Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor bliver olien af?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af J-B » 10 nov 2016 02:38

Den olieforbrug din motor har, skal du ikke være bekymret over.
Hvis motoren ikke sveder eller drypper, så er det nok paraplyerne ved ventilerne der er lidt utætte, så bliver olien brændt af sammen med benzinen/med ud i udstødningen.
Så længe den ikke bruger mere end 1 liter pr. 1000 km. så er der ikke noget galt.
Nu snakken er på olieforbrug, så savner jeg min gamle Fiat 127, 1½ liter olie pr. 100 km. og en tjek på om den skulle have for 100 kr. i benzin :lol:


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af Bigfoot » 10 nov 2016 08:19

Uha, motorrens. Det dummeste produkt overhovedet på markedet.

Det er jo din olie der har opgaven med at holde den ren. Skal de gamle teknikker til, så kan det blive træls bagefter.

Men, hvor intet vover, intet vindes.

Gammel teknik skal overgås, ergo må vi søge der. Kender du swedol? Det tror jeg næsten du skulle prøve.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af EJB » 10 nov 2016 17:24

Bigfoot skrev:Uha, motorrens. Det dummeste produkt overhovedet på markedet.

Det er jo din olie der har opgaven med at holde den ren. Skal de gamle teknikker til, så kan det blive træls bagefter.

Men, hvor intet vover, intet vindes.

Gammel teknik skal overgås, ergo må vi søge der. Kender du swedol? Det tror jeg næsten du skulle prøve.

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener.
Det var mekanikeren der rensede motoren, han var helt sort bagefter.

Googlede lige Swedol og fandt først dette: "jeg har brugt swedol og min motor var smadret kort tid efter.
har en kammerat der var ude for det samme. Kan ikk sige om det var en tilfældighed, men jeg skal aldrig hælde andet end motorolie på min bil i fremtiden ". Det var på dette link: http://www.bilgalleri.dk/forum/generel- ... e__swedol_

Jeg må nok bare gøre som der bliver sagt: Hæld olie på og kør videre, så må vi se hvordan det går med den gamle bil.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af Tom_AT » 10 nov 2016 17:26

Man kan også google sig til at Jesus lavede vand til vin og få flere hundrede hits på den søgning.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af bennylar » 10 nov 2016 18:47

plads og plads, men dine stempelringe har måske fået fjernet noget sod som holdt mere tæt... og nu kan olien løbe forbi..

jeg misunder ikke folk med nye biler, har en makker der hælder 1 liter olie efter på 5000 km.. bilen har kørt 20.000 km.. min gamle 2liters vw motor bruger intet.. kørt 280.000km.

men prøv næste gang at købe den olie jeg linkede til, den kan måske hjælpe, det er værd at prøve.. vi brugte altid shell olie på Mitsubishi motorer..

motorrens bryder jeg mig generelt ikke om, men ved at diesel laver det samme som de produkter du køber...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af EJB » 10 nov 2016 19:09

bennylar skrev:plads og plads, men dine stempelringe har måske fået fjernet noget sod som holdt mere tæt... og nu kan olien løbe forbi..

jeg misunder ikke folk med nye biler, har en makker der hælder 1 liter olie efter på 5000 km.. bilen har kørt 20.000 km.. min gamle 2liters vw motor bruger intet.. kørt 280.000km.

men prøv næste gang at købe den olie jeg linkede til, den kan måske hjælpe, det er værd at prøve.. vi brugte altid shell olie på Mitsubishi motorer..

motorrens bryder jeg mig generelt ikke om, men ved at diesel laver det samme som de produkter du køber...
Jamen! Jeg køber ingen produkter, jeg køber kun olie.
Nå, men selvfølgelig vil jeg gerne prøve den olie du anbefaler.
Ved du noget om hvor jeg kan købe den, du ved jeg bor på Langeland.
Hvis jeg skal købe der hvor dit link peger hen, koster det 75 kr. i fragt, og jeg kan kun bestille en liter af gangen?
Så det er ikke lige det, jeg vil kalde en OK handel.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af bennylar » 10 nov 2016 20:14

ok som din mekaniker bruger..
mon ikke du kan finde den olie i mekonomen, ved ikke lige andre steder..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af bennylar » 10 nov 2016 20:25

ja det ser mærkeligt ud, for du kan købe en 20 liters spand og den kan du flere af på en gang... men ikke i 1liters....
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af john_madsen » 11 nov 2016 07:28

til en bil i den ende af dens liv, vil jeg anbefale en MINERALSK 20w/50, hvis du vil have den til at bruge mindre olie.
"gamle" biler hvor motoren er slidt godt til, har (som regel) meget større tolerancer end da den var ny.
Ovenstående er også ret effektivt, hvis motoren "sveder" med olie flere steder fra.
Det formindsker også oliepletter på fliserne betragteligt ;-)
Der er mange "rense"ting i nyere motorolie, som ikke fandtes tidligere.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af Bigfoot » 11 nov 2016 09:50

john_madsen skrev:til en bil i den ende af dens liv, vil jeg anbefale en MINERALSK 20w/50, hvis du vil have den til at bruge mindre olie.
"gamle" biler hvor motoren er slidt godt til, har (som regel) meget større tolerancer end da den var ny.
Ovenstående er også ret effektivt, hvis motoren "sveder" med olie flere steder fra.
Det formindsker også oliepletter på fliserne betragteligt ;-)
Der er mange "rense"ting i nyere motorolie, som ikke fandtes tidligere.
1. Så gammel er den motor ikke (det trick der er brugt meget på de gamle Opel CIH støbejerns motorer)
2. Den vil dø med den fede olie, da den kører med hydrauliske løftere.
3. Den olie er for "fed" til de tolerancer den er bygget ud fra.
4. Der er voldsomt forhøjet risiko for fejl på olietrykket.

Viskositeten har intet med forbruget at gøre. Brænder den olie, eller siver det et sted, så vil alle slags olier sive.
Og vi har ingen lækager med i denne debat. Det forsvinder internt.

Jeg foreslog swedol, da det er et gammelt produkt til når man have ventiler der snakkede, eller små lækager. Det er tidligere brugt med gode resultater til følge.
Bilgalleri som der linkes til, er altså som at tage den lokale scooterbandes ord for gode varer. Det er udelukkende smådumme hvalpe der debaterer derinde, og de har sjældent forstand på noget som helst.

Jeg bruger additiv fra Danco Oil på vores biler. Det har jeg gode erfaringer med, og på min svigerindes Astra 1.7 CDTi gjorde det også at olieforbruget det forsvandt markant.
Kommer du forbi Varde, så har jeg stadig 3 liter stående på hylden, og der skal bruges 4 deciliter til et olieskift. Det kunne jo være det kunne hjælpe.
Jeg må dog lige advare, at vi taler et produkt til 150 kr pr liter icon_cheesygrin.gif så det kan ikke foræres væk.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar