Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af EJB » 21 mar 2018 17:36

For rigtig mange år siden skiftede jeg fra Toyota Carina II personbil til Mitshubishi Spacewaggon 2,4 varevogn.

Jeg husker tydeligt hvor forbavset jeg blev. Trods det store tomme rum omme bag ved, var bilen næsten lydløs. Det var næsten altid den første kommentar, hvis jeg havde nogen med - nej! hvor er den lydløs.

Jeg kører stadig i den. Der er kommet en del mislyde fra gearet, og motoren er vel også lidt mere støjende, men nu er den jo også 18 år gammel med mere end 300.000 km på bagen.

I dag var jeg så ude at køre i en Hyundai Sonata 2,0 benzin fra 2007 med km kørsel på 164.000, og jeg havde glædet mig. Havde læst om at her var tale om en limonsine, og at den var meget lydsvag.

Motoren blev startet, og motorhjelmen åbnet. Dejlig stille lyd fra en spindende motor, utrolig lydsvag at stå foran en åben motorhjelm med motoren kørende.

Noget helt andet da jeg skulle prøve bilen.

Jeg er stor også i højden, så det første der skete, var at jeg havde besvær med at komme ind i bilen.
Nu er det så heller ikke den mest galante måde, jeg anvender.
Jeg stikker hoved og overkrop ind, derefter kommer benene, -eller højre ben kommer ind sammen med hoved og overkrop.
Jeg sad ikke fast, men det var tæt på. OK, bilen er også 20 cm lavere end min egen.

Da jeg sad der, havde jeg ikke fornemmelse af en stor limosine, nærmest at frontruden var lidt for tæt på, og sædet skulle helt bagud for at passe til mig, men det er nu også indstillingen i min egen, man fylder vel lidt her på jorden.

Men bilen var alt andet end lydløs. Den havde en mærkelig rumlende lyd, om det også var indblandet dækstøj, kan jeg ikke afgøre, der var helårsdæk på, men det er der også på min egen.

Det var en stor skuffelse. Det er ikke løgn. Jeg havde virkelig glædet mig til en stille og søvndyssende bil, lig min egen for mange år siden, men det blev det ikke.

Godt nok er bilen 10 år gammel, og har kørt 164.000 km, men når motoren er så lydløs, når man står lige foran den, hvad er det så der fremkalder støjen i cabinen?

Der var hverken raslen eller knirken, men denne mærkelige rumlende lyd.

Er jeg bare forvent i min 18 år gamle bil. Eller var denne Hyundai en uheldig af slagsen?

Nogen der har sådan en ellers meget flot vogn.

Jeg havde købt den, hvis ikke det lige var for lyden i cabinen.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af pille bruger » 21 mar 2018 17:44

EJB skrev:
21 mar 2018 17:36
For rigtig mange år siden skiftede jeg fra Toyota Carina II personbil til Mitshubishi Spacewaggon 2,4 varevogn.

Jeg husker tydeligt hvor forbavset jeg blev. Trods det store tomme rum omme bag ved, var bilen næsten lydløs. Det var næsten altid den første kommentar, hvis jeg havde nogen med - nej! hvor er den lydløs.

Jeg kører stadig i den. Der er kommet en del mislyde fra gearet, og motoren er vel også lidt mere støjende, men nu er den jo også 18 år gammel med mere end 300.000 km på bagen.

I dag var jeg så ude at køre i en Hyundai Sonata 2,0 benzin fra 2007 med km kørsel på 164.000, og jeg havde glædet mig. Havde læst om at her var tale om en limonsine, og at den var meget lydsvag.

Motoren blev startet, og motorhjelmen åbnet. Dejlig stille lyd fra en spindende motor, utrolig lydsvag at stå foran en åben motorhjelm med motoren kørende.

Noget helt andet da jeg skulle prøve bilen.

Jeg er stor også i højden, så det første der skete, var at jeg havde besvær med at komme ind i bilen.
Nu er det så heller ikke den mest galante måde, jeg anvender.
Jeg stikker hoved og overkrop ind, derefter kommer benene, -eller højre ben kommer ind sammen med hoved og overkrop.
Jeg sad ikke fast, men det var tæt på. OK, bilen er også 20 cm lavere end min egen.

Da jeg sad der, havde jeg ikke fornemmelse af en stor limosine, nærmest at frontruden var lidt for tæt på, og sædet skulle helt bagud for at passe til mig, men det er nu også indstillingen i min egen, man fylder vel lidt her på jorden.

Men bilen var alt andet end lydløs. Den havde en mærkelig rumlende lyd, om det også var indblandet dækstøj, kan jeg ikke afgøre, der var helårsdæk på, men det er der også på min egen.

Det var en stor skuffelse. Det er ikke løgn. Jeg havde virkelig glædet mig til en stille og søvndyssende bil, lig min egen for mange år siden, men det blev det ikke.

Godt nok er bilen 10 år gammel, og har kørt 164.000 km, men når motoren er så lydløs, når man står lige foran den, hvad er det så der fremkalder støjen i cabinen?

Der var hverken raslen eller knirken, men denne mærkelige rumlende lyd.

Er jeg bare forvent i min 18 år gamle bil. Eller var denne Hyundai en uheldig af slagsen?

Nogen der har sådan en ellers meget flot vogn.

Jeg havde købt den, hvis ikke det lige var for lyden i cabinen.
Jeg har haft flere af dem, og de kørte mere end dobbelt så langt.
Ingen mislyde.
Prøv en anden med andre dæk icon_cheesygrin.gif
Når der ikke er andre lyde end fra dækkene, bliver den lyd meget markant.
Vær obs på at sædet kan reguleres i højden :blink:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af EJB » 21 mar 2018 17:59

pille bruger skrev:
21 mar 2018 17:44
Jeg har haft flere af dem, og de kørte mere end dobbelt så langt.
Ingen mislyde.
Prøv en anden med andre dæk icon_cheesygrin.gif
Når der ikke er andre lyde end fra dækkene, bliver den lyd meget markant.
Vær obs på at sædet kan reguleres i højden :blink:
Jo, det var en meget, synes konen og jeg, ubehagelig rumlende lyd, men om det kom fra dækkene er kun mit gæt.
Jeg talte med sælgeren om det, ja, jeg spurgte om han selv havde kørt i den, og det havde han, mente ikke der var noget i vejen.
Måske er det også som jeg skriver, bare mig der er forvendt.

Sælgeren viste mig det med højdeindstilling på sæderne, og selv da jeg følte mine fødder var højere oppe end den unævnelige, spurgte han om det skulle længere ned.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af pll » 21 mar 2018 18:41

Højst sandsynligt et defekt hjulleje

pendec

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af pendec » 21 mar 2018 18:56

EJB skrev:
21 mar 2018 17:59
Jeg talte med sælgeren om det, ja, jeg spurgte om han selv havde kørt i den, og det havde han, mente ikke der var noget i vejen.
Vi har vist alle mødt en sælger som har dårlig hørelse :twisted: :great:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af triumph » 21 mar 2018 19:52

Det kan være at dækkende har rejst sig. Evt pga forkerte camper/hjulvinkler

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af EJB » 22 mar 2018 18:28

Dækkene var næsten nye helårsdæk fra Dunlop.
Et defekt hjulleje kan godt gi' sådan en lyd fra sig.
Men det var lige som om det var en rumlen i hele cabinen, ikke en lyd jeg kunne retningsbestemme, men mere som en slags brummen, men ikke fra motoren.
Tænkte selv lidt på gearet.
Glemte at fortælle, fik den på lift, og så at der var olie på bundkarrets underside, ikke at det dryppede, bilen stod indendørs på et flot malet gulv, og havde ikke efterladt oliepletter.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af EJB » 22 mar 2018 18:31

triumph skrev:
21 mar 2018 19:52
Det kan være at dækkende har rejst sig. Evt pga forkerte camper/hjulvinkler
Ved ikke hvad camper/hjulvinkler er. Tænker du på at støddæmpningen ikke har været i orden ved kørsel med campingvogn?
Men lyden kunne godt komme fra dækkene, men så kraftigt har jeg aldrig hørt det før.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af triumph » 22 mar 2018 21:54

Hvis hjulende ikke er parralle (hvis de f.eks spidser, således at afstanden mellem den forreste del af hjulene er mindre den bagerste del af hjulene) så kan dækkende rejse sig.
Nogen gange kan man mærke på mønstert at det nærmeste er savtakket/at bagenden af den ene gummi "lammel", er lavere end forenden på den næste. Og det får dækkende til at larme/rumle

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: En oplevelse med Hyundai Sonata 2,0 benzin

Indlæg af EJB » 23 mar 2018 11:26

triumph skrev:
22 mar 2018 21:54
Hvis hjulende ikke er parralle (hvis de f.eks spidser, således at afstanden mellem den forreste del af hjulene er mindre den bagerste del af hjulene) så kan dækkende rejse sig.
Nogen gange kan man mærke på mønstert at det nærmeste er savtakket/at bagenden af den ene gummi "lammel", er lavere end forenden på den næste. Og det får dækkende til at larme/rumle
Tak skal du ha'.
Dejligt forum her, bliver altid lidt klogere for hver gang jeg er herinde.
Det kan snildt være problemet, for jeg undrede mig lidt over "sælger-værksted". Det var utroligt velholdt, og i det ene hjørne befandt sig en lift, men manglen på værktøj var endda meget påfaldende.
Så en sådan fejl bliver nok ikke rettet.


Besvar