Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor bliver olien af?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af john_madsen » 11 nov 2016 12:24

1. Så gammel er den motor ikke (det trick der er brugt meget på de gamle Opel CIH støbejerns motorer)
2. Den vil dø med den fede olie, da den kører med hydrauliske løftere.
3. Den olie er for "fed" til de tolerancer den er bygget ud fra.
4. Der er voldsomt forhøjet risiko for fejl på olietrykket.
1. Det er også et trick jeg selv med sucess har brugt/bruger på:
W124 300TD 199x
Transit 2.5D 1996
2 stk. Transporter 2.4D 1991 & 1993
Octavia 1.9TDI
Astra 1.6
Avensis 1.6

2. Nope, de fleste af ovenstående har også hydrauliske løftere. (alle har kørt minimum 50kkm med 10/40 eller 20/50 olie)
3. ja, da den var ny.... efter 200.000km er tolerancerne nok nærmere til 10/40 eller 20/50 olie.
Ventiltikken (eller hvad man skal kalde det på hydrauliske løftere er også reduceret)
4. tjaa, jeg har ikke oplevet det, men der er da en mulighed for at få en "for højtolietryk" alarm på nyere biler. Octaviaen har en sådan sensor, men melder ikke fejl.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af Flammen » 12 nov 2016 20:54

Bigfoot skrev:..........Viskositeten har intet med forbruget at gøre. Brænder den olie, eller siver det et sted, så vil alle slags olier sive.
Og vi har ingen lækager med i denne debat. Det forsvinder internt.......
arh. store fod, viskositeten har netop en del del at sige ang, olieforbrug

plejer at sige 0w-40 på nyere motor
5w-40 når den er halvgående
og 10w-40 på de døende år


kørestilen har også noget at sige,
har du tidligere kørt lastbil, og derved tillært dig at motorbremse en del? motorbremsning i alm. personbiler giver et større olieforbrug pga, der opstår et stort vacum i motoren, vacumet suger olien ind i forbrændingskammeret forbi paraplyerne på ventilstammerne, og forbi skraberingene på stemplerne

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af EJB » 12 nov 2016 21:33

Bigfoot skrev:1.
Jeg bruger additiv fra Danco Oil på vores biler. Det har jeg gode erfaringer med, og på min svigerindes Astra 1.7 CDTi gjorde det også at olieforbruget det forsvandt markant.
Kommer du forbi Varde, så har jeg stadig 3 liter stående på hylden, og der skal bruges 4 deciliter til et olieskift. Det kunne jo være det kunne hjælpe.
Jeg må dog lige advare, at vi taler et produkt til 150 kr pr liter icon_cheesygrin.gif så det kan ikke foræres væk.
Er det dette du taler om: http://www.danco-oil.dk/produkter/olier ... -smoreolie

Jeg skifter ikke selv olie.

-Og Varde er ligesom Langeland nok er for dig. Det er ikke noget man lige kommer forbi.

Før hen sejlede jeg meget, og havde en diesel 80 HK, den skiftede jeg olie på, og prøvede at passe så godt jeg kunne, men biler har jeg aldrig turde røre ved. Jeg er også ekspert i at få små to-takts motorer (havemaskiner) til at gå i udu, så min svoger må hjælpe mig.

Havde en gang en rigtig god kammerat, der desværre ikke er mere. Han var ansat ved Mercedes i Tyskland og rejste jorden rundt og reparerede motorer ingen andre kunne få til at virke. Han sagde altid: "Folk tror at når en motor bliver gammel, kan de begynde at købe billig olie, men det er lige omvendt. En ny motor kan leve med dårlig olie, men en gammel motor skal ha' den bedste olie der findes."

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvor bliver olien af?

Indlæg af EJB » 12 nov 2016 21:40

Flammen skrev:arh. store fod, viskositeten har netop en del del at sige ang, olieforbrug

plejer at sige 0w-40 på nyere motor
5w-40 når den er halvgående
og 10w-40 på de døende år


kørestilen har også noget at sige,
har du tidligere kørt lastbil, og derved tillært dig at motorbremse en del? motorbremsning i alm. personbiler giver et større olieforbrug pga, der opstår et stort vacum i motoren, vacumet suger olien ind i forbrændingskammeret forbi paraplyerne på ventilstammerne, og forbi skraberingene på stemplerne
OK! Jeg ved ikke hvorfor, har aldrig kørt lastbil, men motorbremser ret ofte. Det er måske en (u)vane jeg skal lægge fra mig? Faktisk klagede min mekaniker over at bremserne (det var på Toyotaen) blev brugt for lidt, så de rustede. Jeg troede ærlig talt det var hans spøg. Nu kan jeg så, flere år senere, se at du mener, at det kan ha' en dårlig indflydelse på smøringen af motoren? - Man skal lære hele livet igennem.


Besvar