, han havde lige pludselig ændret tilbud, og gik 40.000 ned i vurdering nogle måneder, så jeg vil ikke handle med ham, han begrundede det i en masse, som ikke eksisterede tilbage i oktober.

Nå, håber der sidder nogle mere erfarne personer her, som er behjælpelig.

(En god link er også velkommen, jeg synes ikke at finde den korrekte fremgange måde selv)
I det tilfælde ville jeg :

1. Annoncere bilen.
2. Når køber henvender sig for besigtigelse og prøvetur, så kør en tur med ham/hende (kør altid med)
2a. Udlever aldrig kopi af reg. attest.
3. Hvis køber beslutter sig, så ha en FDM slutseddel udfyldt og klar (kan hentes gratis)
4. Køber betaler dig for bilen, med straksoverførsel, bagefter indfrier du bilen, også straksoverførsel, herefter omregistrerer i bilen på skat.
5. Reg. attest udleveres sammen med alle nøgler.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af HR LUCCA »


pendec

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af pendec »

HR LUCCA skrev: 14 mar 2019 19:24 Måske kan du bruge dette linkhttps://fdm.dk/alt-om-biler/kob-leasing ... til-privat
Mærkeligt jeg ikke lige fik den læst, den var også god læsning.

Omkring køretur med mulig køber, så behøver man ikke mere give nøgle til prøvetur, for jeg kan sidde ved siden af med nøglen hos mig mens den prøvekøres, så der behøver jeg ikke andet end at se hans kørekort og evt håbe jeg kan tage billede og slette det, når han smutter / eller fortryder.

Jeg synes allerede jeg har fået lidt flere fakta på plads, så spændende :)

Tusind tak for hjælp og pegepinde.
calle

Re: Salg af bil privat? Hvordan?

Indlæg af calle »

Køber vil garanteret have din underskrift på, at bilen er fri og ubehæftet, og ikke nok med det. Køber vil garanteret se bevis på, at den gæld der står registreret i Bilbogen, den er indfriet. Dvs. at i skal en tur omkring banken i forbindelse med overdragelse af bilen. Ergo skal det foregå på en hverdag. Der får køber så et skriftligt bevis på, at gælden er indfriet, når du har kørt dankortet igennem Drogar-Dolar(LBG).gif Sådan har jeg altid købt bil, når det har været privat. Resten har du fået svar på. Sælg bilen som "prøvet og beset og uden garanti af nogen art".

Held og lykke med salget :)

Besvar