Go' dag..
Har et problem med lyset på en VW Caravelle 2,4D 1997.
Uanset stilling på lyskontakt er der altid nærlys på bilen,(naturligvis skal bilen stå med tænding eller være startet)
Så der er nærlys hvor der bare burde have været positionslys og der er nærlys sammen med fjernlyset...!
Alt andet lys virker uden problemer, bilen starter / køre fint osv..
Det er ligesom om at kørelyset er slået konstant til, hvis man kan sige det sådan, men hvordan er det lavet ?
Skiftede lyskontakten med en fra en bil hvor jeg ved at den virker, flyttede også kontakten fra bilen med problem over i den anden bil og kontakten virker fint.
Armen ved rattet til op/ned blænding har nogen kontaktsæt i en krans om rattet, har haft det splittet ad, det så pænt ud men blev renset og mekaniske dele smurt op.
Alle sikringer er OK.
Mon der er nogen her der har prøvet det samme eller bare ved i hvilken retning man skal fejlsøge...?
Køre til den lokale auto-ophugger i morgen og skraller en tilsvarende bil for kontakter / relæ'er / arm ved rat osv.
Mvh.
Christian
Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
- T-mek
- Stoker XVI
- 10
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Har takket: 43 gange
- Blevet takket: 86 gange
Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Re: Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
Halløj i forum,
Ser ud som bilen er 20 år gammel, og dengang kunne man få alle mulige 'smarte kit',
i form af ledningssæt der gav kørelys, på biler der ikke originalt havde kørelys, men de blev
typisk bare monteret af os GDS folk, ved at sætte strømtyve på diverse ledninger med permanent
plus, når tændingen blev sat til.
... så prøv at lede efter ledninger med stømtyve på, eller et relæ der sidder lidt 'umotiveret'
og dermed ikke ser ud som det er originalt monteret.
Prøv evt at følge ledningen fra pæren i den ene parabol med nærlys, bagud mod sikringsboksen
Ser ud som bilen er 20 år gammel, og dengang kunne man få alle mulige 'smarte kit',
i form af ledningssæt der gav kørelys, på biler der ikke originalt havde kørelys, men de blev
typisk bare monteret af os GDS folk, ved at sætte strømtyve på diverse ledninger med permanent
plus, når tændingen blev sat til.
... så prøv at lede efter ledninger med stømtyve på, eller et relæ der sidder lidt 'umotiveret'
og dermed ikke ser ud som det er originalt monteret.
Prøv evt at følge ledningen fra pæren i den ene parabol med nærlys, bagud mod sikringsboksen
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
- T-mek
- Stoker XVI
- 10
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Har takket: 43 gange
- Blevet takket: 86 gange
Re: Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
HejBrandsen skrev:Halløj i forum,
Ser ud som bilen er 20 år gammel, og dengang kunne man få alle mulige 'smarte kit',
i form af ledningssæt der gav kørelys, på biler der ikke originalt havde kørelys, men de blev
typisk bare monteret af os GDS folk, ved at sætte strømtyve på diverse ledninger med permanent
plus, når tændingen blev sat til.
... så prøv at lede efter ledninger med stømtyve på, eller et relæ der sidder lidt 'umotiveret'
og dermed ikke ser ud som det er originalt monteret.
Prøv evt at følge ledningen fra pæren i den ene parabol med nærlys, bagud mod sikringsboksen
Har været motorrum og instrument bord grundigt igennem for netop som du skriver, hvis nu der sad relæ'er, strømtyve eller andet.
Men alt ser helt originalt ud, det eneste som er udskiftet er radioen og der er ikke engang lavet noget fusk med ledningerne bag den.
Det med at følge ledningerne er bare ikke nemt, selvom biler er gammel, så forsvinder ledningerne fra lygterne ret hurtigt ind i tykke bunder.
Har dog noteret mig hvilke farver ledninger der går til stik på lygterne og de går igen flere steder ved lyskontakt og armen ved rattet.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
-
- Stoker XVI
- 12
- Indlæg: 1521
- Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
- Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
- Areal: 170
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6990
- Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
- Har takket: 15 gange
- Blevet takket: 53 gange
Re: Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
mener det er et af lysrelæerne der er ombyttet med en anden model.
går ud fra du vil lave kørelyset om, så det det først tændes når der er plus på klemmen til ladelampen. så tændes lyset når motoren ruller
går ud fra du vil lave kørelyset om, så det det først tændes når der er plus på klemmen til ladelampen. så tændes lyset når motoren ruller
-
- Stoker XI
- 9
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
- Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
- Areal: opvarmer 240kvm.
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: ca 5 ton.
- Geografisk sted: sønderjylland
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Hjælp til problem med lys på en VW Caravelle, 1997.
så vidt jeg husker er det lyskontakten der styrer kørelys, det tænder så snart du sætter tænding på.. jeg ku mistænke din sikringsboks for at lave lidt problemer.. har bøvlet med en for nogle år siden og da skiftede vi sikringsboksen til sidst, kan dog ikke lige huske om det var samme problem, men det var noget med lyset...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil..