Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 17:09

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... i-forruden

De nye regler betyder leveringsomkostninger skal være inkl. på pris skilt ved bilen. Mit spørgsmål er, er hvid perlelak f.eks også krævet inkl. i prisen? Jeg synes at have set alle disse ekstras som lak, soltag og andet, nævnt som + omkostninger ved leverignsomkostningerne, så prisen ikke rigtig er den man ser. Det mener de så laves om nu?

De biler som forhandlere har stående uden plader i udstillingsvindue og på p-pladser omkring dem, er de indregistreret? Tænker de ikke er, for så vil afgiften jo være fuld afgift, og det sker jo nogle af dem laves om til gul plade bil, og så registreres den vel først der, som bliver første indregistrerings år, selvom bilens produktions år kan være 5 år før dette, som de altså også nu skal opgive. Spørgsmålet er 1. reg. er det ved import til forhandler eller ved salg med nummerplade? Tænker på hvad værdien er af dette, hvis oplagring hos forhandler kan være flere år før 1. reg af bilen.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af Lintz » 02 apr 2018 17:34

pendec skrev:
02 apr 2018 17:09
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... i-forruden

De nye regler betyder leveringsomkostninger skal være inkl. på pris skilt ved bilen. Mit spørgsmål er, er hvid perlelak f.eks også krævet inkl. i prisen? Jeg synes at have set alle disse ekstras som lak, soltag og andet, nævnt som + omkostninger ved leverignsomkostningerne, så prisen ikke rigtig er den man ser. Det mener de så laves om nu?

De biler som forhandlere har stående uden plader i udstillingsvindue og på p-pladser omkring dem, er de indregistreret? Tænker de ikke er, for så vil afgiften jo være fuld afgift, og det sker jo nogle af dem laves om til gul plade bil, og så registreres den vel først der, som bliver første indregistrerings år, selvom bilens produktions år kan være 5 år før dette, som de altså også nu skal opgive. Spørgsmålet er 1. reg. er det ved import til forhandler eller ved salg med nummerplade? Tænker på hvad værdien er af dette, hvis oplagring hos forhandler kan være flere år før 1. reg af bilen.
En ny bil er vel prisen inklusiv div. omkostninger når den står på gaden med nummerplade - Men hvis du vælger perlemorslak er det en "option" som du skal tillægge prisen.

En brugt bil må være "all inklusiv" som den står - Vælger du at få træk på, må det også være en pris du skal tillægge.

Kan ikke helt følge dig med hensyn til gulplade-bilen. Tror ikke at du kan gå ud og pege på en bil og sige at du vil have lige netop den der som gulpladebil.

Du får en magen til som bygges i danmark og betales reg. afgift derefter - Prisen i kataloget skulle så gerne afspejle den reelle pris.

Sådan forstår jeg det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 17:52

Lintz skrev:
02 apr 2018 17:34
En ny bil er vel prisen inklusiv div. omkostninger når den står på gaden med nummerplade - Men hvis du vælger perlemorslak er det en "option" som du skal tillægge prisen.

En brugt bil må være "all inklusiv" som den står - Vælger du at få træk på, må det også være en pris du skal tillægge.

Kan ikke helt følge dig med hensyn til gulplade-bilen. Tror ikke at du kan gå ud og pege på en bil og sige at du vil have lige netop den der som gulpladebil.

Du får en magen til som bygges i danmark og betales reg. afgift derefter - Prisen i kataloget skulle så gerne afspejle den reelle pris.

Sådan forstår jeg det.
Det er ikke helt det jeg mener, når vi taler biler hos forhandleren. Jeg vælger ikke perlemors lak, det er bilen født med hos forhandleren, som altså er den med prisskiltet . Derfor er det, jeg fremhæver lakken, den mener jeg ikke er nævnt i prisen når du så den før hos forhandleren, fordi, den var med ekstra udstyr og på skiltet med småt nævner de så hvad denne specifikke bil så leveres med.

Jeg kan lige præcis pege på en af forhandlerens nye biler, og sige den vil jeg gerne købe på papegøje plader, det vælger man selv når man køber ny bil, og denne kan fås i VAN model. Han sender den bare til ombygning og så får man bilen et par dage efter med lavere afgift. Det har jeg talt med forhandler om, engang sidste år da min bil blev købt. Det er op til køber, for forhandleren får det samme ud af det, det er jo bare afgift og moms han skal afregne anderledes.

Lille ekstra forklaring,
min Ford forhandler havde købt Kuga ST-Line hjem med nøgleløse døre og bagagerum, denne ville han sælge as is, til evt kunde, desværre for ham var den uden en masse andet, så den kunne ikke sælges til mig men det blev fra fabrikken. Men jo, han køber enten hjem til direkte salg, eller til salg som demo, når de har den stående som prøve bil. Den Kuga omtalt her, kunne han få lavet om på papegøje plader og solgt til mig som den stod. Det var ikke noget problem og deraf kommer spørgsmålet så om 1. reg. dato er hans import dato som var måneder før, eller når den blev bygget om på papegøje plader og fik plade på.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af bennylar » 02 apr 2018 18:14

1 reg. dato er når der kommer plader på. da svares afgiften jo først.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af Lintz » 02 apr 2018 18:15

pendec skrev:
02 apr 2018 17:52


Lille ekstra forklaring,
min Ford forhandler havde købt Kuga ST-Line hjem med nøgleløse døre og bagagerum, denne ville han sælge as is, til evt kunde, desværre for ham var den uden en masse andet, så den kunne ikke sælges til mig men det blev fra fabrikken. Men jo, han køber enten hjem til direkte salg, eller til salg som demo, når de har den stående som prøve bil. Den Kuga omtalt her, kunne han få lavet om på papegøje plader og solgt til mig som den stod. Det var ikke noget problem og deraf kommer spørgsmålet så om 1. reg. dato er hans import dato som var måneder før, eller når den blev bygget om på papegøje plader og fik plade på.
Tror jeg melder "pas" her icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 18:21

bennylar skrev:
02 apr 2018 18:14
1 reg. dato er når der kommer plader på. da svares afgiften jo først.
Tak, det var også mit tanke, forstår så ikke hvorfor de nye regler kræver disse nævnes
Det siger loven fra tirsdag:
Forhandleren skal som minimum oplyse første registreringsår for bilen.
Den kan jo muligvis være ikke eksisterende? Som nævnt hvis bilen er uden plader, og går igennem et papegøje forløb?
Nå, det kan være undtagelsen men lov er lov, eller?

hmmm, der kan man bare se, DR har selv smidt den § ind i sammenhænget her. Bilinfo.dk har ikke nævnt noget om 1.reg dato skal opgives?
https://www.bilinfo.dk/nyheder/lovaendring-1-version/
Nå v.2:
Produktionsår kan være svært at fremskaffe i praksis, da det ikke fremgår af officielle registre. Derfor skal du som minimum oplyse 1. reg. år,

Det kan man da ikke mener jeg? Produktionsår må være lettere at finde, Ford har ford etis? De andre har vel lignende sider? eller ikke?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 19:08

Selvfølgelig kan forhandleren slå produktionsår op på stelnummer, der står alt andet.
Men lovteksten skulle åbenbart tage højde for det ringe mærke der desværre ikke kan se dette. Og så kan forhandlerene jo vaske fingre og sige at det kan man desværre ikke se.
1. registrering fremgår af registreringsattesten, så den kan de i hvert fald se.

1. registrering er når der kommer plader på og her bliver bilen "brugt" og er ikke længere ny. Her tænker jeg mest på forsikring. Køber man feks. en demo bil kan der fint være forbriksgaranti, men bilen er brugt. (også selvom den ikke har kørt)
Det betyder at når du er 2. ejer og bilen bliver smadret inden får et år, repareres den af op til 80% af værdien. Er den ny og dvs. du er 1. ejer, får du en ny bil hvis skaden overstiger 50% af værdien.
Mvh. Sophus

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af Flammen » 02 apr 2018 19:11

det der er det nye krav, er at forhandleren skal oplyse produktionsår for køretøjet.
et køretøj kan godt have flere år på bagen på en importørs opmagasinering, inden den sælges og indreg 1. gang. det har køber ret til at vide nu.

biler der har stået lagret i længere tid i EU, og derefter sælges til DK importør til en "god" pris. de blev førhen blev solgt som nye

pendec

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 19:15

Hjemme teori skrev:
02 apr 2018 19:08
Selvfølgelig kan forhandleren slå produktionsår op på stelnummer, der står alt andet.
Det kan du så først i Danmark på nummerplade.net, når stelnummer er reg. 1 gang , eller mente du som mig, producent har en side man slår det op præcis som Ford ETIS?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: nye regler hos bilforhandleren, et par spørgsmål

Indlæg af MichaelK » 02 apr 2018 19:20

Men bilen behøver jo ikke at være indregistreret, for at man kan læse stelnummeret, og dermed produktionsår og evt. sted?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar