Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Traktor vægtklodser

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Traktor vægtklodser

Indlæg af Lintz » 04 okt 2018 17:52

madssakre skrev:
04 okt 2018 17:00
Det var lige nøjagtigt det der skulle til.

Når jeg har kørt med en palle tungt gods har min traktor sommetider vippet om baghjulene, så jeg har hele tiden manglet forvægt, men drejningen handlede om differentialet.

Tak for hjælpen alles
Fint du fandt fejlen. Men mere glad for at du ikke begyndte at smide vægt på forenden først. Det er ikke sikkert at bagtøjet havde holdt til det hvis du drejede rundt på tør asfalt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Traktor vægtklodser

Indlæg af madssakre » 05 okt 2018 09:36

Lintz skrev:
04 okt 2018 17:52
Fint du fandt fejlen. Men mere glad for at du ikke begyndte at smide vægt på forenden først. Det er ikke sikkert at bagtøjet havde holdt til det hvis du drejede rundt på tør asfalt.
Nej jeg har heldigvis kun kørt i blødt terræn.

Er differentialspærringen til for at give mere lige plovfuger (a la en autopilot)?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Traktor vægtklodser

Indlæg af Lintz » 05 okt 2018 09:53

madssakre skrev:
05 okt 2018 09:36
Nej jeg har heldigvis kun kørt i blødt terræn.

Er differentialspærringen til for at give mere lige plovfuger (a la en autopilot)?
Nu er jeg ikke landmand. Men når spær er slået til vil den gerne lige ud da bagakslen er stiv. Så Ja. Men selvfølgelig også til hvor der er blødt. Står det ene hjul på tør asfalt og det andet på ren is vil det ene bare spinne rundt og du vil ikke komme nogen vegne før du slår spær til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Traktor vægtklodser

Indlæg af LCB » 05 okt 2018 16:50

Differentialspærringen er ikke til at få mere lige plovfuger, men udelukkende lavet for at kunne få mere "bid" i underlaget, jeg har som landmandssøn kørt en del traktor for år tilbage, og var der blødt og traktoren var ved at spinde med hjul, så var det første man gjorde at træde på "spær" pedalen :)
Mvh

Lcb

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Traktor vægtklodser

Indlæg af Alex fs » 07 okt 2018 21:07

jeps spærring er til blødt føre... det er ens sidste livline på en 2 hjulstrukken..
Hvis du pløjer med spørring til hele tiden, så får du skævere plov fuger, og et ganske urimeligt belastning på bagtøj.

Nu det også et tårn du har på, og ikke bare gafler. du kommer til at mangle frontvægt hvis du skal have en palle op i højden.
Har du basisklods foran? ellers kan du ikke hænge de org. frontvægte på.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar