Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smart car

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart car

Indlæg af majland » 22 okt 2018 15:27

Mhs køregenskaber så vart jeg engang på Jyllandsringen hvor FDM's mand på stedet nævnte at de kort forinden havde testet en smart 451 der. Den havde en af de korteste bremselængde de havde målt på glatbanen. Det mest positive han ellers kunne sige om dens køreegenskaber var at de var meget forudselige ;-) - men det er da også en kvalitet. Ville være mindre godt hvis den opførte sig uforudseligt når den blev presset ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


pendec

Re: Smart car

Indlæg af pendec » 23 okt 2018 11:10

Nu er tråden her lidt generel :)

Så hvorfor ikke lidt grøn snak om SMART biler, og på EL

http://www.mobilegeeks.com/article/full ... andinavia/

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart car

Indlæg af majland » 23 okt 2018 11:25

Måske fordi man ikke kan købe en smart fortwo electric ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Smart car

Indlæg af bennylar » 23 okt 2018 17:01

pendec skrev:
23 okt 2018 11:10
Nu er tråden her lidt generel :)

Så hvorfor ikke lidt grøn snak om SMART biler, og på EL

http://www.mobilegeeks.com/article/full ... andinavia/
hvor "grøn" er elbiler egentligt... ? ikke særlig meget...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

pendec

Re: Smart car

Indlæg af pendec » 23 okt 2018 20:32

bennylar skrev:
23 okt 2018 17:01
hvor "grøn" er elbiler egentligt... ? ikke særlig meget...
Det må komme an på de øjne som ser på det, og mener jeg det er betydelig grønnere end den brændstof biler fyldes med idag, og som ikke er vedvarende energi. Så jo, særligt meget men som du vurderer det, så kan du måske forklare "ikke særligt meget"? Eller er det også din opfattelse af det som ikke er særligt meget :)


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart car

Indlæg af majland » 23 okt 2018 21:56

- Nuværende batteri teknologi er ikke særlig miljøvenlig
- En stor del af det danske strøm-miks er heller ikke særlig miljøvenlig. Man kan dog købe strøm der "garanteres" at være det. Men den del er der kun en begrænset mængde af. Men i batteriets levetid forventes det at den gennemsnitlige strøm bliver grønnere.

Men el bilers helt store fordel er at partikelforureningen eller mangel på samme - Det gør en store forskel i storbyerne (som vi ikke har ret mange af)

En moderne effektiv dieselbil sviner ikke mere i dens levetid end hvad der kan forventes af en el bil. Men dens partikelforurening er uønsket hvor belastningen i forvejen er høj. Derimod er den ikke problematisk i forhold til transport langt ude på landet (hvor elbiler også stadig er udfordret på rækkevidden)

Men man kan jo stille mange scenarier op - her er f.eks et par stykker: https://ing.dk/artikel/500000-kilometer ... vad-211474

En tesla skal køre mellem 100.000km og 500.000km før den er mere miljøvenlig end en dieselbil. En elbil med mindre batterier vil nå dertil hurtigere end tesla'en med den store batteri. Men ser man bort fra den lokale partikel forurening så er dieselbiler faktisk ikke så ringe ....

PS vi har pt en benzin og en diesel i husstanden. Benzinerne erstattede smart'en der var en diesel
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Smart car

Indlæg af pendec » 23 okt 2018 22:06

majland skrev:
23 okt 2018 21:56
En tesla skal køre mellem 100.000km og 500.000km før den er mere miljøvenlig end en dieselbil.
Så får vi 10 elbiler på vejen, så har vi allerede nået et mål der, når de kun skal køre 10.000 hver for at overgå dieselbilen :) Det er da fremskridt. Samlet står man stærkest og det må også gælde når fossile brændstoffer skal ryddes af vejen her, og til slut ikke er tilgængelig, måske ikke imorgen men det er jo viden der også tæller med. og vi får ikke bilparken skiftet på 10 år, det er også ret sikkert.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Smart car

Indlæg af majland » 23 okt 2018 22:40

pendec skrev:
23 okt 2018 22:06
Så får vi 10 elbiler på vejen, så har vi allerede nået et mål der, når de kun skal køre 10.000 hver for at overgå dieselbilen :)
Der er vist et stykke vej endnu - både mhs batteriteknologi og grøn strøm.

Men det store problem her i landet er at omstillingen skal være provenu neutral - eller på godt dansk bilisterne skal fortsat bidrage mindst lige så meget som i dag til den fælles kasse. Elbiler er for tiden noget dyrere end tilsvarende fossil biler - og så giver det ikke privat økonomisk mening.

Se f,eks FDM's sammenligning af økonomien i en E-up mod en ordinær up (selvom den er et par år gammel)

Vi har også kigget meget på hybrid biler, men med rækkevidde op til 50km kan det ligesom være ligemeget da vi alligevel ikke kører steder med stor partikelforurening hvor el delen ville gøre en forskel. Istedet er der bare ekstra teknik der kan gå istykker... Bevares man får da typisk en meget høj samlet motor effekt der kan være rar at have, men når det nu går meget godt at "nøjes" med 110 dieselheste i den store stationcar så er 200+ el-benzin heste kun nice2have. En Passat GTE er da en lækker bil men der er ikke meget folkevogn over prisen... Den bliver nok heller ikke synderligt billigere som superb næste år - den skulle få op til 75km på batteri og så beynder det at ligne at fruen ville kunne køre til/fra arbejde på el ladet hjemme om natten - delvist på solcelle overskudsstrøm.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Smart car

Indlæg af pendec » 24 okt 2018 08:20

Jeg synes , små skridt er også godt, istedet for at bevæge sig væk fra grøn energi (ikke produktion af bilen), så er der taget nogle dybe stik i jorden nu, hvor mange producenter har fokus på dette, og flere lande vil gå væk fra salg af fossil drevne biler om nogle årtier, det er godt. De forsvinder nok ikke om 2 årtier men de udgår måske helt fra sælgers marked, hvis udnyttelsen af batterier går frem. Bare se mobil telefoner, der er endnu opfindelsen på vej, hvor de har vist at man kan lade batteri op på 50 sekunder som gik verden rundt for nogle år tilbage men vi har da fået turbo-charge indtil videre som også hjælper meget i forhold til før. Så vi udvikler batteri lager og opladningen, og mon ikke udvindingen af energi og oplagring får nogle gennembrud over et par årtier. Jeg aner ikke om den hurtige opladning kan videreføres til bilopladning, måske...

Der er måske også lidt for meget fokus på det grønne alligevel, der er jo også snakken om de fossile brændstoffer forsvinder, og så kan det være nok så fint, det ender jo bare med at stige og stige, hvor vi stadig allerede idag, selv kan producere energi i hjemmet med vind og sol, hvis vi vil.
( ref. https://www.ecotricity.co.uk/our-green- ... ssil-fuels )

Alt koster når det kommer ud på markedet, sjældent ser du nye produkter, som ikke er dyrere end det som allerede er, så hvis man vil have sin Passat GTE på lige vilkår, så er det jo aldrig sket før. Ny elektronik, nu også biler, koster altid mere, også selvom afgiften er lavere, det er jo bare incitament for bil industrien at hæve priserne herhjemme, som de tidligere måtte sænke fordi vi havde så høje afgifter, nu er det modsat og deres lommer kan fyldes lidt ekstra mens alle er enige om prisen skal være så høj.

edit: Så fik vi da tråden om SMART drejet :) Det er måske godt at komme tilbage, og der er en eldrevet SMART i byerne måske fin nok.

edit: Hov, super lader, 10 minutter, er vi allerede der? :great: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... ometer-paa

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Smart car

Indlæg af bennylar » 24 okt 2018 18:12

pendec skrev:
23 okt 2018 22:06
Så får vi 10 elbiler på vejen, så har vi allerede nået et mål der, når de kun skal køre 10.000 hver for at overgå dieselbilen :) Det er da fremskridt. Samlet står man stærkest og det må også gælde når fossile brændstoffer skal ryddes af vejen her, og til slut ikke er tilgængelig, måske ikke imorgen men det er jo viden der også tæller med. og vi får ikke bilparken skiftet på 10 år, det er også ret sikkert.

tror vist du skal tilbage og lære den lille tabel igen.. :wink:

så en udsendelse på tysk tv, hvor bla. TÜV var indblandet og som skrevet længere oppe, så skal der 100.000 km til før CO2 regnskabet Tesla vs, Mercedes Cklasse diesel eller Bmw 320 diesel går i nul, alene batteriet til en Tesla bruger det samme CO2 som en hel MB/BMW, så mangler man også bilen som igen bruger det samme i CO2, så grøn og grøn.. ? desuden kan en Tesla/elbil jo ikke godkendes til at trække en rigtig trailer.. eller jo Xmodellen kan/må trække 2200kg men det er jo ingenting her i Jylland, når den i Sverige skal trække en campingvogn på 1500 kg ryger den ned på halv strækning af normal km en test fra Sverige som de viste i FDM bladet ... min gamle diesel 4X4 går kun 1.5 km kortere pr. liter med 3000 kg på krogen.. den må så trække 3500kg.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar