Min gamle Mitsubishi bruger en del olie mellem de almindelige olieskift.
Hvor bliver al den olie af?
Er det tegn på at motoren er slidt?
Den står ikke og lækker olie.
Den har kørt 300.000 km.
Før den havde jeg en Toyota Carina, som rundede 550.000 km hos mig.
Her var aldrig tale om at fylde olie på mellem olieskiftene.
Hvor bliver olien af?
-
- Stoker XVI
- 12
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
- Mit fyr: MGM15 Årg 2007
- Areal: 150+kælder
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 9870
- Dagligt forbrug: For stort men kræves
- Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
- Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
- Har takket: 35 gange
- Blevet takket: 13 gange
-
- Stoker XI
- 9
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
- Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
- Areal: opvarmer 240kvm.
- Brændsel: piller
- Årligt forbrug: ca 5 ton.
- Geografisk sted: sønderjylland
- Har takket: 104 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Hvor bliver olien af?
ja de mitsuér kan godt bruge lidt olie, men ikke mere end så mange andre biler... men de motorer i corolla/carina ku køre mange km uden problemer..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil..
-
- Stoker XI
- 12
- Indlæg: 592
- Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
- Mit fyr: Ekoheat 1500
- Areal: 181
- Brændsel: Højlund pillen
- Fremviser gerne i postnummer: 5900
- Geografisk sted: Langeland
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 18 gange
Re: Hvor bliver olien af?
Ja, som sagt ingen problemer med Carinaen.
-Men hvor ender olien, den må vel komme ud eller hvad?
I kan måske nok se, at motorer og mig det har aldrig været noget godt team.
Det skal jo bare køre.
I min drengeår, havde jeg en gammel Disella knallert.
Alle de andre stod på hovedet i deres knallerter, det interesserede mig ikke en døjt, den skulle bare kunne køre.
Det kunne den også, jeg kom uhjælpeligt bagud i starten, hvor alle de andre gav mig baghjul,
men når Disellaen kom op i fart, så fik de baghjul, når jeg kom med 70-80 km/t.
Jeg anede ikke hvorfor og hvordan den kunne køre så hurtigt,
men det kunne den. Den rystede så også fra hinanden til sidst.
-Men hvor ender olien, den må vel komme ud eller hvad?
I kan måske nok se, at motorer og mig det har aldrig været noget godt team.
Det skal jo bare køre.
I min drengeår, havde jeg en gammel Disella knallert.
Alle de andre stod på hovedet i deres knallerter, det interesserede mig ikke en døjt, den skulle bare kunne køre.
Det kunne den også, jeg kom uhjælpeligt bagud i starten, hvor alle de andre gav mig baghjul,
men når Disellaen kom op i fart, så fik de baghjul, når jeg kom med 70-80 km/t.
Jeg anede ikke hvorfor og hvordan den kunne køre så hurtigt,
men det kunne den. Den rystede så også fra hinanden til sidst.
- MichaelK
- Stoker XVIII
- 16
- Indlæg: 4674
- Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 334 gange
- Blevet takket: 333 gange
Re: Hvor bliver olien af?
Olien bliver brændt af sammen med benzinen.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Hvor bliver olien af?
og nu vil nogle bande af mig.....
men det kan altså også være olien, og dens kvalitet.
Jeg har set flere "gode" mærker, som faktisk giver et voldsomt forbrug pludselig, da olien indeholder for ringe produkter, og endda nogle som kondenserer ligesom vand, og derfor forsvinder ret hurtigt.
Derudover er der mange motorer som "ånder" en del, og det bliver jo suget med ind i indsugningen, og det er jo oliedampe = olien brænder væk i forbrændingen.
men det kan altså også være olien, og dens kvalitet.
Jeg har set flere "gode" mærker, som faktisk giver et voldsomt forbrug pludselig, da olien indeholder for ringe produkter, og endda nogle som kondenserer ligesom vand, og derfor forsvinder ret hurtigt.
Derudover er der mange motorer som "ånder" en del, og det bliver jo suget med ind i indsugningen, og det er jo oliedampe = olien brænder væk i forbrændingen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 12
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Hvor bliver olien af?
Du har fat i noget af det rigtige der - Dog vil jeg sige at hvis olien kondenserer, forsvinder den ikke nødvendigvis. "Olien" står lige højt på oliepinden og man praler måske med at "min motor bruger ikke olie" men sandheden er den, at en vis procentdel af olien er erstattet af vand. Det sker ofte hvis bilen kun bliver brugt til småture.Bigfoot skrev:og nu vil nogle bande af mig.....
men det kan altså også være olien, og dens kvalitet.
Jeg har set flere "gode" mærker, som faktisk giver et voldsomt forbrug pludselig, da olien indeholder for ringe produkter, og endda nogle som kondenserer ligesom vand, og derfor forsvinder ret hurtigt.
Derudover er der mange motorer som "ånder" en del, og det bliver jo suget med ind i indsugningen, og det er jo oliedampe = olien brænder væk i forbrændingen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XI
- 12
- Indlæg: 592
- Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
- Mit fyr: Ekoheat 1500
- Areal: 181
- Brændsel: Højlund pillen
- Fremviser gerne i postnummer: 5900
- Geografisk sted: Langeland
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 18 gange
Re: Hvor bliver olien af?
OK!
Min olie forsvinder og det kan ses på oliepinden.
Når I siger den brænder af sammen med benzinen, er det så pga. slidtage i motoren.
Er der noget der kan skiftes, eller "lever" man bare med det?
Min olie forsvinder og det kan ses på oliepinden.
Når I siger den brænder af sammen med benzinen, er det så pga. slidtage i motoren.
Er der noget der kan skiftes, eller "lever" man bare med det?
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4113
- Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
- Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
- Areal: 182
- Brændsel: Piller, Flis og brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 47 gange
Re: Hvor bliver olien af?
Man kan skifte skraberingene på stemplerne og evt olietyve (eller hvad de nu hedder) på ventiler. Men nok billigere at finde en brugt motor hvis du ikke selv kan. Eller en ny bil.
Eller evt skifte til en tykkere olie.
Eller evt skifte til en tykkere olie.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 12
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Hvor bliver olien af?
Der kan være meget store forskelle på hvor meget bilfabrikanterne tillader at deres motorer bruger i olie indenfor et serviceinterval.EJB skrev:OK!
Min olie forsvinder og det kan ses på oliepinden.
Når I siger den brænder af sammen med benzinen, er det så pga. slidtage i motoren.
Er der noget der kan skiftes, eller "lever" man bare med det?
At en motor bruger olie er jo ikke nødvendigvis et udtryk for at den er slidt. - Selvfølgelig alt med måde
Hvis din motor fungerer fint og ingen mislyde har men du skal hælde ½ - 1 liter på mellem servicintervallerne skal altså ikke nødvendigvis få dig op og ringe.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.